1 mei 2013
Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Nieuwe Audi RS6 Avant in juni op de markt

1 mei 2013 | Audi presenteert de nieuwe RS 6 Avant. Het sportieve topmodel van de reeks is ontwikkeld door quattro GmbH. De nieuwe RS 6 Avant is mede door de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze lichter, efficiënter en sneller dan zijn voorganger. De 4.0 TFSI V8 biturbomotor met een vermogen van 412 kW/560 pk verleent de Audi RS 6 Avant een topsnelheid van 305 km/h. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 3,9 seconden. De nieuwe RS 6 Avant is vanaf vrijdag 3 mei bestelbaar voor een prijs vanaf 137.900 euro, de levering start in juni.

De nieuwe Audi RS6 Avant is alleen al vanwege zijn enorme bagageruimte (maximaal 1.680 liter) praktisch genoeg voor dagelijks gebruik. Hij beschikt over de nieuwe 4.0 TFSI V8-krachtbron met een topvermogen van 412 kW/560 pk (van 5.700-6.700 tpm). Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar in het zeer brede toerengebied van 1.750-5.500 tpm.

Mede dankzij de biturbo-technologie is de vermogensafgifte van de direct ingespoten V8 vrijwel lineair. Ook het speciaal voor dit model ontwikkelde inlaatsysteem draagt daaraan bij. De nieuwe RS6 Avant sprint in 3,9 seconden van 0-100 km/h. In standaard specificatie is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Met het optionele Dynamic package stijgt de topsnelheid tot 280 km/h en met het Dynamic plus package tot 305 km/h.

Audi RS6 Avant

De nieuwe Audi RS 6 Avant is vergeleken met zijn voorganger 100 kg lichter. Dit komt vooral op het conto van de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze. Zo bestaat de carrosserie voor circa 20% uit aluminium. Ook worden veel hightech staalsoorten toegepast. Zo combineert het koetswerk een laag gewicht met een zeer hoge mate van torsiestijfheid en een hoog veiligheidsniveau.

De RS6 Avant beschikt over een groot aantal efficiencyverhogende technologieën. Standaard is bijvoorbeeld Cylinder on Demand (COD). Bij lage motorbelasting schakelt dit systeem vier cilinders uit. Zodra de bestuurder vermogen vraagt, worden de vier cilinders weer ingeschakeld. Dit gebeurt in milliseconden en zonder dat de inzittenden het merken. De 'viercilinder-modus' wordt wel weergeven op het centrale display. COD zorgt alleen al voor een verbruiksdaling van circa 5%. Bij lagere snelheden kan de winst zelfs oplopen tot wel 12%.

Actieve motorsteunen voorkomen dat ongewenste trillingen worden doorgegeven. Ook een start-stop-systeem en warmtemanagement zijn standaard. Door de combinatie van al deze technologieën komt het gemiddelde verbruik uit op 9,8 l/100 km. Vergeleken met de voorganger, betekent dit een daling van 30%.

Audi RS6 Avant

De 4.0 TFSI is gekoppeld aan de sportief afgestemde automatische achttraps Tiptronic-transmissie. Deze tiptronic biedt keuze uit twee rijprogramma's: D en S (Sport). Ondien gewenst kan de bestuurder de versnellingsbak handmatig bedienen door middel van paddles aan het stuur. De overbrenging van de achtste versnelling is extra lang om het verbruik zo veel mogelijk te beperken.

Uiteraard beschikt de nieuwe Audi RS 6 Avant over Quattro permanente vierwielaandrijving met torque vectoring en een oliegekoeld zelfsperrend centraal differentieel. Zo is de aandrijfkracht op elk wiel individueel aan te sturen. Voor nog meer dynamiek is een sportdifferentieel beschikbaar. Het elektronische stabilisatiesysteem ESC heeft een Sport-modus en is zelfs volledig uitschakelbaar.

De RS 6 Avant is het eerste RS-model van Audi dat is uitgevoerd met een verlaagd (-20 mm) sportonderstel met luchtvering en elektronisch gestuurde demping. Dit systeem functioneert volautomatisch en houdt rekening met de wegomstandigheden, het rijgedrag en de rijmodus die de bestuurder via Drive Sselect heeft gekozen.

Audi RS6 Avant

Optioneel is het Sportonderstel plus met stalen veren en instelbare dempers beschikbaar. Deze dempers zijn via olieleidingen diagonaal met elkaar verbonden. Dit leidt tot nog meer stabiliteit. Een sportief afgestemde elektromechanische stuurinrichting is standaard.

Als optie is Dynamic Steering met variabele overbrenging en dito bekrachtiging leverbaar. Het remsysteem is zeer hoogwaardig met rondom inwendig geventileerde schijven en remklauwen vóór met zes zuigers. Vóór zijn de remschijven bovendien uitgevoerd in het gewichtsbesparende en spectaculair ogende wave-design.

Als optie zijn carbonfiber-keramische remschijven met een diameter van 420 mm leverbaar. Standaard wordt de RS6 Avant geleverd met 20-inch lichtmetalen wielen en 275/35 R 20-banden; 21-inch wielen met 285/30 R 21-banden zijn optioneel.

Audi RS6 Avant

Al op het eerste gezicht is de RS 6 Avant als een Audi RS-model herkenbaar. Specifieke details zijn carrosserieapplicaties van mat-aluminium, de grille in hooglans zwart, de grote dakspoiler, de diffuser en twee grote ovale uitlaatpijpen. Als optie is het RS-sportuitlaatsysteem leverbaar. Dit is te herkennen aan de zwarte uitlaatuiteinden en een krachtiger geluid.
Klanten kunnen desgewenst kiezen voor het Aluminium- of het Carbon-package. In het laatste geval zijn de splitter vóór en de diffuser achter nog meer uitgesproken van vorm.

Ook het interieur is typisch RS. Afwerkingselementen in zwarte pianolak en aluminium springen direct in het oog en dat geldt ook voor de witte wijzerplaten met rode wijzers. Bestuurder en passagier nemen plaats in sterk geprononceerde RS sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Standaard wordt de RS6 Avant geleverd met twee individuele sportstoelen achterin, eveneens met geïntegreerde hoofdsteunen. Op verzoek is een driezitsbank beschikbaar. Het interieur is bekleed met een combinatie van leder en alcantara. Andere RS-herkenningspunten zijn een aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuur en een groot aantal aluminium onderdelen (pedalen, bedieningsknoppen).

Een nieuwe functie in het RS-menu van het bestuurdersinformatiesysteem is het zogenaamde 'shift light'. Naarmate het toerental stijgt, neem het aantal groene segmentjes in een lichtbalkje toe. Zodra het maximum toerental in zicht komt, wordt de lichtbalk rood en begint te knipperen om aan te geven dat schakelen noodzakelijk is.