29 mei 2013
Renault Captur

Renault Captur

5 EuroNCAP-sterren voor Renault Captur

29 mei 2013 | De Renault Captur heeft 5 sterren behaald bij de veiligheid-tests die worden uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie EuroNCAP. Met een totale score van 80,5% is de Renault Captur het vijftiende model uit het Renault-gamma dat de maximale score van 5 sterren heeft behaald bij de EuroNCAP passieve veiligheid-tests. De Captur is na de Clio en ZOE de derde auto van Renault uit het B-segment met de maximale score.

De Renault Captur moest hetzelfde passieve veiligheidsniveau bieden als de nieuwe Clio waarmee het platform wordt gedeeld. Vanuit onderzoek naar ongelukken en reëel gedrag van auto's, heeft Renault veiligheidssystemen ontwikkeld, zodat de veiligheid van de inzittenden zo volledig en efficiënt mogelijk kan worden aangepakt. Om de inzittenden meer bescherming te bieden, is de elektronica in de Renault Captur zo ontwikkeld dat de meest actuele veiligheidsuitrustingen worden geactiveerd wanneer dit nodig is.

Bij een frontale aanrijding worden de bestuurder en passagier vóór beschermd door twee grote airbags, veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers. Ook zijn kreukelzones toegevoegd ter hoogte van de Magic Drawer opberglade om knieën en schenen nog beter te beschermen.

Achterin zijn alle zitplaatsen voorzien van 3-puntsgordels en hebben de zijzitplaatsen bovendien een spankrachtbegrenzer.

Er is bijzonder veel aandacht besteed aan de veiligheid bij een zijdelingse aanrijding, wat heeft geleid tot een indrukwekkende score van 7,9 van de 8 punten. Om in geval van een aanrijding twee keer zo snel te kunnen reageren, is de Renault Captur voorzien van twee sensoren: één in het voorportier en één in de middenstijl. Een speciaal algoritme past de reactiesnelheid aan de intensiteit van de aanrijding aan en activeert de allernieuwste airbags ter bescherming van borstkas en bekken.

Renault Captur

In combinatie met de pole-test en de aanrijding van achteren zorgen deze resultaten ervoor dat de Renault Captur een score van 32 van de 36 punten heeft behaald voor het criterium 'Aanrijding volwassene' en dat is één van de beste resultaten in het segment van de kleine auto's.

Dankzij het ontwerp van de constructie en de 3-punts Isofix-bevestigingen die zowel op de passagiersstoel vóór als op de achterste zijzitplaatsen aanwezig zijn, behoort de bescherming van kinderen in de Renault Captur tot de beste van het B-segment met 39 van de 49 punten, ondanks de strengere beoordeling.

De voorkant van de Captur is zo ontworpen dat verwondingen ten gevolge van een aanrijding met een voetganger worden beperkt. De bumper heeft geen scherpe delen en het gedeelte onder de voorruit, dat normaal gesproken zeer stijf is, is nu zo ontworpen dat het vervormt, waardoor letsel op dit deel ook wordt beperkt. De motorkap is hoger geplaatst om een kreukelzone te behouden tussen de carrosserie en het bovenste gedeelte van de motor.

De Renault Captur heeft standaard een cruise control en een snelheidsbegrenzer, waarschuwingslampjes met geluidsignaal bij het vergeten van de gordels op alle zitplaatsen en het nieuwste ESC stabiliteitsprogramma (zeven sensoren en roll-over module). De auto behaalde een score van 7 punten bij de strengere versie van het protocol.