26 september 2001
 

Peugeot 307

De Peugeot 307 is nu leverbaar met nieuwe motoren en ESP systeem

26 september 2001 | Afgelopen voorjaar heeft het publiek voor het eerst kennis kunnen maken met de Peugeot 307. Bij de introductie was de meeste aandacht gericht op de XS en de XT, aangedreven door een 1.6 (80 kW) of 2.0 (100 kW) benzinemotor of een 2.0 66 kW) HDi-turbodiesel. Nu worden daar een aantal nieuwe uitvoeringen aan toegevoegd zodat het 307-gamma completer en veelzijdiger wordt.

De 307 heeft nu naast de DW10TD-motor met een cilinderinhoud van 1998 cm3 (66 kW, 205 Nm bij 1900 tpm) de beschikking over de DW10ATED-motor met dezelfde cilinderinhoud, maar een vermogen van 79 kW (110 pk) en een maximum koppel van 250 Nm bij 1750 tpm heeft. De 2.0 HDi 110 pk-motor is voorzien van een roetfilter dat de roetdeeltjes in de uitlaatgassen tegenhoudt en ze vervolgens met behulp van de stof Eolys verbrandt via een speciaal proces dat alleen bij "Common rail' motoren mogelijk is. Het roetfilter reinigt zichzelf ongeveer elke 700 kilometer volledig automatisch. Elke 80.000 km moet het filter vervangen worden, tegelijkertijd moet dan ook de additieftank opnieuw met Eolys gevuld worden.

De komende tijd zal de dynamische stabiliteitscontrole (ESP) geleidelijk op de 307 geïntroduceerd worden. De 307 is de eerste Franse auto waarbij gebruik gemaakt wordt van het Bosch 5.7 systeem met proportionele elektrokleppen. Dit systeem beschikt over vier verschillende functies:

  • De elektronische remkrachtverdeling is een nieuwe functie die zorgt voor een groter remeffect, meer stabiliteit en meer comfort door rekening te houden met gemeten informatie en niet meer met "door de computer ingeschatte" gegevens.
  • Het ABS zorgt onder alle omstandigheden voor een korte remweg en het behoud van de stabiliteit en de bestuurbaarheid van de auto tijdens het remmen.
  • De antislipregeling (ASR) controleert de grip van de aangedreven wielen en zorgt voor een optimale aandrijving door een vermindering van het motorkoppel en het afremmen van het wiel dat doorslipt.
  • De dynamische stabiliteitscontrole (ESP) zorgt voor het behoud van de koersstabiliteit binnen de fysieke grenzen. Het systeem vergelijkt de opdrachten van de bestuurder met de werkelijke situatie.
De functies ASR en ESP kunnen met een druktoets uitgeschakeld worden. Het ESP is standaard op alle 307-modellen met de DW10ATED-motor met roetfilter (2.0 79 kW). Het systeem is op dit moment ook als optie leverbaar op de uitvoeringen met de 1.6 80 kW benzinemotor (met handgeschakelde versnellingsbak) en zal geleidelijk aan ook leverbaar worden op de 2.0 benzineversies en de 2.0 HDi 66 kW. Peugeot 307

Nu kunnen ook de liefhebbers van een automatische versnellingsbak bediend worden, door de introductie van de 307 met de autoadaptieve AL4-versnellingsbak in combinatie met de 1.6 80 kW of de 2.0 100 kW-motor. Deze "autoadaptieve" 4-traps automaat met sequentiële bediening wordt elektronisch geregeld met zgn. "fuzzy logic"-technologie en beschikt over diverse schakelprogramma's. De elektronische eenheid analyseert het rijgedrag van de bestuurder en kiest het schakelpatroon dat het meeste past bij de rijstijl van de bestuurder en de rijomstandigheden. De automaatversies gebruiken slechts fractioneel meer brandstof.

De nieuwe TU3JP-motor met een cilinderinhoud van 1360 cm3 heeft een vermogen van 55 kW bij 5500 tpm en heeft een maximum koppel van 120 Nm bij 2800 tpm. De versnellingsbak, bandenmaat en standaarduitrusting zijn gelijk aan die van de modellen met een 1.6 motor. De 307 1.4 is niet alleen lager geprijsd, maar ook zuinig in het gebruik met een gecombineerd verbruik van 6,71 / 100 km dat buiten de bebouwde kom terugloopt tot 5,51. De maximum snelheid bedraagt 167 km/h en de acceleratie van 0 - 100 km/h vergt 15,7 seconden.

De Peugeot 307 is leverbaar vanaf EUR 15.587,35/ NLG 34.350,-, de 2.0 HDi 110 pk is leverbaar vanaf EUR 22.870,52/ NLG 50.400,- en er is al een 307 automaat vanaf EUR 18.446,17/ NLG 40.650,-.