7 augustus 2013
Hyundai i10

Hyundai i10

Hyundai geeft eerste beelden nieuwe i10 vrij

7 augustus 2013 | Hyundai heeft de eerste foto's vrijgegeven van de nieuwe generatie i10. Vijf jaar nadat zijn voorganger op de markt kwam laat Hyundai met deze nieuwe i10 zien hoeveel progressie het merk in dit segment heeft gemaakt. Standaardopties zijn climate control, ESP met VSM (Vehicle Stability Management), zes airbags, Hill Start Assist en uitgebreide veiligheidssystemen. Natuurlijk heeft ook de nieuwe Hyundai i10 5 jaar Driedubbele Garantie zonder kilometerbeperking.

De nieuwe generatie Hyundai i10 is met een lengte van 3.665 mm 80 mm langer geworden. Ook is de auto met 1.660 mm 65 mm breder en lager (-50 mm) dan zijn voorganger. Door ingenieus om te gaan met de beschikbare binnenruimte, is de beenruimte voorin toegenomen tot 1.070 mm. De inhoud van het bagagecompartiment is met 12 procent gegroeid tot 252 liter.

Hyundai i10

De i10 is gebaseerd op een compleet nieuw platform met onder meer een 5 mm langere wielbasis. De achterdempers zijn verplaatst, met als gevolg dat de nieuwe i10 een aanzienlijk verbeterd rijgedrag belooft op alle typen wegdek. Ook het rijgeluid zou aanzienlijk zijn gereduceerd.

Het Europese designteam van Hyundai, geleid door chef designer Thomas Burkle, is verantwoordelijk voor de dynamische 'Fluidic Sculpture' vormgeving van de nieuwe generatie i10.

Hyundai i10

De nieuwe i10 is na de i30 het tweede product van de tweede generatie i-modellen van Hyundai. De Hyundai i-lijn werd in 2007 geïntroduceerd met de  i30. Niet alleen werden oude namen zoals Atos, Getz, Accent, Elantra en Sonata vervangen, het merk creëerde ook compleet nieuwe waarden. De oude designkenmerken werden overboord gegooid. Op het gebied van innovatie, vormgeving, functionaliteit, comfort, uitstraling, rijeigenschappen, uitrustingsniveaus, veiligheidsaspecten en door de invoering van de 5 jaar Driedubbele Garantie sloeg Hyundai een compleet nieuwe weg in.

De introductie van de i-modellen heeft Hyundai beslist geen windeieren gelegd. In de periode tussen 2007 en 2012 is het verkoopvolume van Hyundai in Nederland met 38 procent gegroeid. Hyundai produceert nu ook 90 procent van de modellen die in Europa rijden in deze regio. Maar liefst 95 procent van de Hyundai-modellen zijn in het ontwikkelingscentrum in het Duitse Rüsselsheim ontwikkeld.

Hyundai i10

De nieuwe i10 wordt in de Hyundai-fabriek in Turkije (Izmit) gebouwd. Deze faciliteit heeft een update gekregen van bijna een half miljard euro en is nu helemaal klaar om – naast de i20 – een product als de nieuwe i10 te produceren. De capaciteit van de fabriek in Turkije is daarbij uitgebreid van 90.000 naar 200.000 eenheden per jaar.