15 augustus 2013
Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel Insignia (2008 - 2017)

Nieuwe motoren voor Opel Insignia

15 augustus 2013 | De gefacelifte Opel Insignia maakt zijn debuut voor het publiek tijdens de 65ste internationale autoshow van Frankfurt (IAA) van 12 tot 22 september. Het vlaggenschip van Opel heeft nieuwe techniek onder de motorkap, evenals vernieuwde styling en een infotainmentsysteem van een volledig nieuwe generatie. Een hele reeks verbeteringen aan het chassis zorgen ook voor een betere rijdynamiek en -comfort. Tegelijk hebben de ingenieurs de carrosserie van de nieuwe Insignia aerodynamischer gemaakt.

De Insignia 2.0 CDTI is ontwikkeld voor milieubewust en zuinig rijden. De nieuwe 2,0-liter turbodieselmotor met 88 kW/120 pk of 103 kW/140 pk stoot 99 g/km CO2 uit (Sports Tourer: 104 g/km CO2) volgens (EG) nr. 715/2007, waardoor beide motoren zich kwalificeren voor 20% bijtelling en dat geldt voor alle carrosserievarianten. De vier- en vijfdeursmodellen met handgeschakelde zesversnellingsbak en Start/Stop-systeem verbruiken gemiddeld 3,7 liter brandstof per 100 km (Sports Tourer: 3,9 l/100 km). In vergelijking met zijn voorganger levert de versie met 103 kW/140 pk bovendien tien procent meer vermogen, terwijl hij 14 procent minder brandstof verbruikt en 13 procent minder CO2 uitstoot.

De 88 kW/120 pk-versie genereert een koppel tot 320 Nm, terwijl zijn tegenhanger met 103 kW/140 pk een maximumkoppel van 370 Nm biedt. De waarden van het maximumkoppel worden bereikt dankzij de automatische overboost-functie die geactiveerd wordt bij een zware belasting.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Het topdieselmodel van de Insignia is de 2.0 BiTurbo CDTI met 143 kW/195 pk. Deze krachtige dieselmotor ontwikkelt een koppel van 400 Nm. De sterke compressie van de inlaatlading, die gedeeld wordt door twee turboladers, zorgt voor een snellere respons van het gaspedaal. Het  systeem met twee tussenkoelers zorgt voor de koeling van de samengeperste lucht van beide turboladers. De BiTurbo vierdeurs met zesversnellingsbak versnelt van nul tot 100 km/u in 8,7 seconden en haalt een topsnelheid van 230 km/u (Sports Tourer: 8,9 seconden en 225 km/u), terwijl hij amper 4,7 liter per 100 km verbruikt. Zijn CO2-uitstoot bedraagt 125 g/km (Sports Tourer: 4,9 l/100 km en 129 g/km CO2). Naast de voorwielaandrijving en manuele transmissie is de Insignia BiTurbo ook beschikbaar met adaptieve vierwielaandrijving en een automatische zesversnellingsbak.

Op het vlak van benzine is het nieuws de introductie van twee nieuwe motoren met directe inspuiting: een 2,0-liter SIDI-turbomotor (Spark Ignition Direct Injection) met 184 kW/250 pk en een maximumkoppel van 400 Nm, en de 1.6 SIDI-turbomotor van de gloednieuwe generatie met 125 kW/170 pk en 260 Nm (tot 280 Nm met overboost) vanaf 1.650 t/min.

In de vier- en vijfdeursmodellen heeft de 1.6 SIDI-turbomotor 5,9 liter brandstof per 100 km nodig en stoot hij 139 g/km CO2 uit (volgens [EG] nr. 715/2007), terwijl de Sports Tourer 6,2 l/100 km verbruikt met een CO2-uitstoot van 146 g/km. Dit is een verbetering van bijna 16 percent in vergelijking met de modellen die aangedreven worden door de 1.6 turbomotor van de vorige generatie.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Om de in- en uitlaatsystemen te optimaliseren werd het nokkenasdeksel losgekoppeld van de cilinderkop en voorzien van specifieke sluitingen en een speciale afdichting. Op die manier konden de ingenieurs de geluidniveaus ten gevolge van de pulserende verbranding van de benzine met directe inspuiting beperken. Balansassen die langs het cilinderblok in tunnels geïntegreerd zijn, dragen eveneens bij aan deze verbeteringen.

Zowel de 1.6 als de 2.0 SIDI-turbomotoren kunnen besteld worden met een handmatige zesversnellingsbak en Start/Stop-systeem, of een nieuwe automatische zesversnellingsbak met lage wrijvingscoëfficiënt. Naast voorwielaandrijving is de 2,0-liter SIDI Turbo ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

De basisversie van de benzinemotor is een 1.4 liter turbomotor met een handmatige zesversnellingsbak en Start/Stop-systeem. Deze levert 103 kW/140 pk en een koppel van 200 Nm (220 Nm met overboost), maar heeft 5,2 liter brandstof per 100 km nodig en stoot 123 g/km CO2  uit (Sports Tourer 5,6 l/100 km en 131 g/km CO2) volgens richtlijn [EG] nr. 715/2007. Dit verbruik met beperkte uitstoot kwalificeert ook deze motor voor 20% bijtelling op vier- en vijfdeurs modellen.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Een alternatieve, milieubewuste aandrijvingsoptie biedt de Insignia 1.4 BiFuel (met Liquefied Petroleum Gas (LPG)) met 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 200 Nm. Hij voldoet net als de benzinemotor aan de toekomstige Euro 6-emissienormen. Met een brandstofverbruik van 7,6 l/100 km (Sports Tourer: 7,9 l/100 km) en een lage CO2-uitstoot van gemiddeld 124 g/km (Sports Tourer: 129 g/km) heeft hij ook 20% bijtelling op de vier- en vijfdeurs modellen. Naast de lage uitstoot en brandstofkosten is een bijkomend voordeel zijn lange actieradius: bij gebruik van achtereenvolgens LPG en benzine kan tot 1.700 km gereden worden zonder te moeten tanken.

Het verlaagde brandstofverbruik is ook het resultaat van het nieuwe carrosseriedesign van de Insignia, met een optimale aerodynamica die de luchtweerstandcoëfficiënt doet dalen. Dit nieuwe design omvat onder meer nieuwe, verlengde beplating onder de carrosserie, bredere voorspoilerlippen, achterlichtbehuizingen speciaal ontworpen om de scheiding van de luchtstroom te verbeteren en een geïntegreerde spoiler op het kofferdeksel.

De Insignia 2.0 CDTI-modellen met Start/Stop-systeem en 88 kW/120 pk of 103 kW/140 pk zijn ook voorzien van een bijkomend, modern aerodynamisch element: actieve lamellen in de grille. Lucht die door de grille stroomt om de motor te koelen, is doorgaans goed voor acht percent van de totale luchtweerstand van de auto. Om dit effect te beperken, worden de lamellen onderaan de grille automatisch gesloten om te voorkomen dat lucht binnendringt en turbulentie veroorzaakt. Bij koude start is een snellere opwarming van de motor een bijkomend voordeel, wat ook het brandstofverbruik en de CO2 -uitstoot ten goede komt. Zodra de motor lucht nodig heeft om af te koelen, wordt de afsluiter automatisch geopend.

Opel Insignia (2008 - 2017)

De ingenieurs van Opel hebben een hele reeks verbeteringen aangebracht aan het chassis, met inbegrip van de schokdempers, stabilisatorstangen en stuurinrichting. Deze verbeteringen zorgen voor minder lawaai en trillingen en voor nog meer comfort. De Insignia is nu voorzien van nieuw ontwikkelde schokdempers en zogenaamde terugslagveren, terwijl in de architectuur van de as volledig nieuwe veerarmen en differentieelbehuizingen ingebouwd werden om het rijcomfort te verbeteren. Bovendien werden ook de diameters van de stabilisatorstangen voor en achter aangepast.