21 augustus 2013
Audi A8 (2010 - 2017)

Audi A8 (2010 - 2017)

Facelift voor Audi A8

21 augustus 2013 | De Audi A8 ondergaat een facelift. Met consequent gebruik van lichtgewicht materialen en een pakket van hoogwaardige technologieën wil Audi het karakter van zijn vlaggenschip versterken. De motoren zijn krachtiger, maar tegelijkertijd ook zuiniger geworden. Nieuwe assistentiesystemen en de innovatieve matrix-LED koplamptechnologie verlenen de auto meer prestige.

De Audi ultra lichtgewichte bouwwijze is een belangrijke troef van de grote limousine: met reguliere wielbasis weegt de A8 3.0 TFSI Quattro niet meer dan 1.830 kg, het laagste gewicht in dit segment voor auto's met vierwielaandrijving. De carrosserie is vrijwel geheel gebouwd van aluminium volgens het Audi Space Frame-concept (ASF) en weegt niet meer dan 231 kg.

Lengte, breedte, hoogte en wielbasis blijven met respectievelijk 5,14 meter, 1,95 meter, 1,46 meter en 2,99 meter onveranderd. De A8 L is 13 cm langer en heeft ook een 13 cm langere wielbasis. Bij beide carrosserievarianten is het beladen van de bagageruimte vergemakkelijkt door een gewijzigde vormgeving. Extra isolatiemateriaal zorgt ervoor dat het in het interieur stiller is dan voorheen.

Audi A8 (2010 - 2017)

De motorkap, de koplampen, de single-frame grille en de voorbumper werden aangepast. LED koplampen behoren nu tot de standaarduitvoering. Ook de nieuwe matrix-LED koplampen, waarbij het grootlicht is opgedeeld in 25 afzonderlijke diodes die los van elkaar kunnen worden aan- of uitgeschakeld of gedimd, kunnen als optie worden geleverd. Het koplampsysteem reageert hierbij op andere auto's om verblinding te voorkomen en zorgt tegelijkertijd voor een optimale verlichting van de weg onder alle omstandigheden. Ook de intelligente bochtverlichting, dagrijverlichting in een nieuwe uitvoering en richtingaanwijzers met dynamisch lichtbeeld maken deel uit van de nieuwe koplampen.

Het verlichtingssysteem in de Audi A8 werkt op basis van de navigatie en past zich aan het wegverloop aan. In combinatie met de standaard MMI Navigatie plus met MMI touch worden de gegevens over de route, zoals het verloop van bochten of de soort wegen waarop wordt gereden, herkend.

Ook de LED-lampen aan de achterkant van de nieuwe Audi A8 zijn vlakker geworden. Daarnaast werden de contouren van de achterbumper gewijzigd. Nieuw zijn ook de chroomaccenten en zwarte raamomlijstingen. Er zijn twaalf verschillende carrosseriekleuren leverbaar, waaronder vijf nieuwe. Bij de wielen kan worden gekozen uit nieuwe ontwerpen.

Audi A8 (2010 - 2017)

De A8 wordt geleverd met vernieuwde benzine- en twee dieselmotoren. De benzinemotoren zijn de 3.0 TFSI met 228 kW/310 pk (voorheen: 213 kW/290 pk) met compressortechnologie en de V8-biturbo 4.0 TFSI met 320 kW/435 pk (voorheen: 309 kW/420 pk). Als dieselmotoren zijn de 3.0 TDI "clean diesel" met een vermogen van 190 kW/258 pk (voorheen: 184 kW/250 pk) en de 4.2 TDI "clean diesel" met een vermogen van 283 kW/385 pk (voorheen: 258 kW/350 pk) en een koppel van 850 Nm leverbaar.

Bij de meeste motoren werden de prestaties verbeterd. Zo accelereert de A8 4.0 TFSI Quattro nu in 4,5 seconden van 0-100 km/u. Het Audi Cylinder on demand-systeem (COD) schakelt vier van de acht cilinders uit wanneer niet het volle vermogen nodig is. De 3.0 TDI clean diesel is de zuinigste motor: het verbruik daalde naar 5,9 liter diesel per 100 km, de uitstoot daalde naar 155 gram CO2 per kilometer. Alle motoren voldoen aan de Euro-6 norm. Dankzij aanpassingen om de wrijving te verminderen kon ook het verbruik met tot tien procent worden teruggebracht.

Naast deze motoren biedt Audi nog drie aandrijflijnen aan voor de A8. De L W12 quattro is het topmodel van de reeks. De benzinemotor is uitgevoerd in W-vorm en is daardoor bijzonder compact en licht. Het vermogen uit een cilinderinhoud van 6,3 liter bedraagt 368 kW/500 pk. Ook deze motor is uitgevoerd met een Cylinder on demand-systeem, dat speciaal voor deze motor werd ontwikkeld. Wanneer niet volgas wordt gereden, worden de inspuiting en de ontsteking van zes cilinders stopgezet. De leverbare Active Noise Cancellation helpt om het geluidsniveau sterk te verminderen.

Audi A8 (2010 - 2017)

Met een 382 kW/520 pk sterke motor is de S8 de grote sedan van Audi. Dankzij de 4.0 TFSI-motor en de Quattro-vierwielaandrijving accelereert de S8 in 4,2 seconden van 0-100 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 10,1 liter per 100 kilometer (235 gram CO2 per kilometer); ook hierbij speelt het COD-systeem een belangrijke rol.

De A8 Hybrid bereikt met zijn 2.0 TFSI-motor en elektromotor een systeemvermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van 480 Nm. Via een aangepaste tiptronic transmissie worden de voorwielen aangedreven. De lithium-ion-accu's achterin maken het mogelijk om zo'n drie kilometer volledig elektrisch te rijden met een snelheid van maximaal 100 km/u. Gemiddeld verbruikt de A8 hybrid 6,3 liter brandstof per 100 kilometer (147 gram CO2 per kilometer).

Een achttraps-Tiptronic transmissie is standaard in de vernieuwde A8. De elektronisch geregelde automaat is gekoppeld aan de permanente Quattro-vierwielaandrijving. Als optie is een sportdifferentieel op de achteras leverbaar, dat de aandrijfkracht afhankelijk van de omstandigheden tussen de wielen verdeelt. Bij de S8 en de A8 4.2 TDI clean diesel quattro behoort dit differentieel tot de standaarduitrusting. Ook het onderstel levert een belangrijke bijdrage aan het sportieve karakter van de sedan.

Audi A8 (2010 - 2017)

Het systeem Audi drive select, dat zorgt voor een variabele werking van diverse technische componenten, is standaard. Dit systeem regelt ook de adaptive air suspension inclusief adaptieve demping. Desgewenst kan de luchtvering met een sportieve afstelling worden geleverd. De stuurbekrachtiging maakt gebruik van een efficiënte elektromechanische aandrijving. Als alternatief kan er worden gekozen voor de dynamische besturing, waarbij de stuurverhouding zich aanpast aan de snelheid waarmee wordt gereden. Voor de uitvoeringen met V8-motor en de A8 L W12 Quattro zijn remschijven van koolstofvezel-keramiek leverbaar.

Ook in het interieur is volop aandacht besteed aan verhoging van het rijcomfort. Als opties zijn onder andere ventilatie- en massagefuncties in de voorstoelen leverbaar. Achterin kan worden gekozen voor twee elektrisch verstelbare afzonderlijke stoelen, terwijl ook een automatische klimaatregeling met vier zones en een koelbox leverbaar zijn.

Voor een individueel accent biedt de Audi design selection een rijk scala aan mogelijkheden. Het MMI-systeem wordt bediend vanaf de middenconsole, de MMI Navigatie plus is uitgevoerd met een touchpad.

Audi A8 (2010 - 2017)

De als optie leverbare assistentiesystemen maken het rijden aangenamer. De adaptive cruise control met stop&go-functie is gekoppeld aan het verder ontwikkelde standaard veiligheidssysteem Audi pre sense basic en de Audi side assist. Nieuw in de A8 zijn de Audi active lane assist, die indien nodig de rijrichting van de auto enigszins corrigeert, en de parkeerhulp met weergave van de omgeving, die het sturen bij het inparkeren overneemt.

Het eveneens nieuwe head-up-display projecteert belangrijke informatie voor de bestuurder op de voorruit. De nachtzichtassistent herkent naast voetgangers voortaan ook groter wild langs de kant van de weg. Als aanvulling op de MMI Navigatie plus is Audi connect inclusief autotelefoon leverbaar. Met behulp van een ingebouwde UMTS-module biedt de A8 hiermee toegang tot het internet.

Passagiers kunnen dankzij een WLAN-hotspot vrij surfen en mailen met hun mobiele apparaten, terwijl voor de bestuurder op maat gemaakte online-diensten van Audi connect, zoals verkeersinformatie, Google Earth en Google Street View en nieuwsberichten beschikbaar zijn.

Audi A8 (2010 - 2017)

De vernieuwde Audi A8 wordt vanaf november dit jaar geleverd. De prijzen worden later bekend gemaakt.