3 juli 2013
Opel Insignia Country Tourer

Opel Insignia Country Tourer

Opel introduceert Insignia Country Tourer

3 juli 2013 | De Insignia-familie wordt binnenkort uitgebreid met de Opel Insignia Country Tourer, die in september in wereldpremière gaat op de autoshow van Frankfurt. Terwijl de Sports Tourer een  stationwagon voor zakelijke rijders is, straalt de nieuwe Insignia Country Tourer avontuur uit. Met zijn grotere bodemspeling hoeft de allrounder zich niet te beperken tot asfaltwegen. Daar zorgen ook de voorste en achterste beschermingsplaten onderaan de carrosserie voor, evenals de vierwielaandrijving.

De elektronisch gestuurde 4x4-aandrijving heeft een koppeling op basis van het Haldex-principe en een elektronisch sperdifferentieel voor extra tractie op verharde en onverharde oppervlakken. De aandrijving past zich aan volgens de wegomstandigheden, met een koppel dat naadloos van nul tot 100 procent over de voor- en achteras en tussen de achterwielen verdeeld wordt. Het grootste voordeel daarbij is dat dit allemaal gebeurt nog voor een wiel begint te slippen door een gebrek aan tractie, bijvoorbeeld op een nat of besneeuwd wegdek.

Opel Insignia Country Tourer

Indien nodig stuurt de aandrijving die de koppeling regelt onmiddellijk meer koppel naar de achteras. De sensoren van het 4x4-systeem geven voortdurend informatie door aan de individuele besturingsmodules over de rotatie, de versnelling, de stuurhoek, de wielsnelheid, de positie van het gaspedaal, het motortoerental en het koppel. Op basis daarvan wordt de krachtverdeling tussen de voor- en achteras ogenblikkelijk aangepast aan de omstandigheden.

Voor extra stabiliteit zorgt het elektronisch gestuurde sperdifferentieel op de achteras (eLSD). Het eLSD controleert de koppelverdeling tussen de achterwielen door meer koppel over te dragen op het wiel dat de meeste grip nodig heeft. De werking van dit adaptieve 4x4-aandrijvingssysteem biedt niet alleen tractie op gladde wegen, maar garandeert de bestuurder ook maximale controle en actieve veiligheid in andere omstandigheden. De Insignia Country Tourer weet zich volgens Opel zelfs te redden wanneer drie wielen zich op een losse of glibberige ondergrond bevinden en slechts één achterwiel tractie heeft.

Opel Insignia Country Tourer

De adaptieve vierwielaandrijving staat bestuurders ook bij in niet-kritieke situaties. Om verlies door wrijving te beperken en brandstof te besparen, schakelt het systeem automatisch over op voorwielaandrijving wanneer dat kan.

De Country Tourer is leverbaar met een 184 kW / 250 pk 2.0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) turbobenzinemotor met een koppel van 400 Nm. De 143 kW/195 pk 2.0 BiTurbo CDTI dieselmotor is ook goed voor 400 Nm trekkracht. De 2.0 SIDI Turbo is leverbaar met een handgeschakelde of automatische zesversnellingsbak, terwijl de 2.0 BiTurbo CDTI alleen met automatische versnellingsbak verkrijgbaar is.

Opel Insignia Country Tourer

De bodemspeling is met 20 mm vergroot, wat voordeel biedt op los, oneffen terrein. Nog een typisch kenmerk is de antracietkleurige bekleding op de zijdrempels en het onderste deel van de carrosserie, die ook de wielkasten een meer uitgesproken, gewelfde uitstraling geven. Een laatste visuele hint komt van de opvallende voor- en achterlichten. De getinte koplampen met ingelegde chroomaccenten stralen topkwaliteit uit en hebben vleugelvormige led-daglichten (naargelang de uitvoering). Dat grafische designthema herhaalt zich achteraan, waar de leds van rem- en achterlichten ook helder oplichten.

De prijzen en meer details over de uitrusting zullen worden meegedeeld op de eerste dag dat de auto besteld kan worden, namelijk tijdens de wereldpremière op 10 september op de autoshow van Frankfurt