27 maart 2013
 

Volvo

Volvo toont nieuwe S60, V60 en XC60 R-Design

27 maart 2013 | Tijdens de New York Autoshow presenteert Volvo nieuwe R-Designmodellen. De nieuwe R-Design-uitvoeringen van de Volvo S60, V60 en XC60 beloven een mix van een sportieve uitstraling en dynamisch rijgedrag. De prijzen beginnen bij 35.195 euro voor de S60 T3 R-design. Voor de Nederlandse markt betekent dat bijvoorbeeld een dynamische S60 of V60 D2, voorzien van een R-Design pakket, optioneel met 19 inch wielen, tegen het 20% bijtellingstarief vanaf 35.795 euro.

Alle drie R-Design-uitvoeringen (inclusief de XC60) zijn voorzien van een  nieuwe voorzijde met een expressieve neus. De frameloze grille, uitgevoerd in de kleur Tech Matte Black, is voorzien van hoogglanzend zwarte strepen, een zijdeglanzend metaalkleurige diagonaal en een R-Design-embleem. De led-dagrijverlichting in de uiterste hoeken van het front versterkt de lage, brede uitstraling van de auto. Aan de achterzijde wordt de unieke diffuser met aerodynamische vinnen geflankeerd door de ronde R-Design-uitlaten.

De nieuwe sportstoelen zijn standaard in de R-Design-modellen. De bekleding is een mix van zwart nubuck textiel en geperforeerd leder. Het geborduurde R-Design-logo met de blauwe 'R' maakt de sportieve sfeer compleet. Geheel lederen stoelen zijn optioneel.

Met het adaptief TFT Crystal instrumentenpaneel kan de bestuurder wisselen tussen drie lay-outs met verschillende configuraties en functionaliteiten: Elegance, Eco en Performance. In de R-Design-uitvoeringen heeft de Elegance-lay-out een helderblauwe kleur.

Volvo

De R-Design-modellen zijn te combineren met alle motoren die ook leverbaar zijn in de standaarduitvoeringen. Het aanbod varieert van de D2-diesel met 85 kW (115 pk / 20% bijtelling, niet verkrijgbaar in de XC60) tot de 3,0-liter zescilinder T6-benzine turbo met 224 kW (304 pk) en een koppel van 440 Nm. De T6 krijgt een boost naar 242 kW (329 pk) met de optionele Polestar-software, die het speciaal ontworpen sportgaspedaal 18 kW (25 pk) extra geeft.

De T6-uitvoering (met de nieuwe schakelpeddels voor wanneer de automatische transmissie in de Sport-modus staat) trekt nu sneller op. De S60 T6 accelereert van 0 naar 100 km/uur in 5,9 seconden (voorheen 6,1). De V60 T6 heeft hier 6,0 seconden voor nodig (was 6,2) en de XC60 T6 gaat van 0 naar 100 km/uur in 6,9 seconden (was 7,3).

Het R-Design Sport-onderstel is 15 mm verlaagd ten opzichte van het Dynamic-onderstel in de standaard S60 en V60. Bovendien is het Sport-onderstel 15 procent stijver dan het Dynamic-onderstel.

Aan de achterzijde zijn de S60 en V60 R-Design voorzien van schokdempers met een enkele buis, waarbij compressie en terugloop via dezelfde klep verlopen. Hierdoor verplaatst de vloeistof zich sneller, waardoor de demper sneller reageert. Straffere lagers voorkomen trillingen en zorgen voor meer controle. De lagers waarmee de dempers achter aan de carrosserie zijn bevestigd, zijn 20 procent stijver dan die van het Dynamic-chassis. De lagering van de voorste draagarm is vier keer zo stijf om schudden en trillen van de wielen tegen te gaan. Een verbinding tussen de toppen van de veerpoten maakt de carrosseriestructuur extra stijf.

Volvo

Het onderstel van de XC60 R-Design is ook stijver en dynamischer dan dat van de standaarduitvoering. De schokdempers en stabilisatorstangen zijn aangepast en steviger afgesteld.

De nieuwe Volvo S60, V60 en XC60 R-Design zijn verkrijgbaar op alle markten waar ook de standaarduitvoeringen van deze modellen worden aangeboden. Volvo Cars Nederland verwacht dat zo'n 25 procent van de kopers kiest voor de R-Design-uitvoeringen

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via