18 juni 2013
 

ESCBO

Siemens organiseert Electric Sports Car Build-off

18 juni 2013 | Op initiatief van Siemens Nederland bouwden zeven teams van hogescholen en bedrijven de afgelopen negen maanden aan de geboorte van een nieuwe generatie elektrische auto's tijdens de Electric Sports Car Build-off (ESCBO). De teams van WP Haton en Fontys hebben volgens de jury de beste elektrische sportwagens gebouwd.

De vier hogescholen en drie bedrijven die de afgelopen negen maanden de strijd om de beste elektrische auto op basis van de Burton aangingen zijn: Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Arnhem/Nijmegen, Haagse Hogeschool (Delft), Fontys (Eindhoven), Actemium (Veghel), Croon (Rotterdam) en WP Haton (Panningen).

De teams kregen allemaal een zelfde bouwpakket bestaande uit een Citroën 2CV donorauto en een bodykit, inclusief spoilers, bumpers etc. van de Burton Car Company. Ook maakten zij gebruik van Siemens PLM Software, waarmee de volledige levenscyclus van de elektrische auto digitaal kan worden gemanaged: van concept tot eindproduct. In de sportieve eend met hoge aaibaarheidsfactor werden vernieuwende elektrische motoren gebouwd, waarbij de teams werden uitgedaagd snelle, slimme, zuinige en innovatieve ontwerpen te maken.

ESCBO

"Innoveren, kennisdelen, co-creëren en samen veel plezier beleven vormden de kern van de ESCBO en waren de factoren waar de autobouwende studenten en young professionals hoog mee konden scoren in de competitie", aldus Gert Bravenboer, directeur Industry van Siemens Nederland. Daarnaast lette de jury, bestaande uit dr. ir. Arno Peels (voorzitter College van Bestuur Technische Universiteit Eindhoven), prof. dr. Wubbo Ockels (Superbus), ir. Jan Mengelers (CEO TNO), mr. Guido van Woerkom (CEO ANWB), Iwan Göbel (CEO Burton Car Company) en drs. Ab van der Touw (CEO Siemens Nederland), echter ook op andere zaken. Want een sportauto hoort snel en uitdagend te zijn. En natuurlijk zijn veiligheid, actieradius en energieverbruik ook belangrijke factoren. Al deze factoren wegende kwamen de teams van WP Haton en Fontys met hun elektrische Burtons ex aequo als beste uit de bus.

"Wil Nederland haar toppositie als innovatief land blijven behouden, dan moeten veel meer jonge mensen kiezen voor een loopbaan in de techniek", aldus Ab van der Touw, juryvoorzitter en CEO van Siemens Nederland. "Stilzitten en hopen op meer technici heeft geen zin. Dan is het risico levensgroot dat wij niet alleen die toppositie kwijtraken, maar ook dat de continuïteit van een groot aantal bedrijven in het geding komt. Daarom de ESCBO, waarin we willen laten zien dat werken in de techniek niet saai en vies is, maar mooi en spannend".

Bijna driekwart van de jongeren tussen de 18 en 30 jaar denkt dat over tien jaar elektrische auto's gemeengoed zijn. Bijna de helft denkt dat de verbrandingsmotor zijn langste tijd wel gehad heeft. Maar er moet nog wel veel veranderen om de jongeren in de elektrische auto te krijgen: voldoende oplaadpunten, kortere oplaadtijden en een actieradius van 500 kilometer of meer. De huidige modellen van elektrische auto's spreken jongeren ook te weinig aan. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder 550 jongeren tussen de 18 en 30 jaar, dat eerder in opdracht van Siemens Nederland werd uitgevoerd door Direct Research.

ESCBO

 

ESCBO ESCBO
 
Websitewww.siemens.nl/escbo
Deel via