2 april 2013
Citroen C4 Picasso

Citroen C4 Picasso

Citroen presenteert nieuwe C4 Picasso

2 april 2013 | Citroën onthult de eerste officiële foto's van de nieuwe C4 Picasso die in Nederland deze zomer op de markt zal komen. De nieuwe Citroën C4 Picasso wordt op een nieuw platform van PSA Peugeot Citroën gebouwd: EMP2 (Efficient Modular Platform 2). Compacte buitenmaten (l: 4,43 m/b: 1,83 m/h: 1,61 m) gaan gepaard met een ruim interieur met een bagageruimte van 537 liter volgens VDA-norm.

Dankzij het nieuwe platform EMP2 konden nieuwe dimensies en vormen worden ontwikkeld. Zo werd de overhang korter (- 70 mm vóór), het motorblok en de bodemplaat lager (tussen de – 40 en – 50 mm voor motorblok en – 20 mm voor de bodemplaat) en de spoorbreedtes vergroot (+ 82 mm vóór en + 31 mm achter). Zodoende gaan de compacte buitenmaten niet ten koste van interieurruimte.

De eerste streep die ontwerper Fréderic Soubirou zette toen hij de nieuwe Citroën C4 Picasso ontwierp, was de chroomlijst op de flanken waarmee hij een omgekeerde C heeft gestileerd die het ruimteaanbod voor voor- en achterpassagiers beklemtoont. Op de neus vallen de doorgetrokken dubbele chevrons op die aan weerszijden geïntegreerde LED-verlichting bevat, met daaronder de koplampen. De verlichting aan voorzijde wordt gecompleteerd door de mistlampen.

Het interieur is zeer ruimtelijk. Die indruk wordt nog meer versterkt door de panoramische voorruit en het grote glazen dak waardoor het interieur baadt in het licht. Net als het vorige model wordt de nieuwe Citroën C4 Picasso leverbaar met een groot panoramadak met een oppervlak van 5,30 m2.

Citroen C4 Picasso

Reizen wordt ontspannend dankzij het 'Pack Lounge' met voorstoelen met massagefunctie, een lounge-stoel voor de voorpassagier met extra ondersteuning voor de onderbenen en voor alle inzittenden comfort-hoofdsteunen die de nek ondersteunen.

Op het asymmetrische dashboard worden verschillende materialen en kleurstellingen gecombineerd. Aan bestuurderszijde domineert zwart om de technologie te benadrukken, terwijl aan de zijde van de passagier lichtere kleuren worden toegepast. Op de bekleding van de voorstoelen is een grafisch effect toegepast waarmee de suggestie wordt gewekt dat de twee voorstoelen een bankstel vormen. De nieuwe Citroën C4 Picasso kan worden uitgerust met nappaleder in diverse tinten.

De nieuwe Citroën C4 Picasso biedt 100% digitale bediening door middel van een Touch screen. Het dashboard heeft twee schermen: een exemplaar van 7 inch en een panoramisch scherm van 12 inch in HD-kwaliteit. Met het 7 inch Touch screen kunnen zeven functies worden bediend, zoals het instellen van temperatuur in twee zones, navigatie, audio, telefoon en rijassistenten. Op het panoramascherm wordt informatie uit de boordcomputer weergegeven en het kan naar wens van de bestuurder worden geconfigureerd. Hij kan ervoor kiezen navigatie weer te geven of ingeschakelde rijassistenten. Ook kunnen eigen foto's op het scherm worden vertoond als achtergrond.

Omwille van het verminderen van uitstoot van CO2 is het gewicht van de nieuwe Citroën C4 Picasso in vergelijking met het vorige model met 140 kilo gereduceerd. Waarbij het nieuwe platform EMP2 70 kilo lichter is, door toepassing van aluminium en de torsiestijve staalsoort THLE en de carrosserie ook 70 kilo lichter is door het optimaliseren van dimensies en materiaalgebruik, zoals een motorkap van aluminium en een achterklep van composietmateriaal.

Citroen C4 Picasso

Dit afslankprogramma heeft ertoe geleid dat de nieuwe C4 Picasso net zo licht is als  een C3 Picasso. Door het gereduceerde gewicht, een verbeterde stroomlijn en geoptimaliseerde motoren werden schadelijke uitstoot en verbruik aanzienlijk gereduceerd. Gemiddeld werd, in vergelijking met het vorige model, 30 gram CO2 per kilometer bespaard, wat gelijk staat aan een besparing van meer dan een liter op 100 km.

Alle dieselmotoren zijn leverbaar met Stop&Start en Micro-hybride technologie en zijn er diverse nieuwe motorconfiguraties leverbaar:

  • Het hart van het gamma is de e-HDi 115 die 105 gr/km CO2 uitstoot in combinatie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Deze motor zal tot en met 2015 in de 20% bijtellingscategorie vallen;
  • De nieuwe C4 Picasso is het eerste model van Citroën dat profiteert van een BlueHDi-motor die voldoet aan de Euro 6-norm: de BlueHDi 150 stoot 110 gr/km CO2 uit en is uitgerust met SCR (Selective Catalytic Reduction), een voorziening die het meest effectief de uitstoot van Nox (-90%) en de uitstoot van CO2 onder diverse verbruiksomstandigheden tegengaat. Deze motor zal tot en met 2015 in de 20% bijtellingscategorie vallen.

Ten slotte zal de nieuwe Citroën C4 Picasso profiteren van een intelligent elektronisch stabiliteitsprogramma waarmee het rijgedrag wordt verbeterd op wegdek dat weinig grip biedt.