19 april 2013
 

Volkswagen CrossBlue Coupe

Volkswagen CrossBlue Coupe blikt vooruit

19 april 2013 | Het studiemodel CrossBlue Coupe zet de toon voor de toekomst van Volkswagen. Het uiterlijk is een voorproefje van de nieuwe designlijn van het merk. Ook de plug-in hybride aandrijflijn is bijzonder. De combinatie van een zescilinder benzinemotor en e-motor belooft rijplezier en een theoretisch verbruik van 1:33,3.

De CrossBlue Coupé debuteert op de autoshow van Sjanghai en is 4,89 m lang, 2,02 m breed en 1,68 m hoog. Hij valt op door een strakke vormgeving met scherpe lijnen. Vooral de voorzijde 'uit één stuk' springt in het oog: koplampen en grille lopen naadloos in elkaar over. De wielen staan als het ware op de hoeken van de auto; de wielbasis bedraagt 2,98 m. Dat staat stoer en zorgt voor veel ruimte in het interieur: de CrossBlue Coupé is dan ook een ruime vijfzitter.

Volkswagen CrossBlue Coupe

Er is ook volop bagageruimte. Met de achterbank in normale positie al 537 liter en maximaal ruim 1.100 liter. Het interieur valt op door een strakke, functionele en tijdloze vormgeving.

Ook de techniek van de Volkswagen CrossBlue Coupé is klaar voor de nabije toekomst met een V6-benzinemotor en twee elektromotoren, één voor en één achter. Deze ‘e-motors' worden gevoed door een lithium-ion accu die met een stekker is op te laden.

Volkswagen CrossBlue Coupe

Als een snelle acceleratie gewenst is, trekken de benzine- en elektromotoren samen op. Dan zorgt het maximale vermogen van 415 pk voor een sprint van 0-100 km/h in 5,9 s en een topsnelheid van 236 km/h. Over afstanden tot 33 km is volledig elektrisch rijden mogelijk: fluisterstil en tot maximaal 120 km/h.

De CrossBlue Coupé maakt net als bijvoorbeeld de Golf gebruik van Volkswagens veelzijdige platform MQB. Dit kan voor uiteenlopende de modellen met verschillende motoriseringen als basis dienen. De hybridetechniek is ook modulair: deze is te koppelen aan benzine- en dieselmotoren.

Volkswagen CrossBlue Coupe Volkswagen CrossBlue Coupe
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!