19 juli 2013
 

Chevrolet

Chevrolet-logo bestaat 100 jaar

19 juli 2013 | Chevrolet's wereldwijde beroemde 'bowtie' embleem viert dit jaar zijn honderdste verjaardag met 25 productlanceringen die eraan bijdragen dat het symbool over de gehele wereld nieuwe wegen vindt ondanks dat het ontstaan ervan nog steeds een mysterie is. In 1913 introduceerde William C. Durant, medeoprichter van Chevrolet, de Chevy bowtie beeltenis voor de Chevrolet H-2 Royal Mail en H-4 Baby Grand, geplaatst op de voorzijde van beide modellen.

De bowtie heeft de afgelopen honderd jaar 215 miljoen Chevrolet-modellen gesierd, en zestig miljoen Chevrolets rijden er vandaag de dag wereldwijd rond. Iedere 6,3e seconden wordt er een nieuwe Chevrolet verkocht en het merk heeft in de eerste helft van dit jaar een verkooprecord van 2,5 miljoen verkochte auto's gevestigd. Het honderdjarig bestaan van de 'bowtie' wordt gemarkeerd door nieuwe modellen als de Cruze Clean Turbo Diesel in de V.S. en de compacte Trax SUV op 40 internationale markten.

Chevrolet

Hoewel de 'bowtie' al honderd jaar bestaat, is er nog steeds grote onzekerheid over het ontstaan ervan. Verhalen doen de ronde dat Durant geïnspireerd werd door het motief van het behang in een Parijs' hotel of door een advertentie in een krant toen hij op vakantie was in Hot Springs. Durant's weduwe en dochter hebben allebei een andere verklaring.

Volgens Margery Durant, in haar boek uit 1929 My Father, tekende Durant soms ontwerpen voor typeaanduidingen op het papier van de eettafel. "Ik meen dat het op een avond tussen de soep en de gebraden kip was dat dat hij het design schetste van het embleem dat nu voor ieder Chevrolet-model wordt gebruikt", schreef ze.

Chevrolet

Maar in een interview in 1968 zei Durant's weduwe Catherine, dat het ontwerp voor de 'bowtie' ontstond tijdens een vakantie in Hot Springs in 1912. Terwijl hij in hun hotelkamer een krant aan het lezen was, ontdekte Durant een ontwerp en verklaarde: "Ik denk dat dit een erg goed embleem voor Chevrolet zou zijn". Helaas heeft mevrouw Durant nooit toegelicht wat het motief was of hoe het was gebruikt.

Maar die kleine aanwijzing heeft Kaufmann, historicus en auteur van The Chevrolet Review, ertoe aangezet om aan waarheidsvinding te doen. Op 12 november 1911 was in de editie van de The Constitution, uitgegeven in Atlanta, een advertentie verschenen van de Southern Compressed Coal Company voor 'Coalettes', een brandstofproduct voor haarden. Het Coalettes-logo, zoals weergegeven in de advertentie, had een schuine bowtie vorm, verregaand identiek aan de vorm die snel daarna het Chevrolet-icoon zou worden.

Chevrolet

Zagen Durant en zijn vrouw dezelfde advertentie het jaar erna, een paar staten noordelijker? De verschijningsdatum van de krant die Kaufmann vond was slechts negen dagen na de inlijving van Chevrolet Motor Co. De eerste toepassing van de 'bowtie' door Chevrolet was te zien op 2 oktober 1913 in The Washington Post met boven de afbeelding de woorden: 'kijk uit naar deze naam'.

Chevrolet Chevrolet Chevrolet
 
Websitewww.chevrolet.nl
Deel via