8 april 2013
 

Volvo

Volvo ontwikkelt nieuwe injectie technologie

8 april 2013 | De nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren van Volvo Car Group worden deze herfst geïntroduceerd met i-ART technologie. Deze technologie helpt het brandstofverbruik te verminderen van de nieuwe diesel motoren. Door pressure feedback toe te passen op elke brandstof injector (in tegenstelling tot een enkele sensor voor de gehele lijn) kan i-ART continu de benodigde brandstof monitoren en aanpassen in elk van de individuele cilinders.

"Door de injectiedruk te verhogen naar 2.500 bar, wat uitzonderlijk hoog is, en te combineren met de i-ART technologie, heeft Volvo een tweede grote doorbraak in dieselrevolutie. Het is een enorme doorbraak die te vergelijken is met de baanbrekende lambda sensor voor de katalysator uit 1976. Het is een wereldprimeur voor Volvo", zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.

Hij voegt toe: "Elke injector beschikt over een kleine computer, die de injectiedruk monitort. De verzamelde informatie wordt door de i-ART technologie gebruikt om de ideale hoeveelheid brandstof af te meten en te injecteren bij elke ontstekingscyclus".

Volvo Car Group lanceert de Volvo Engine Architecture in de herfst van 2013. Naast VEA wordt ook een nieuwe acht-trapsautomaat geïntroduceerd.

Volvo

De commom rail diesel injectie en directe benzine injectie zijn standaard in de komende modulaire reeks van diesel en benzine motoren. Met de nieuwe techniek zijn er diverse, flexibele mogelijkheden op het gebied van turbo drukvulling om het gehele motoraanbod te voorzien van brandstof besparende afgeleiden voor meer vermogen en trekkracht. Om aan de wensen van alle klanten te kunnen voldoen, krijgen enkele motoren door middel van elektrificatie of andere vooraanstaande technieken meer vermogen.

"Wij zullen kleinere en intelligentere motoren ontwikkelen die de hedendaagse V8 motoren dinosauriërs doen lijken. Onze viercilinders produceren evenveel vermogen als de huidige zescilinders, met een lager verbruik dan de huidige generatie viercilinders. Daarnaast verschaft elektrificatie ons het benodigde vermogen om ons in het hedendaagse V8 territorium te bevinden", zegt Derek Crabb.

De motoren worden gebouwd in Volvo Car Groups high-tech motorenfabriek Skövde in Zweden.

Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via