18 april 2013
Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz GLA

Mercedes-Benz toont Concept GLA

18 april 2013 | Met de Concept GLA presenteert Mercedes-Benz op de Auto Shanghai (21 t/m 29 april 2013) een compacte premium SUV. De Concept GLA is 4,83 m lang, 1,98 m breed en 1,58 m hoog. Onder de motorkap van dit nieuwe studiemodel huist een sterke 2,0-liter viercilinder turbo benzinemotor die 155 kW (211 pk) genereert. Dit vermogen wordt via de 7G-DCT automatische transmissie met dubbele koppeling en 4MATIC vierwielaandrijving op de weg overgebracht.

Uiterlijk onderscheidt de Concept GLA zich door een aantal opvallende designkenmerken. De krachtig gelijnde motorkap met zijn opvallende 'powerdomes' en de sportief gestylde radiatorgrille met daarin een centrale positie voor het sterembleem zijn daar voorbeelden van. De lijn van de 'twin blade' grille wordt voortgezet in de buitenspiegels, die elk met twee bevestigingsarmen aan de carrosserie zijn verbonden. De bodembeschermplaat voor is een typisch SUV-eigen designelement. De zilveren Alubeam koetswerkkleur geeft de opvallende verschijning van de Concept GLA nog meer kracht.

De schouderlijn loopt vanaf het achterportier licht omhoog richting de C-stijl. De smalle portiergrepen van het vijfdeurs studiemodel zijn volledig verzonken en verschijnen door een druk op een knop. De zijruiten zonder raamstijlen benadrukken eveneens de coupékenmerken van deze conceptauto.

Mercedes-Benz GLA

De 20 inch wielen met hun opvallende vijfspaaks turbine-ontwerp zijn geschoeid met 255/45 R 20 banden. Deze zijn speciaal voor de Concept GLA ontworpen. Het profiel van de banden volgt de lijnen van de spaken en creëert daarmee een optische illusie, waarbij het lijkt alsof de spaken langer zijn dan in werkelijkheid het geval is.

Het gespierde achterste van de Concept GLA wordt geaccentueerd door de wijze waarop de C-stijl licht naar binnen loopt, waardoor de achterzijde extra breed oogt. Die indruk wordt versterkt door een bolling in de achterruit en de elegante verchroomde sierlijst tussen de achterlichtunits. De grote dakspoiler is een echte aandachtstrekker en de dubbele uitlaatpijpen geven eveneens de sportieve aspiraties aan van de Concept GLA.

Het instrumentenpaneel is in verschillende lagen ontworpen. Onder de met leer beklede bovenzijde is een behuizing van mat en gepolijst aluminium geplaatst die de noodzakelijke instrumenten herbergt. Die constructie is bevestigd met duidelijk zichtbare, speciaal gestylde schroeven. Het instrumentarium wordt tegen stof en vuil beschermd door een plexiglas cover en wordt van achteren verlicht, waardoor het lijkt of de delen afzonderlijk van elkaar zweven. De bedieningsknoppen voor Comand Online zijn vervaardigd uit plexiglas en zijn aan de achterzijde zwart gespoten. Pictogrammen worden vervolgens tegen de zwarte achtergrond ingefreesd en ingevuld.

Mercedes-Benz GLA

De ventilatie-openingen in het dashboard en achterin zijn een stilistische doorontwikkeling van de exemplaren uit de Concept A-Klasse en Concept Style Coupé en worden eveneens vanaf de achterzijde verlicht. Afhankelijk van de door de inzittenden ingestelde interieurtemperatuur veranderen ze van kleur, van blauw (koud) via wit (bij 22 graden) tot rood.

Indirecte glasvezelverlichting in de bagageruimte verlengt de lijn die van de middenconsole visueel vanaf het instrumentenpaneel naar de achterpassagiersruimte loopt. Een rechthoekige lichtgevende strip in de vloer van de kofferbak benadrukt de ruimte daar. Via een eenvoudige hendel klapt de rugleuning van de sportstoelen naar voren om een vlakke laadvloer te creëren.

De koplampen van de Concept GLA zijn voorzien van een laserstraalprojector. Deze zorgen niet alleen voor de rijverlichting, ze zijn ook in staat om beelden of films op een scherm of ander oppervlak te projecteren. Ieder formaat dat voor Comand Online toegankelijk is, kan als bron dienen: foto's of video's van een smartphone, het internet of van de harde schijf. Naast het projecteren van video's kunnen beelden ook in de auto worden bekeken op het Comand Online-scherm.

Mercedes-Benz GLA

De laserprojectoren zijn veel meer dan alleen maar een vingeroefening van de ingenieurs en designers van Mercedes-Benz. Als een vervolg op het head-up display kunnen ze een bijdrage leveren aan het verder verbeteren van de verkeersveiligheid. De technologie zou bijvoorbeeld kunnen worden gebruikt om de rijinstructies van het navigatiesysteem in de vorm van pijlen op het wegdek te projecteren. Op deze manier kunnen ook andere weggebruikers zien wat de bedoelingen van de bestuurder zijn.

Voor het eerst wordt gebruik gemaakt van dimlicht door middel van een via een spiegellens gerichte laserstraal. De dagrijverlichting en de verlichting voor de richtingaanwijzers bestaat uit LEDs.

De Concept GLA is voorzien van twee camera's in de voorste dakrail. Naast het weergeven van 3D-foto's die al rijdend door de Concept GLA worden gemaakt, kunnen de HD-camera's ook worden verwijderd, om ze vervolgens bijvoorbeeld op een mountainbikehelm te monteren.