10 april 2013
 

Seat

Seat toont historie tijdens Techno Classica

10 april 2013 | Het jaar 2013 vormt voor Seat in diverse opzichten een jaar om het vizier niet alleen op de toekomst gericht te houden, maar ook terug te blikken op de rijke historie van het merk. Seat grijpt die gelegenheid aan door van 10 t/m 14 april op de Techno Classica in Essen uit te pakken met de belangrijkste stadsauto's uit de geschiedenis van het merk. Tegelijkertijd vormt de Spirit of Montjuïc op het Circuit de Catalunya in Barcelona van 12 t/m 14 april het toneel om het jubileum van zeven belangrijke historische modellen van Seat luister bij te zetten.

Vandaag heeft de Techno Classica in Essen zijn deuren geopend om tienduizenden bezoekers opnieuw te trakteren op tal van prachtige klassiekers. Seat's aanwezigheid wordt tijdens deze 25e editie van de beurs gekenmerkt door de belangrijkste stadsauto's uit de geschiedenis van het merk.

Seat

Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de Seat 600, die dankzij zijn veelzijdigheid en lage kosten model stond voor de 'automobilisering' in Spanje. Voor veel Spanjaarden werd de 600, liefkozend ook wel 'seiscientos' genoemd, hun allereerste auto. De Seat 600 was een groot succes en groeide in Spanje uit tot een mythe, mede vanwege zijn levertijd van soms wel vier jaar vanwege de lange wachtlijst van zo'n 100.000 backorders. In totaal produceerde Seat tussen 1957 en 1973 zo'n 800.000 exemplaren van de 600.

De Seat 133 was net zo'n belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van het Spaanse automerk. Het chassis van de 133 was geheel door Seat zelf ontwikkeld, terwijl de technologie in de auto afkomstig was uit de Fiat 850. De 133 werd het eerste echte model van Seat dat ook buiten Spanje in heel Europa op de markt werd gebracht, onder de merknaam FIAT.

Seat

Het was bovendien de allereerste Seat die onder licentie ook in een andere fabriek werd geproduceerd en als CKD-kit werd geëxporteerd naar Egypte, waar Nasco meer dan 25.000 exemplaren van de Seat 133 in Cairo assembleerde. Daarnaast werden er tussen 1978 en 1981 meer dan 200.000 Seats 133 gebouwd door Fiat-Argentina.

De derde stadsauto die Seat in Essen presenteert is de vorig jaar gelanceerde Mii; een auto die helemaal van deze tijd is, maar die ontsproten is aan het succes van zijn historische voorgangers.
 
Tegelijkertijd is er voor Seat van 12 t/m 14 april opnieuw een rol weggelegd tijdens één van de belangrijkste Spaanse evenementen voor liefhebbers van klassiekers: de Spirit of Montjuïc op het Circuit de Catalunya in Barcelona. Het merk presenteert daar een belangrijk deel van zijn geschiedenis als Spanje's grootste autoproducent, waarbij de nadruk ligt op zeven jubilea die in 2013 worden gevierd – één voor elk decennium uit de geschiedenis van Seat.

Seat

Zo staat de Seat 1400 – de allereerste auto van de onderneming – symbool voor het 60 jarig jubileum van het merk, terwijl zijn opvolger, de Seat 1500, zijn 50e verjaardag viert. De Seat 132 die veertig jaar geleden op de markt werd gebracht, was de allereerste Seat met een automatische transmissie. Verder presenteert Seat in Barcelona de Ronda, die dit jaar dertig jaar bestaat, de Seat Ibiza II, die staat voor de lancering van de tweede generatie van het model twintig jaar geleden, en de Cordoba II, de tweede generatie van de Cordoba die tien jaar geleden het levenslicht zag. De zevende klassieker tot slot is de historische Seat 600, waarvan de productie na 800.000 exemplaren precies veertig jaar geleden werd beëindigd.

Verder kunnen bezoekers van de Spirit of Montjuïc zich vergapen aan de belangrijkste raceauto's uit de geschiedenis van Seat. Zo maakt ondermeer de Seat Leon TDI WTCC, de kampioensauto in het World Touring Car Championship in 2008 en 2009, zijn opwachting, geflankeerd door de Toledo WTCC, de Toledo GT, de eerste en tweede generatie Leon Supercopa en de Ibiza SC Trophy. Alle auto's zullen aanstaande zondag onder het toeziend oog van ondermeer ex-Seat-WTCC-coureur Jordi Gené aan een speciale parade deelnemen.

Seat Seat Seat Seat
 
Websitewww.seat.nl
Deel via