21 juni 2013
 

Ford

Ford test elektronisch remlicht

21 juni 2013 | Ford heeft deelgenomen aan het testen van een nieuw waarschuwingssysteem. Dit 'elektronische remlicht' kan achteropkomend verkeer waarschuwen, ook al bevindt de remmende auto zich voorbij een bocht of is er sprake van tussenliggers. De technologie maakt deel uit van een reeks van twintig mogelijke toekomstige systemen die Ford heeft getest in het kader van Safe Intelligent Mobility Testfield Germany (simTD), een vier jaar durend onderzoeksproject waaraan diverse industrieën deelnemen.

Wanneer er in een noodsituatie wordt geremd, stuurt het experimentele 'Electronic Brake Light' een waarschuwingssignaal dat op het dashboard van achterliggende auto's een lampje laat branden. Uit het onderzoek blijkt dat de technologie achterliggende automobilisten in staat kan stellen om door eerder te remmen een botsing te voorkomen of de gevolgen van een botsing te verzachten.

De afsluitende presentatie van het onderzoeksproject simTD vond plaats in Frankfurt. Hierbij werden enkele technologieën gedemonstreerd, waaronder die welke door Ford zijn getest en ontwikkeld. Ook werden de resultaten toegelicht van de praktijktests die in december 2012 zijn afgesloten.

Ford

De simTD-praktijktest vond plaats in de omgeving van Frankfurt. Er deden 500 automobilisten in 120 auto's aan mee, waaronder 20 Ford S-MAX-modellen. De testers hebben meer dan 41.000 uren gelogd en 1,6 miljoen kilometer afgelegd, zowel op de openbare weg als op een speciaal testcircuit.

Ford heeft gebruikgemaakt van speciaal uitgeruste exemplaren van de Ford S-MAX om de mogelijkheden van V2V- en V2I-commiunicatie te testen. Ook getest zijn Obstacle Warning, waarmee de bestuurder wordt gewaarschuwd voor de aanwezigheid van mogelijk gevaarlijke voorwerpen en hun positie op de weg, en Traffic Sign Assistent, dat continu in contact staat met verkeerscentrales en up-to-date informatie doorgeeft.

Voor simTD zijn onder andere ook nog getest:

  • Public Traffic Management, dat nauwkeurige verkeersprognoses levert op basis van uitgebreide informatie. Denk daarbij aan te verwachten verkeersscenario's en hun gevolgen voor de reis op het moment dat ze worden aangetroffen in plaats van op het moment van vertrek.
  • In-car Internet Access, dat de bestuurder op basis van up-to-date beelden van verkeerscamera's informatie kan verstrekken over vrije parkeerruimte of over mogelijke verkeersproblemen.
Ford

simTD is een gezamenlijk project waaraan wordt deelgenomen door vooraanstaande Duitse autofabrikanten, onderdelenleveranciers, communicatiebedrijven, onderzoeksinstituten en de overheid. Het project heeft ongeveer 53 miljoen euro gekost, waarvan 30 miljoen is bijgedragen door de Duitse ministeries van Economisch Zaken en Technologie en van Onderwijs en Onderzoek.

Verder werd het project ondersteund door een investering in de infrastructuur van het Duitse ministerie van Transport, Bouw en Stadsontwikkeling en door de deelstaat Hessen, die actief aan het project heeft deelgenomen. Bij het consortium waren vertegenwoordigers van alle grote belangengroepen betrokken, zoals Audi, BMW, Daimler, Ford, Opel, Volkswagen, Bosch, Continental, Deutsche Telekom, regionale infrastructuurontwikkelaars en Duitse onderzoeksinstituten (technische universiteiten van München en Berlijn, de universiteit van Würzburg, Fraunhofer Gesellschaft).

Ford Ford
 
Websitewww.simTD.de
Deel via