26 september 2001
 

Honda CR-V (1997 - 2007)

Tijdens Tokyo Motorshow zal Honda nieuwe CR-V onthullen

26 september 2001 | Honda toont op de komende Tokyo Motorshow in oktober a.s. voor het eerst haar nieuwe Honda CR-V die vanaf voorjaar 2002 leverbaar wordt in Europa. Net als de nieuwste Civic biedt de nieuwe CR-V door zijn slimme concept een ruim interieur.

De 150 pk (110 kW) sterke 2,0-liter DOHC i-VTEC-motor is lid van Honda's nieuwste motorenfamilie. Met de handgeschakelde versnellingsbak accelereert de CR-V hiermee in minder dan 10 seconden van 0-100 km/h. Toch bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik 9,0 I/100 km (1:11,1). Een groot motorkoppel over een breed toerenbereik (max. koppel 192 Nm bij 4.000 tpm) maakt zowel een plezierige vermogensontwikkeling als grote souplesse mogelijk. In combinatie met het Real Time 4WD-systeem, dat de vierwielaandrijving alleen als het nodig is automatisch inschakelt, biedt de CR-V zowel on- als off-road goede prestaties.

Honda CR-V (1997 - 2007)

Net als de nieuwste Civic biedt de CR-V door zijn slimme concept een van de ruimste interieurs in zijn klasse, aldus Honda. Zo is er meer beenruimte voor de achterpassagiers en is de bagageruimte eveneens vergroot. De achterbank is asymmetrisch gedeeld (60:40) neerklapbaar en is bovendien in lengte verstelbaar over 170 mm (in vijf stappen). De achterbankleuning kan over 45 graden worden versteld. Door ook de rugleuning van de voorstoelen helemaal achterover te verstellen, kan in het interieur worden geslapen. De vloer van de bagageruimte is met 120 mm verlaagd, waarmee de inhoud is toegenomen van 374 liter tot 527-628 liter (VDA). Als de achterbankleuning voorover wordt geklapt, neemt de inhoud toe tot 952 liter. In de beschikbare ruimte kunnen bijvoorbeeld twee 26-inch mountainbikes rechtop worden vervoerd zonder dat de wielen hoeven te worden verwijderd.

De handrem is naar het dashboard verplaatst en bij de automatische versie bevindt ook de versnellinghendel zich hier. Dat geeft het interieur van de CR-V nog een extra ruimtelijk gevoel. De werking van de gedeelde achterklep is gewijzigd. Deze heeft nog steeds de afzonderlijk te openen achterruit, voor het snel opbergen of uitnemen van kleine voorwerpen maar in tegenstelling tot voorheen is de ruit nu onderdeel van de opzij schamierende achterdeur. Daarmee hoeft wortaan niet eerst de ruit te worden ontgrendeld voordat de achterdeur kan worden geopend.