10 juli 2013
BMW i3

BMW i3

BMW maakt specificaties i3 bekend

10 juli 2013 | BMW geeft de eerste specificaties van de i3 vrij. De i3 is 's werelds eerste premiummodel dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Dat gaf de ontwerpers volledige vrijheid op het gebied van design en de plaatsing van de elektrische systemen. Zowel de aandrijflijn als de lithium-ion-accu en de voertuigarchitectuur van de BMW i3 is in eigen huis ontwikkeld. Verantwoordelijk daarvoor is eDrive, een divisie binnen BMW Group die ook de voor BMW i speciaal ontwikkelde assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten voor zijn rekening neemt.

Uniek is dat voor de constructie van de Life & Drive modules gebruik is gemaakt van CFRP (carbon-fibre reinforced plastic). Dit met koolstofvezel versterkt kunststof combineert extreme stijfheid met een 30 procent lager gewicht in vergelijking tot staal.

CRFP compenseert niet alleen het extra gewicht van de lithium-ion-accu (circa 230 kg) die in de bodem van de BMW i3 is gemonteerd. Het zorgt ook voor een optimale bescherming van de accu. Verdere gewichts-besparing is bereikt door het gebruik van magnesium voor delen in het interieur en aluminium voor de velgen en diverse onderstelcomponenten. Uiteindelijk is een relatief laag voertuig-gewicht van 1.195 kg bereikt, terwijl de crashbestendigheid van niveau is.

Dankzij de plaatsing van de accu is een uitzonderlijk laag zwaartepunt en een 50/50-gewichtsverdeling gecreëerd. De uitzonderlijk stijve carrosserie, het lage voertuiggewicht, het sportief afgestelde onderstel en achterwielaandrijving beloven een kenmerkend BMW-rijkarakter. Dankzij de directe stuurrespons en een draaicirkel van slechts 9,86 meter is de BMW i3 vooral wendbaar en eenvoudig te manoeuvreren.

BMW i3

De specifiek voor de BMW i3 ontwikkelde wielen (155/70 R19) bieden een  balans tussen minimale rolweerstand en grip. Net als bij andere BMW modellen dragen ABS, Brake Assist, Dynamic Brake Control (DBC) en Dynamic Traction Control (DTC) bij aan de stabiliteit en veiligheid.

Onder BMW eDrive-technologie valt de complete aandrijflijn, van de elektromotor tot de lithium-ion-accu en overige elektrische systemen. De i3 wordt aangedreven door een achterin gemonteerde elektromotor van 125 kW (170 pk) en 250 Nm. Dankzij deze speciale constructie weegt de motor 50 kg. De exclusief voor de i3 ontwikkelde motor biedt bovendien een lineaire vermogensoutput tot in de hogere toerenregionen. De aandrijfkrachten worden via een eentrapstransmissie naar de achterwielen gestuurd. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 7,2 seconden. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Met een volle accu is de BMW i3 in theorie in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius volgens BMW met zo'n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ zelfs 40 kilometer. In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (single-pedal control concept). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.

De i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een range-extender die uitsluitend is bedoeld om de accu op te laden. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo'n 300 kilometer. De range-extender heeft geen invloed op de bagageruimte en de 9-litertank bevindt zich aan de voorzijde van de auto.

BMW i3

De door BMW Group ontwikkelde high-performance lithium-ion-accu bestaat uit acht individuele modules met een gezamenlijke capaciteit van 22 kWh. De accu wordt gekoeld dan wel verwarmd en is ontwikkeld om optimaal te presteren gedurende zijn gehele levensduur. Zowel de accu als de soft- en hardware van het aandrijfsysteem zijn volledig beschermd door de CFRP-structuur.  Diverse crashtests hebben aangetoond dat de accu en bijbehorende systemen volledig in tact blijven. De garantietermijn van de lithium-ion-accu bedraagt acht jaar of 100.000 kilometer.

De accu van de i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact of via de "BMW i Wallbox" die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

Onder de noemer 360° ELECTRIC biedt BMW i een reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten. Behalve de "i Wallbox" zitten hierbij ook de ChargeNow Card, toegang tot het deelautoprogramma DriveNow en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW, bijvoorbeeld om lange afstanden af te leggen.

Het serviceniveau van de BMW i3 is identiek aan dat van andere BMW's. De accu wordt continu gemonitord en problemen kunnen via een diagnose direct worden opgespoord. Ook kunnen berijders een beroep doen op de BMW mobiliteitsservice als de i3 onverhoopt met een lege accu komt te staan. Het zogenoemde BMW Mobile Service-voertuig kan de i3 versneld opladen.