20 augustus 2013
Range Rover Evoque

Range Rover Evoque

Range Rover Evoque aangepast voor 2014

20 augustus 2013 | De Range Rover Evoque is aangepast voor modeljaar 2014 met de introductie van een reeks nieuwe technologieën. Deze verbeteringen betekenen een reductie van het brandstofverbruik oplopend tot 11,4 procent en tot 9,5 procent minder CO2-emissies. Daarnaast introduceren de nieuwe technologieën verschillende nieuwe functies die een bijdrage leveren aan comfort, gebruiksgemak en communicatie met de buitenwereld.

De modeljaar 2014-uitvoeringen, die in Nederland in november beschikbaar zijn, bieden talloze nieuwe functies en systemen. Enkele voorbeelden zijn een nieuwe negentraps automatische transmissie, nieuwe technologieën voor de aandrijflijn, zeven nieuwe bestuurderondersteunende systemen en detailverbeteringen aan exterieur- en interieurdesign.

De ZF-9HP automatische transmissie, die maart dit jaar werd gepresenteerd op de Autosalon van Genève, heeft een korte responstijd, waarvan ZF zelf zegt dat deze onder de drempelwaarde ligt van het menselijke waarnemingsvermogen. Daarnaast is er een adaptief schakelprogramma dat zich snel aanpast aan de rijstijl. Met een grote spreiding van de overbrengingsverhoudingen en een verbeterde efficiency, zorgt de nieuwe transmissie voor lagere verbruikscijfers, minder emissies, betere prestaties en meer comfort.

Range Rover Evoque

Een nieuwe optie is de Active Driveline. Deze vierwielaandrijving onderscheidt zich volgens de makers door de handelbaarheid van de auto te verbeteren en het brandstofverbruik te reduceren. Dat gebeurt door tijdens stabiele, gelijkmatige rijomstandigheden, bij een snelheid van meer dan 35 km/h, alleen de voorwielen aan te drijven. Het nieuwe systeem evalueert continu rijomstandigheden en voertuigdynamiek, en schakelt indien nodig razendsnel (binnen 300 milliseconden) de vierwielaandrijving in.

De Active Driveline is tevens uitgevoerd met de nieuwe functie Active Torque Biasing met e-Diff-technologie (elektronisch gestuurd differentieel) om het aandrijfkoppel over de achterwielen te verdelen en daarmee tractie en stabiliteit te optimaliseren.

Daarnaast verbetert de nieuwe functie Torque Vectoring by Braking de handelbaarheid en veiligheid door het aandrijfkoppel tussen alle vier de wielen zo te variëren dat onderstuur wordt geneutraliseerd. Deze functie is zowel standaard in combinatie met de nieuwe Active Driveline als met de standaard vierwielaandrijving van de Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque

Voor het modeljaar 2014 worden de bestuurderondersteunende capaciteiten van de Range Rover Evoque aanzienlijk verbeterd door de introductie van zeven nieuwe functies, inclusief uitbreiding van Park Assist met Park Exit (om automatisch uit te parkeren uit parallel aan de rijbaan gelegen parkeerplekken) en Perpendicular Park (om de auto automatisch achteruit in te parkeren in dwars op de rijrichting gelegen parkeerplekken).

Andere systemen zijn adaptieve cruise control (met file assistent, forward alert en intelligente noodstopbekrachtiging), detectie van naderende voertuigen (die snel van achteren naderbij komen) en verkeersdetectie bij achteruitrijden (waarschuwt bestuurder voor van links en rechts naderende voertuigen bij achteruitrijden), Lane Departure Warning (die informeert wanneer de bestuurder ongemerkt zijn rijstrook dreigt te verlaten), Traffic Sign Recognition (die bepaalde verkeersborden herkent en de bestuurder daarop attent maakt) en Wade Sensing (dat visuele informatie geeft tijdens waden).

Naast de nieuwe technologieën krijgt de Range Rover Evoque voor het modeljaar 2014 ook enkele detailwijzigingen aan het exterieur, enkele nieuwe kleurenthema's voor het interieur en vier nieuwe lichtmetalen velgen.

Range Rover Evoque

Het motorenprogramma voor de Range Rover Evoque modeljaar 2014 is onveranderd en bestaat uit viercilinder motoren, met de keuze uit twee 2,2-liter turbodiesels, met respectievelijk 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk, en een 2,0-liter turbo benzinemotor met 170 kW/240 pk. Met de nieuwe negentraps automatische transmissie en Active Driveline wordt het brandstofverbruik voor uitvoeringen die daarmee zijn uitgerust gereduceerd met tot 11,4 procent, met een gelijktijdige reductie van de CO2-emissies met tot 9,5 procent. De Range Rover Evoque is verkrijgbaar met een CO2-emissie vanaf 129 g/km.