8 april 2013
Renault TwinZ

Renault TwinZ

Renault onthult TwinZ Conceptcar

8 april 2013 | Op de Triennale, de meubelbeurs van Milaan, wordt de Renault Twin'Z onthuld. Het is een concept car die is ontstaan vanuit de samenwerking tussen Renault en de Britse ontwerper Ross Lovegrove waarin twee werelden elkaar ontmoeten: de wereld van de meubels en die van de auto's.

Renault vroeg Ross Lovegrove om zich over het design van de buitenkant te ontfermen met de opdracht deze technisch en geraffineerd te maken. Verder kreeg hij carte blanche voor het ontwerpen van een interieur dat de sfeer van een woninginterieur moest uitstralen.

Het team van Ross Lovegrove heeft de carrosserie (bumpers, koplampen, grille, LED dak, wielen) bekleed op basis van een dessin van de hand van Renault Design. Ditzelfde team heeft ook het interieur ontworpen en daarbij de kleuren en materialen gekozen in overleg met Renault. Bij Renault hadden Laurens van den Acker, Axel Breun, de directeur Concept Cars en de ontwerper Raphaël Linari supervisie over het project.

Renault TwinZ

Voor de onthulling heeft Renault gekozen voor een beurs die niet over auto's gaat. Door te kiezen voor de 'Salone Internazionale del Mobile de Milano', de jaarlijkse must voor de designwereld, richt Renault zich tot een publiek dat gevoelig is voor design; Renault wil de grenzen tussen de wereld van de bewegende objecten 'de auto-mobile' en die van de meubels openen.

De conceptcar Twin'Z is een voorbeeld van hoe een kleine 100% elektrisch aangedreven stadsauto zou kunnen zijn. De Twin'Z is 3,62 m lang, maar toch oogt de auto robuust en veilig door de verhoudingen, de hoge middenlijn van de carrosserie en de beperkte overhang. Een indruk die nog eens wordt versterkt door de grote 18 inch wielen. Door de motor achterin te plaatsen, konden de wielen naar de vier uiterste hoeken van de carrosserie worden geschoven een flink vloeroppervlak.

De kleur blauw waarin de Twin'Z is uitgevoerd, is een eerbetoon aan de Franse schilder Yves Klein. De lak is mat/gesatineerd en verwerkt als een echte huid. De carrosserie lijkt niet gespoten, maar meer 'overgoten' zodat het haast een natuurlijk pigment lijkt. Toepassing van een soft vernislaag zorgt voor een velours effect en een bepaalde irisering die de 'elektro-naturel' look van de Twin'Z versterkt.

Renault TwinZ

Het ontwerp van de grille moest een wervelend effect creëren. Hij is zo ontworpen dat de luchtstroom efficiënt wordt gestuurd en de turbulentie wordt beperkt om de aërodynamica zo perfect mogelijk te maken. Dit motief komt ook terug in de achterbumper en in het ontwerp van de verlichting.

De portieren van de Twin'Z openen elektrisch en in tegengestelde richting. Door het ontbreken van een middenstijl is de instap royaal en het zicht op het interieur totaal. Het open karakter dat daardoor ontstaat is ook een belangrijk kenmerk vanuit ergonomisch oogpunt. De Twin'Z is ook zeer technisch en dat is onder meer zichtbaar in een aantal details zoals knoppen die slechts zacht aangeraakt hoeven te worden om de elektrische bediening van de portieren te activeren.

De wielen zijn als één onlosmakelijk geheel. De wielen zijn lichtgevend groen en hebben een structuur die doet denken aan de organische wereld. Het design vertrekt vanuit een centrale knop die overgaat in fijne vertakkingen die doen denken aan de takken van een plant of boom. Michelin heeft speciale banden ontworpen die deze lijn door laten lopen zodat beide elementen een eenheid vormen. Zo wordt het wiel een eenheid en niet een combinatie van verschillende elementen.

Renault TwinZ

Bij de Twin'Z is alleen LED-verlichting gebruikt. De koplampen zijn beperkt tot een eenvoudige grafische expressie. Ze hebben een 'ooglid' en geven de Twin'Z een positieve, wakkere uitdrukking, die wordt versterkt door gebruik van een minimum aantal lijnen, dat zorgt voor een heel optimistische blik.

In de Twin'Z zit een LED-circuit die de auto geleidelijk aan kan verlichten. Vanuit het logo loopt het licht naar de koplampen waar het omhoog klimt langs de voorruitstijlen, vervolgens over de daklijn vloeit en ten slotte weer afzakt naar de achterbumper.

Het glazen dak bestaat uit lagen waartussen talloze LED's zijn aangebracht die het dak kunnen verlichten. Het dak versterkt bovendien het ruimtelijke gevoel doordat het overloopt in de achterruit.

Renault TwinZ

De zijspiegels zijn vervangen door ingebouwde videocamera's die verzonken zijn in de carrosserie. Een kristallen achterspoiler verbetert de aërodynamica van de auto en versterkt de vloeiende lijn en daarmee het gevoel van lichtheid.

Er zijn geen achterlichten meer, deze zijn vervangen door LED-verlichting, dat verwerkt is in het glas van de achterruit. Dit spel met het licht biedt heel veel nieuwe combinaties. Bijvoorbeeld, als het rempedaal wordt ingetrapt, loopt de lichtlijn van de remlichten langzaam naar het dak. Dit biedt meer zichtbaarheid en dus meer veiligheid.

Het ontwerp van de stuurkolom is heel uitnodigend in de Twin'Z. Er is geen dashboard meer waardoor er bijzonder veel ruimte is ontstaan voor de voorste passagier. Zowel voor- als achterin beleven de inzittenden dezelfde ervaring.

Renault TwinZ

De telemetrie is tot een minimum beperkt, waarbij alle instrumenten zijn ondergebracht in een eenvoudig touch tablet dat tussen de twee voorstoelen is geplaatst. Dit systeem controleert alles in de auto (verwarming, stoelafstellingen, activering van de verlichting, openen en sluiten van het dak etc.), maar ook de GPS en de internetverbinding. Op een smartphone die voor de bestuurder is geplaatst, kan de snelheid, het bereik en de belangrijkste waarschuwingslampjes worden afgelezen en gezien.