2 juli 2013
Honda GM

Honda GM

GM en Honda werken samen aan brandstofcel

2 juli 2013 | General Motors en Honda hebben vandaag een langdurige samenwerking bekendgemaakt voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe-generatie brandstofcelsystemen en technologieën voor de opslag van waterstof, met 2020 als richtjaar om die technologieën gereed te hebben. Aan de basis van de overeenkomst staan het delen van expertise, schaalvergroting en gezamenlijke inkoopstrategieën.

GM en Honda zijn voornemens om samen te werken met stakeholders voor een verdere ontwikkeling van de brandstofinfrastructuur, die cruciaal is voor de haalbaarheid van brandstofcelauto's op de lange termijn en de acceptatie ervan door consumenten.

Volgens de Clean Energy Patent Growth Index staan GM en Honda respectievelijk op de eerste en tweede plaats in de lijst van aangevraagde brandstofcelpatenten in de periode 2002-2012, met in totaal 1.200 patentaanvragen.

"Deze samenwerking is gestoeld op de kracht van Honda en GM als leiders op het gebied van brandstofceltechnologie", verklaart Dan Akerson, GM chairman en CEO. "Wij zijn ervan overtuigd dat dit de beste manier is om deze belangrijke technologie te ontwikkelen, die de potentie heeft om de afhankelijkheid van olie te beperken en duurzame mobiliteit te stimuleren".

Honda GM

Takanobu Ito, president & CEO van Honda Motor Co. Ltd., voegt toe: "Van alle nul-emissietechnologieën bieden brandstofcel-elektrische auto's grote voordelen op het gebied van actieradius en tijdsduur voor het tanken ervan, elementen die vergelijkbaar zijn met die van conventionele benzineauto's. Honda en GM staan te popelen om de markt voor deze ultieme, schone-mobiliteittechnologie te vergroten en ik ben verheugd met deze samenwerking, om zo onze toonaangevende brandstofceltechnologieën met elkaar te versmelten en gezamenlijk een geavanceerd systeem te creëren dat zowel betere prestaties levert als betaalbaarder zal worden".

GM's Project Driveway-programma, dat in 2007 werd gelanceerd, heeft via een vloot van 119 waterstofaangedreven auto's geresulteerd in bijna 5 miljoen testkilometers onder praktijkomstandigheden, meer dan welke andere autofabrikant ook.

Honda startte in 2002 met het Honda FCX-project en heeft 85 auto's in de VS en Japan ingezet. Daartoe behoorde ook zijn opvolger, de FCX Clarity, die werd uitgeroepen tot 2009 World Green Car. Honda heeft deze auto's beschikbaar gesteld aan automobilisten in de VS en heeft waardevolle data vergaard over het gebruik van brandstofcel-elektrische auto's in de dagelijkse praktijk.

Zoals al aangekondigd verwacht Honda de opvolger van de FCX Clarity in 2015 in Japan en de Verenigde Staten te lanceren, gevolgd door Europa. GM zal de productieplannen voor brandstofcelauto's later bekendmaken.

Honda GM

Brandstofceltechnologie legt vele grote uitdagingen bloot waarvoor hedendaagse auto's zich gesteld zien: de afhankelijkheid van olie, emissies, verbruik, actieradius en de tijd die het vergt om te tanken. Brandstofcelauto's kunnen rijden op hernieuwbare waterstof die afkomstig is van bronnen als wind en biomassa. De enige uitstoot van brandstofcelauto's is waterdamp.

Bovendien kunnen brandstofcelauto's een rijbereik van zelfs 640 kilometer hebben, kunnen ze in amper drie minuten getankt worden en is de aandrijftechnologie toepasbaar op zowel kleine, middelgrote als grote auto's.

Honda GM Honda GM
 
Websitewww.gm.com
Meer informatie
Deel via