14 augustus 2013
Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz introduceert GLA

14 augustus 2013 | De Mercedes-Benz GLA, die in september zijn wereldprimeur op de Frankfurt International Motor Show (IAA) beleeft, combineert de eigenschappen van een SUV voor dagelijks gebruik met de robuustheid voor uitstapjes op de ongebaande paden. De Mercedes-Benz GLA is vanaf eind november te bestellen, in maart 2014 arriveert hij in de showrooms.

De eerste Mercedes-Benz in de snelgroeiende klasse van de compacte SUV's is bedoeld voor in de stad (l x b x h: 4417 x 1804 x 1494 mm), maar zou zich ook thuisvoelen op de snelweg (Cw-waarde 0,29)

De prominente voorzijde verleent de GLA een gespierd en voornaam aangezicht. De "powerdomes" in de motorkap zorgen voor sportieve accenten en de grille met de twee lamellen onderstreept de breedte van de auto. De voorbumper met de optionele geïntegreerde mistlampen is voorzien van grilles in ruitpatroon vóór de koelluchtinlaten. De optische bodembescherming en contrasterende donkergrijze kunststofdelen rondom benadrukken het SUV-karakter van de GLA.

Mercedes-Benz GLA

Overeenkomstig de designfilosofie van het merk ontstaat de 'dropping line' bij de koplamp en loopt hij over de zijkant door in de achterste wielkast. De raamlijst op schouderhoogte loopt vanaf het achterportier geleidelijk op naar de C-stijl. Samen met de glooiing in het koetswerk en de krachtige, naar de achterzijde oplopende lijn op dorpelhoogte zorgt dit lijnenspel voor een vloeiende dynamiek. Opzij volgen de beschermdelen de contouren van de wielkasten en dorpels tot in de achterbumper. Standaard sierlijsten op dakhoogte completeren het zijaanzicht. Optioneel zijn bovendien aluminium dakrails leverbaar in hoogglans of gepolijst zwart. Naar wens is de GLA te schoeien met velgen tot maximaal 19 inch.

De gespierde schouders boven de achteras krijgen nog meer kracht door de naar binnen toelopende C-stijlen. In combinatie met de uit twee delen bestaande achterlichten benadrukt die styling de breedte van de achterzijde. Die krachtige indruk wordt nog verder versterkt door de gebogen achterruit en de brede verchroomde greep tussen de achterlichtunits. Dankzij de uit twee delen bestaande achterlichten is de toegang tot de laadruimte prettig breed. De grote, aerodynamisch zeer efficiënte dakspoiler waarin het derde remlicht is geïntegreerd, is nog zo'n in het oog springend element. Op en rondom de achterbumper zijn nog meer SUV-specifieke features te vinden, waaronder de zeer robuuste beschermplaat op de tildrempel ter bescherming tegen schades bij het in- en uitladen, en een optische bodembeschermplaat die leverbaar is in hoogglans zwart, mat zilver of zilver met een schaduweffect.

Het dashboard bestaat uit een hoger en een lager gelegen sectie, die qua uitstraling en structuur van elkaar verschillen. Matte en glanzende 3D-oppervlakken zorgen voor een lichteffect. De driedimensionaal vormgegeven elementen zijn bekleed met materialen zoals kunststof, aluminium of hout. Het mat gelakte hout versterkt die moderne uitstraling verder.

Mercedes-Benz GLA

Een driespaaks stuurwiel met twaalf functieknoppen en zilverkleurige accenten is standaard. Naar wens is een instrumentencluster met twee kokervormige klokken beschikbaar. In dat geval bevindt zich in elk van de grote klokken ook een kleiner rond instrument. In de ruststand staan de naalden ervan in de zes uur positie.

Wanneer het optionele bagageruimtepakket wordt besteld, kan de rugleuning van de achterbank worden versteld in een meer rechtopstaande positie, de zogenaamde laadpositie. Als gevolg daarvan wordt de laadcapaciteit met 60 liter vergroot en ontstaat extra ruimte terwijl de achterbank nog steeds bruikbaar is.

In eerste instantie loopt het vermogen van de 1,6- en 2,0-liter benzinemotoren uiteen van 115 kW (156 pk) in de GLA 200 tot 155 kW (211 pk) in de GLA 250. De GLA 250 4MATIC sprint vanuit stilstand in 6,5 seconden naar de 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 235 km/h. Hij koppelt die prestaties aan een gecombineerd brandstofverbruik van 7,1 l/100 km (151 g CO2/km – voorlopige waarden).

Mercedes-Benz GLA

De GLA 200 CDI levert 100 kW (136 pk), een maximumkoppel van 300 Nm en heeft een cilinderinhoud van 2,2 liter. Deze krachtbron is danig aangepast voor een grotere efficiency. Tot de modificaties behoren optimalisatie van de riemaandrijving, een gewijzigde cilinderkop met andere rollagers en een aangepaste afwerking, optimalisatie van de vacuümpomp, aluminium zuigers met een geoptimaliseerde montagespeling en zuigerveren met minder wrijvingsweerstand, de rollagers van de Lanchester balansas en de regeling van het verbandingsproces met behulp van een druksensor in de cilinderkop.

De GLA 200 CDI heeft 4,3 liter brandstof per 100 kilometer nodig, wat overeenkomt met 114 g CO2/km (voorlopige waarden). De GLA 220 CDI heeft eveneens een inhoud van 2,2 liter en noteert een vermogen en koppel van respectievelijk 125 kW (170 pk) en 350 Nm.

Alle motoren met ECO start/stop-functie worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling (standaard op de GLA 250, GLA 220 CDI en de 4MATIC-uitvoeringen).

Mercedes-Benz GLA

Het chassis van de GLA is uitgerust met een McPherson vooras en een ruimtelijk geleide achterwielas. Drie wieldraagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm per achterwiel verwerken de krachten op het onderstel. Dat betekent dat langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar worden verwerkt. De wieldraagarmen en bedieningsarmen voor de veerpoten zijn vervaardigd uit aluminium om de onafgeveerde massa te beperken. In uitvoeringen met 4MATIC is de achterasdrager geïsoleerd met een rubberen lagers om het rijcomfort te verbeteren.

De Mercedes-Benz GLA wordt optioneel leverbaar met een nieuwe generatie van het 4MATIC permanente vierwielaandrijvingsysteem met volledig variabele koppelverdeling.

Als onderdeel van het 4MATIC systeem beschikt de GLA over een "power take-off" functie voor de achteras die is geïntegreerd in de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling, en een achteras met een geïntegreerde, elektrohydraulisch gestuurde lamellenkoppeling. Deze constructie voorziet in een volledig variabele verdeling van het aandrijfkoppel tussen de voor- en achteras. Additionele voordelen zijn een lager systeemgewicht en een hogere efficiency.

Mercedes-Benz GLA

Uitvoeringen met 4MATIC beschikken over DSR (Downhill Speed Regulation) en een off-road transmissiestand. DSR wordt geactiveerd door een knop op de middenconsole en helpt de bestuurder op veeleisende afdalingen door een langzame, handmatig instelbare snelheid te handhaven binnen de fysieke grenzen. Dit systeem werkt samen met de besturingssystemen voor de motor en transmissie, en via doelgerichte remingrepen.

Wanneer de off-road transmissiestand is ingeschakeld via de knop op de transmissietunnel, worden de schakelmomenten en acceleratiekarakteristieken aangepast aan de vereisten voor het rijden in licht terrein en op een onverharde losse ondergrond. In combinatie met Audio 20 CD (standaard) en COMAND Online (optie) kan het hoofdscherm een off-road display tonen. De stuurhoek, het geselecteerde off-road rijprogramma en een kompas worden op dat scherm weergegeven. De rolhoek in graden, het stijgings- of dalingspercentage in procenten en het inschakelen van Downhill Speed Regulation DSR zijn er eveneens op af te lezen.