26 juni 2013
Citroen Grand C4 Picasso

Citroen Grand C4 Picasso

Citroen onthult nieuwe Grand C4 Picasso

26 juni 2013 | Citroën onthult de eerste beelden van de nieuwe Grand C4 Picasso: een auto met een eigen stijl die anders is dan de versie met 5 zitplaatsen en een ander evenwicht laat zien tussen ruimte en belijning. Opvallend is ook de extreem lage CO2-uitstoot met een versie van 98 g/km. Verder wordt met deze auto de allernieuwste BlueHDi-technologie geïntroduceerd met een versie die een vermogen levert van 150 pk met een CO2-uitstoot van 110 g/km.

De lengte van de nieuwe Grand C4 Picasso is gelijk aan die van de vorige generatie (4,59), maar de wielbasis kon worden verlengd tot 2,84 dankzij het nieuwe, modulaire EMP2-platform (Efficient Modular Platform 2). Dit leverde het volgende op:

  • Modulariteit, met een derde rij wegklapbare stoelen om 7 personen te vervoeren;
  • Ruimte, met royale ruimte op de 2de en 3de zitrij;
  • Toegankelijkheid, met name op de derde zitrij, dankzij grotere openingen van de portieren;
  • Laadruimte met een bagageruimte met 69 liter meer inhoud (645 liter VDA en meer dan 700 liter als de tweede zitrij maximaal naar voren is geschoven).

De nieuwe Grand C4 Picasso wordt geleverd met een nieuwe BlueHDi motor conform de Euro 6 norm die een SCR-module bevat (Selective Catalytic Reduction), de technologie waarmee de NOx-uitstoot aanzienlijk beperkt kan worden (- 90%) en tegelijkertijd ook de CO2-uitstoot. Dit zorgt voor een vermogen van 150 pk en 110 g CO2/km met een handgeschakelde versnellingsbak en 119 g/km met de allernieuwste automaat.

Met zijn uitgesproken design is het een volkomen andere auto geworden dan de 5-zits versie (de auto heeft een heel eigen front, specifieke dakbogen aan de zijkant, unieke achterlichten met LED en 3D-effect).

Citroen Grand C4 Picasso

Met het modulaire platform EMP2 kon de wielbasis fors worden vergroot (2,84 m, ofwel 11 cm meer dan de vorige versie) waardoor meer binnenruimte en bagageruimte ontstond (69 liter meer dan de vorige versie) en waardoor ook de stylisten en ontwerpers meer vrijheid kregen. De vooroverhang is 11,6 cm verkort (kortste in zijn klasse), het motorblok en de vloer zijn lager geplaatst (tussen - 40 mm en - 50 mm voor de motor ; - 20 mm voor de vloer) en de spoorbreedtes verruimd (+ 82 mm voor ; + 31 mm achter).

Verder heeft de nieuwe Grand C4 Picasso ook een uitgesproken stijl waarmee hij duideijk verschilt van de 5-zits versie:

  • De zijkant van de nieuwe Grand C4 Picasso is herkenbaar aan dakbogen die vanuit de voorruitstijl zijn doorgetrokken en waarvan het aluminium middengedeelte ook een dragende functie heeft. Dit ontwerp past uitstekend bij het ruime interieur dat bovendien heel licht is door het grote glasoppervlak.
  • De voorkant heeft de nieuwe signatuur van Citroën met nadrukkelijke horizontale lijnen en chevrons die uitlopen naar de zijkanten en om de LED-dagrijverlichting heen draaien. Precies daaronder zitten de smalle koplampen.
  • De LED-verlichting achter heeft een 3D effect door het sterke en nieuwe ontwerp dat heel subtiel futuristische en technologische codes volgt. Bovendien heeft de achterkant een dynamisch karakter door een achterklepklep die robuustheid en een grote bagageruimte suggereert.

Om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen, is de nieuwe Citroën Grand C4 Picasso meer dan 100 kg lichter gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Dit is gelukt dankzij:

  • het nieuwe platform EMP2 voor 60 kg winst, met onderdelen van aluminium en staal met een zeer hoge elasticiteitsgrens en een vloer achter van composietmateriaal;
  • 40 kg extra, dankzij de verbeterde buitenafmetingen en het gebruik van nieuwe materialen, zoals een motorkap van aluminium en een klep van composietmateriaal.

De HDi 115 Exclusive versie is bijna 110 kg lichter ten opzichte van de vergelijkbare versie van de vorige generatie.