20 augustus 2013
Volkswagen Golf

Volkswagen Golf

Volkswagen introduceert Golf R

20 augustus 2013 | Volkswagen onthult het absolute topmodel binnen de Golf-range: de nieuwe Golf R. Met 221 kW/300 pk is dit de krachtigste in serie geproduceerde Golf ooit. De 'R' doorbreekt als eerste Golf de magische grens van vijf seconden bij de sprint naar 100 km/h. Met een nieuw ontwikkeld sportonderstel, variabele besturing, standaard vierwielaandrijving en talloze andere technieken is de R dé Golf voor de sportieve bestuurder. De Golf R komt nog dit jaar naar Nederland, eind september worden de prijzen bekend en is hij bestelbaar.

De sterkste VW Golf heeft een nieuw ontwikkelde, viercilinder 2.0 TSI-benzinemotor met 221 kW/300 pk onder de motorkap. De trekkracht bedraagt 380 Nm. Met de (standaard) handgeschakelde zesbak sprint de alweer vierde generatie Golf R van 0-100 km/h in 5,3 seconden. Met de optionele DSG-automaat gaat dit in 4,9 seconden. De topsnelheid is in beide gevallen begrensd op 250 km/h.

Volkswagen Golf

Om zijn vermogen goed op het asfalt over te brengen heeft de Golf R wederom permanente vierwielaandrijving. Dit 4Motion-systeem werkt met een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Dankzij een speciaal, met 20 mm verlaagd sportonderstel, het elektronische sperdifferentieel XDS en besturing met variabele overbrenging belooft de R een weggedrag dat zijn forse motorvermogen aan kan. Optioneel is de doorontwikkelde adaptieve demping met keuze uit een Sport-, Normal-, Comfort- en Race-afstelling.

In zijn (sport)uitrusting onderscheidt het topmodel zich op tal van punten van de overige modellen uit de Golf-reeks. Zo zijn de bumpers, deurlijsten en 18-inch lichtmetalen wielen exclusief voor de Golf R ontworpen. Onderscheidend zijn ook de bi-xenon koplampen met nieuw ontworpen LED-dagrijverlichting (in dual-U design), donkerrode LED-achterlichten en de dubbele uitlaat met vier chromen uitlaatsierstuken. In het interieur komt het sportieve karakter van de Golf R onder meer terug in een met leder bekleed driespaaks sportstuur en met alcantara beklede sportstoelen.

Volkswagen Golf

De extra pk's (30) en newtonmeters (30) hebben geen negatief effect op het brandstofverbruik: de nieuwe Golf R is tot 18% zuiniger dan zijn voorganger. Met handschakeling is het gemiddeld fabrieksverbruik teruggebracht van 8,5 l/100 km naar 7,1 l/100 km of 1 op 14,1. Ook de CO2-uitstoot ligt aanzienlijk lager: van 199 g/km (handgeschakeld) naar 165 g/km. Het fabrieksverbruik met DSG is nu  1 op 14,5 (6,9 l/100 km, CO2-uitstoot: 159 g/km).