24 mei 2013
Renault TwinRun

Renault TwinRun

Renault onthult concept car TwinRun

24 mei 2013 | Ter gelegenheid van de 71e Grand Prix van Monaco onthult Renault de Twin'Run. Behalve dat de auto een weerspiegeling is van de sportieve geest van het merk, is de Twin'Run ook een eerbetoon aan de legendarische Renault 5 Turbo en de Clio V6. De Twin'Run is een volwaardige raceauto met een buizenchassis uit de racewereld en een centraal achterin geplaatste V6-motor met 320 pk (235 kW) die is overgenomen uit de Mégane Trophy.

Net als zijn tweelingbroer, de Twin'Z, is de Twin'Run een eigen benadering van de stadsauto. De concept car Twin'Run geeft alvast een beeld van de stijl van de toekomstige stadsauto's van Renault.

Ter gelegenheid van de Grand Prix van Monaco zal de Twin'Run zijn eerste rondes voor het grote publiek rijden. Het publiek kan de drie bolides volgen tijdens een achtervolging, die als knipoog naar de geschiedenis van Renault in scène is gezet: met aan de leiding de Twin'Run met Carlos Tavares, Chief Operating Officer Renault, gevolgd door een Clio V6 bestuurd door Formule 1-coureur Charles Pic en een Maxi 5 Turbo bestuurd door voormalig rally-idool Jean Ragnotti.

Het front is om het logo heen ontworpen en vormt daarmee de link met de nieuwe stilistische handtekening van Renault. Deze keer is het de sfeer van de wereld van de autosport die wordt opgeroepen met deze nieuwe concept car.

Renault TwinRun

Op de portieren verwijst de '5' naar de Renault 5 Turbo, de rallyauto van de jaren tachtig van de vorige eeuw. Veel details op de Twin'Run verwijzen naar deze ‘senior', onder meer het ontwerp van de koplampen en ook de brede heuppartij achter. De vier extra, ultraplatte koplampen met led-techniek zijn een moderne interpretatie van de koplampen die werden gebruikt bij de nachtelijke ritten van de Renault 5 Turbo. Met de 18-inchwielen met sportbanden van Michelin (205/40 R18) staat de Twin'Run stevig op de weg.

De Twin'Run is ontwikkeld met de steun van Tork Engineering / Poclain Véhicules, een specialist in de voorbereiding van chassis voor de autosport. Deze concept car is dus een echte raceauto: de kunststof carrosserie rust op een stalen buizenchassis en de achterin geplaatste middenmotor is afgeleid van die van de Mégane Trophy.

De Twin'Run is voorzien van een 3,5-liter V6-motor van de Renault Nissan Alliantie, die in sommige landen wordt geleverd in de Espace, de Laguna en de Latitude, en die ook in de autosport wordt gebruikt in bijvoorbeeld de Mégane Trophy. De zes cilinders zijn in V-vorm in de lengte in het midden achterin geplaatst, met een totale inhoud van 3.498 cm3. De motor levert een vermogen van 320 pk (235 kW) bij 6.800 t.p.m. en een koppel van 380 Nm bij 4.850 t.p.m.

De V6 is gecombineerd met een handmatig bediende sequentiële SADEV-zesversnellingsbak en een limited-slipdifferentieel, die de grip op de weg en de tractie optimaliseren. De dubbeleplaatkoppeling is rechtstreeks uit de autosport overgenomen.

Renault TwinRun

De luchtinlaten zijn gepositioneerd bij de achterwielkasten. De ventilatieopeningen in de zijpanelen achter zorgen mede voor een efficiënte koeling van de motor. Het koelsysteem is uitgevoerd met geborsteld aluminium leidingen, die zichtbaar zijn in de vloer van het interieur. De motor is van de bestuurdersruimte afgescheiden door een plexiglazen ruit.

Om de massa van de auto goed te verdelen, is een aantal elementen in de ruimte onder de 'motorkap' voorin geplaatst. Het gaat onder meer om het brandstofreservoir, de accu, de radiateur en de hydraulische rembekrachtiging. De concept car is uitgebalanceerd, met 57% van de massa voorin en 43% van de massa achterin.

De carrosserie is vervaardigd van polyester/glasvezel. Bovendien is gebruikgemaakt van koolstofvezel voor de flexibele voorspoiler, het dak, de diffuser aan de achterzijde en de wielkasten.

De Twin'Run heeft een chassis dat is opgebouwd uit high-performance stalen buizen, die afkomstig zijn uit de luchtvaart en ook gebruikt worden in de autosport. De afstelling van het chassis was in handen van Tork Engineering.

Renault TwinRun

De wielophanging voor en achter bestaat uit dubbele driehoekige draagarmen met onafhankelijk van elkaar scharnierende punten. De vier scharnierpunten zijn vervaardigd uit aluminium dat in de luchtvaart wordt gebruikt en staan garant voor geweldige prestaties op het circuit. Voor de vering en demping zijn rondom OHLINS-schokdempers/veren gemonteerd.

Ten slotte zijn stabilisatorstangen gemonteerd van 22 mm dikte aan de voorzijde en 25 mm dikte aan de achterzijde. De rolneiging wordt daarmee perfect gecontroleerd en dat komt ten goede aan de wendbaarheid van de auto.

De Twin'Run is voorzien van een echt raceauto-interieur met een rollbar en sportstoelen met racegordels. De deurpanelen en het dashboard zijn bekleed met 'omgekeerd' zwart en rood leder, waardoor een alcantara-look ontstaat. De gecapitonneerde, met driekleurig alcantara beklede sportstoelen met Twin'Run-markering benadrukken de 'French touch' van de concept car.

De auto is uitgerust met een wedstrijdstuurwiel en een hoog geplaatste sequentiële versnellingshendel, waarmee rustig en efficiënt kan worden geschakeld. De hydraulische handremhendel is ter hoogte van de versnellingspook gemonteerd.

Renault TwinRun

Het instrumentenpaneel huist in een wit gespoten console en is, net als in iedere sportauto, gericht op de bestuurder. De Twin'Run is voorzien van een LCD XAP-scherm van 5,5 inch, net achter het stuur. Het multipage-scherm geeft in rood en blauw de snelheid, de gebruikte versnelling en het toerental aan, maar ook de benzinedruk, de koppelingsdruk en de oliedruk. Twee rode meters in het midden geven de olie- en watertemperatuur aan, de ultieme knipoog naar de Renault 5 Turbo.