10 juli 2013
Peugeot RCZ

Peugeot RCZ

Peugeot introduceert RCZ R

10 juli 2013 | Ter gelegenheid van het "Festival of Speed" in Goodwood onthult Peugeot de RCZ R, een ultieme uitvoering van de sportieve coupé die symbool staat voor de kennis van het merk op het gebied van vormgeving en rijbeleving. De nieuwe 1.6 motor van 270 pk met een CO2-uitstoot van 145 g/km maakt de RCZ R krachtiger dan de standaard versie. Geheel in lijn met deze motor is ook het speciale onderstel in combinatie met een Torsen-differentieel. De RCZ R beleeft zijn wereldpremière tijdens de Salon van Frankfurt in september 2013 en komt begin volgend jaar op de markt.

Met zijn 270 pk / 199 kW is de RCZ R het krachtigste seriemodel uit de geschiedenis van het merk. Desondanks bedraagt de CO2-uitstoot 145 g/km, lager dan dat van de meeste andere sportcoupés. Dit resultaat is mede te danken aan het downsizen van de motor, het optimaliseren van de aerodynamische eigenschappen en het lichtere gewicht.

Er werd aandacht besteed aan de aerodynamische eigenschappen, mede in de vorm van een nieuwe spoiler, met als resultaat een betere stabiliteit bij hoge snelheid zonder invloed op de weerstand. Met het oog op een lichter gewicht werden speciale onderdelen ontwikkeld, waarmee uiteindelijk 17 kg werd gewonnen ten opzichte van een RCZ van 200 pk.

Peugeot RCZ

Het sportieve temperament van de RCZ R klinkt ook door in de cijfers: een maximumsnelheid van 250 km/u (elektronisch begrensd), van 0 tot 100 km/u in 5,9 sec, 400 m vanuit stilstand in 14,2 sec en 1000 m in 25,4 sec. Optrekken gaat ook vlot, van 80 tot 120 km/u in 6,7 sec in de hoogste versnelling.

Met matzwarte dakbogen en een serieuze 'blik' door een titanium rand rond de koplampen onderscheidt de RCZ R zich door sportieve elementen die het model een dynamische uitstraling geven. De RCZ R is 10 mm verlaagd en voorzien van bredere en iets uitstekende 19 inch banden, voor meer grip en een betere aandrijving. De speciale tweekleurige lichtmetalen velgen zijn ontworpen om plaats te bieden aan de nieuwe, grotere remmen en deze optimaal te koelen. De rode remklauwen zijn typerend voor Peugeot Sport.

De grote achterspoiler zorgt voor betere aerodynamische eigenschappen en geeft de achterzijde van de auto een specifiek gezicht. De diffuser aan de achterkant sluit aan op de lijnen van de RCZ en is voorzien van een dubbele, verchroomde uitlaat.

Peugeot RCZ

De RCZ R wordt leverbaar in de kleuren Erythrée rood, Perla Nera zwart, Sidobre grijs en Opale wit. Ook is een gepersonaliseerd aanbod mogelijk, met een glanzend of mat carbon dak, bestickering en zwarte spiegelkappen.
De RCZ R wordt voorzien van xenon koplampen met koplampsproeiers en het Connect Nav Plus-multimediasysteem.

Het sportieve en exclusieve karakter wordt direct bij het instappen al benadrukt door het embleem van Peugeot Sport op de dorpel. Het zachte materiaal van het dashboard is voorzien van rode stiksels, net als het leer van het stuurwiel, de schakelpook, de portierpanelen, de armsteunen en de stoelen. Het nieuwe sportieve en strakke ontwerp van de stoelen, die zijn bekleed met een mix van zwarte leersoorten, wordt afgemaakt met de ingewerkte letter "R". Ook de middenconsole is voorzien van een met chroom omrande rode letter "R" op een plaatje van geborsteld aluminium met 4 zichtbare schroeven.

Het verlaagde zwaartepunt, de verbeterde aerodynamische eigenschappen, de speciaal afgestelde wielophanging met een halve inch grotere velgen en de Goodyear Eagle F1 Asymmetric 235 / 40 R19-banden zorgen voor een verbeterde grip en wegligging. Het onderstel is voorzien van nieuwe schokdempers, stuggere veren en een iets naar achteren geplaatste stabilisatorstang. Dankzij het Torsen-differentieel met beperkte slip kan het koppel, dat bij 1.900 omw/min beschikbaar is, beter worden benut.

Peugeot RCZ

Uiteraard worden er strenge eisen gesteld aan de remmen, wat heeft geleid tot een remsysteem met vaste remklauwen en 4 remzuigers. De schijven hebben een diameter van 380 mm en zijn 32 mm dik. Hiermee is de remweg bij 130 km/u minder dan 61 m.