25 april 2013
Audi TT (2006 - 2014)

Audi TT (2006 - 2014)

Audi TT Ultra Quattro debuteert bij Worthersee Tour

25 april 2013 | Bij de Wörthersee Tour 2013 debuteert de Audi TT ultra quattro, een spectaculaire lichtgewicht sportwagen. Tevens is de Oostenrijkse Wörthersee van 8-11 mei aanstaande 'Home of quattro'. Dat betekent dat er een groot aantal historische en recente quattro-modellen aanwezig zal zijn waaronder de Sport quattro S1, de R18 e-tron quattro en natuurlijk de nieuwste Audi RS-modellen.

De tweezits Audi TT ultra quattro concept is bedoeld als publiekstrekker bij de Wörthersee Tour 2013. Hij voert de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze tot in het extreme door met een mix van materialen. Het studiemodel maakt om te beginnen gebruik van een Audi Space Frame dat 206 kg weegt. De afneembare carrosseriedelen wegen op hun beurt slechts 98 kg. In de concept car wordt veel CFRP (met carbonvezel versterkte kunststof) toegepast, bijvoorbeeld in de middentunnel, het dak en de B-stijlen.

Audi TT (2006 - 2014)

Componenten zoals de deurscharnieren zijn weer van magnesium. Zelfs de stoelen zijn opmerkelijk licht: net als in de R8 GT zijn de frames gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof. Dit alleen al levert een gewichtsbesparing van 22 kg op.

Ook bij het onderstel van de Audi TT ultra quattro is de lichtgewicht bouwwijze ver doorgevoerd. Vóór beschikt hij over keramische remschijven en de wielen bestaan voor een belangrijk deel uit CFRP en aluminium, met een gewichtsbesparing van 20 kg als resultaat. De veren zijn heel bijzonder. Ze zijn niet van staal, maar van met glasvezel versterkte kunststof. Hiervoor is een speciaal productieproces ontwikkeld. De gewichtsbesparing vergeleken met normale veren bedraagt 40 %.

Audi TT (2006 - 2014)

Andere 'zwaarwegende' details bij de gewichtsbesparing zijn het titanium uitlaatsysteem, een achterspoiler van carbon, een lithium-ion accu (4 kg) en lichtgewicht camera's die de plaats innemen van buitenspiegels. In totaal weegt de TT ultra quattro concept 1.111 kg. Daarmee is hij 300 kg lichter dan een vergelijkbaar seriemodel.

Het studiemodel beschikt over een 2.0 TFSI-motor die ten opzichte van de versie voor serieproductie op diverse punten is gewijzigd. Ook hier stond gewichtsbesparing centraal; de winst komt uit op 25 kg. Het vermogen van de motor bedraagt 228 kW/310 pk. Het maximale koppel van 400 Nm is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm. Mede door de zeer gunstige gewicht/vermogensverhouding (3,6 kg/pk) duurt de sprint van 0-100 km/h maar 4,2 s. Daarmee is de TT ultra quattro concept 1,3 seconden sneller dan het productiemodel. De topsnelheid bedraagt 280 km/h.

Audi TT (2006 - 2014)

Audi maakt van de Wörthersee Tour ook 'Home of quattro'. Dat betekent onder meer dat unieke modellen uit de quattro-historie present zijn, zoals het legendarische rallykanon Audi Sport quattro S1 uit 1985. Ook de R18 e-tron quattro die vorig jaar de 24 Uur van Le Mans won, is van de partij. Audi's bolide voor het nieuwe DTM-seizoen is eveneens te bezichtigen bij de Wörthersee Tour.