5 juni 2013
 

Ford

Ford 1.0 EcoBoost verkozen tot Engine of the Year

5 juni 2013 | De 1.0-liter Ford EcoBoost-benzinemotor is uitgeroepen tot 'International Engine of the Year' voor 2013. Dit is het tweede jaar op rij dat Ford met de driecilindermotor deze prijs in de wacht sleept. De krachtige 1.0-liter EcoBoost met directe inspuiting, turbocharger, en variabele kleptiming ontving de hoogste score ooit in de geschiedenis van deze prijs. De motor won ook in de categorie 'Best Engine Under 1.0-litre' in de verkiezing die jaarlijks door het tijdschrift Engine Technology International wordt georganiseerd.

Ford heeft aangekondigd vanaf medio augustus de productie van deze motor in de fabriek in Keulen (Duitsland) op te voeren tot meer dan 1000 exemplaren per dag om aan de vraag te voldoen.

Een jury van 87 autojournalisten uit 35 landen heeft gelet op rij-eigenschappen, prestaties, zuinigheid, comfort en de succesvolle toepassing van geavanceerde motortechniek. Ford is een van drie fabrikanten die deze prijs twee jaar op rij in de wacht hebben gesleept.

Ford

De 1.0-liter EcoBoost is ontwikkeld in de Ford European Research Centres in Duitsland (Aken en Merkenich) en het Verenigd Koninkrijk (Dunton). Behalve in Keulen wordt de motor ook geproduceerd in het Roemeense Craiova.

De 1.0-liter EcoBoost wordt momenteel aangeboden in compacte auto's als de Fiesta en de B-MAX, maar ook in de Focus, de C-MAX en de Grand C-MAX. Daarnaast zal de EcoBoost in de nabije toekomst ook grotere modellen als de nieuwe Ford Mondeo aandrijven. Verder zal deze motor ook worden aangeboden in bedrijfswagens als de Transit Connect en in people movers als de Tourneo Connect en de Tourneo Courier.

De motor komt wereldwijd op de markt. Hij is nu beschikbaar in India en China voor kopers van de nieuwe EcoSport en later dit jaar komt hij op de Noord-Amerikaanse markt in de nieuwe Fiesta.

Ford

Ford heeft de productiecapaciteit in de fabriek in Keulen en in Craiova verder vergroot om de grote vraag naar deze 1.0-liter EcoBoost aan te kunnen en heeft hiervoor nieuwe productietechnieken geïntroduceerd, waarmee de benodigde hoeveelheid koelvloeistof bij verspaning van aluminium motoronderdelen kan worden verminderd tot slechts vijf milliliter per onderdeel. Vroeger was hiervoor twee liter nodig. De impact die de productie op het milieu heeft, is hierdoor aanzienlijk afgenomen.

Ook is er een innovatieve technologie geïntroduceerd die het mogelijk maakt de geassembleerde motoren koud te testen. Doordat de motoren niet hoeven te worden gestart, kan 66 procent op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot worden bespaard. De overige energie die nodig is om de fabriek in Keulen te exploiteren is afkomstig uit hernieuwbare bronnen, waaronder drie waterkrachtcentrales in Noorwegen en Zweden.

Ford Europa wil in 2015 de jaarproductie van modellen met een zuinige EcoBoost-benzinemotor hebben uitgebreid tot 480.000, een verdrievoudiging van het productieaantal van 2011 (141.000). Het bedrijf schat dat van deze exemplaren er meer dan 300.000 zullen zijn uitgerust met de nieuwe 1.0-liter EcoBoost. In het eerste kwartaal van 2013 was de 1.0-liter EcoBoost-motor in Europa goed voor 42 procent van de B-MAX-bestellingen. Op de 19 traditionele Europese markten waarop Ford actief is, was dat 30 procent voor de Focus en 24 procent voor de Fiesta.

Ford Ford
 
Websitewww.ford.nl
Deel via