27 maart 2013
 

Range Rover Sport

Nieuwe Range Rover Sport onthuld

27 maart 2013 | De nieuwe Range Rover Sport is vandaag op de straten van New York onthuld. De skyline van Manhattan was de uitgelezen achtergrond voor deze wereldpremière, aangezien in de Verenigde Staten meer Range Rover Sports worden verkocht dan in welke andere markt ook, waarbij New York de stad is met de meeste verkopen.

De nieuwe Range Rover Sport werd parallel aan de nieuwe Range Rover ontwikkeld. Door optimaal gebruik te maken van Land Rover's lichtgewicht carrosserie-architectuur, lichtgewicht wielophanging en dynamische ondersteltechnologieën, realiseert de Range Rover Sport een gewichtsbesparing oplopend tot 420 kg.

De nieuwe Sport is 62 mm langer dan het huidige model, maar is met een lengte van 4.850 mm korter dan zowel andere 7-zits SUV's als de meeste sedans in het E-segment. Dit draagt bij aan zijn betere manoeuvreerbaarheid en grotere parkeergemak. De aanzienlijk langere wielbasis (+178 mm) zorgt echter voor meer interieurruimte en betere toegang voor de achterpassagiers. Kortere overhangen vóór en achter, plus een grotere breedte (+55 mm) geven de auto een modernere houding.

Range Rover Sport

Met zijn onder een snellere hoek geplaatste voorruit, gestroomlijnde en afgeronde silhouet, en lagere, dynamisch aflopende daklijn, is de nieuwe Range Rover Sport 8 procent aërodynamischer dan zijn voorganger (Cw = 0,34). De nieuwe Sport is 149 mm korter en 55 mm lager dan de nieuwe Range Rover waarop hij is gebaseerd en weegt bij gelijke uitvoeringen zo'n 45 kg minder.

Hoewel hij parallel aan de Range Rover werd ontwikkeld en ook enkele aspecten gemeen heeft met Land Rover's vlaggenschip, bestaat de nieuwe Range Rover Sport voor 75 procent uit unieke onderdelen.

De veerweg is bovengemiddeld (260 mm vóór en 272 mm achter) en maakt een uitzonderlijk grote wielarticulatie van 546 mm mogelijk, die bedoeld is voor de zwaarste omstandigheden. De maximum bodemvrijheid is verhoogd naar 278 mm (+51 mm) en de verbeterde luchtvering varieert bij offroad-rijden automatisch tussen twee rijhoogtes. De volgende generatie van het Terrain Response-systeem, Terrain Response 2, selecteert automatisch het meest geschikte programma voor de actuele ondergrond.

Range Rover Sport

De vijfde generatie luchtvering biedt tot 115 mm normale beweging, van de laagste instapstand (nu 50 mm lager dan de standaard rijhoogte – 10 mm meer dan voorheen – voor gemakkelijker in- en uitstappen) tot de standaard offroad-rijhoogte van +65 mm. Een automatische verhoging, gestuurd door sensoren, en een handmatig selecteerbare extra verhoging, die de Sport beide 35 mm hoger zetten, zorgen voor een totaal bereik van 185 mm.

De nieuw ontwikkelde luchtvering belooft ook aanzienlijk verbeterde offroad-capaciteiten. Dit is te danken aan de introductie van een automatisch systeem dat bij selecteren van de offroad-rijhoogte de daadwerkelijke rijhoogte automatisch varieert tussen twee hoogtes van +35 mm of +65 mm, in plaats van een enkele positie. De tussenstand betekent dat de offroad-stand langer beschikbaar blijft bij hogere snelheden (80 km/h in plaats van 50 km/h).

De nieuwe Range Rover Sport wordt aangeboden met twee permanente 4WD-systemen. Het ene systeem biedt een 'twin-speed' tussenbak met hoge en lage gearing voor de allerzwaarste offroad-condities en heeft een standaard aandrijfkoppelverdeling vóór/achter van 50/50 in combinatie met een 100 procent blokkeercapaciteit.

Range Rover Sport

Het alternatieve systeem weegt 18 kg minder en heeft een 'single-speed' tussenbak met enkele overbrenging en Torsen-differentieel, dat automatisch het aandrijfkoppel stuurt naar de as met de beste grip. Deze werkt daarbij samen met de tractiecontrolesystemen om onder alle omstandigheden tractie te bieden. De standaard aandrijfkoppelverdeling vóór/achter van 42/58 procent is ontworpen om een achterwielaangedreven karakter te creëren ten behoeve van optimale rijdynamiek.

Direct vanaf de introductie hebben Nederlandse kopers van een Range Rover Sport de keuze uit drie motoren: een supercharged benzinemotor (5,0-liter V8 met 510 pk) en twee turbodiesels (3,0-liter TDV6 met 258 pk en 3,0-liter SDV6 met 292 pk). Later dit jaar wordt het motorenprogramma uitgebreid met een high performance 4,4-liter SDV8 dieselmotor met 339 pk. Daarnaast komt met de Hybrid-uitvoering een innovatieve, high-efficiency diesel-hybride beschikbaar, die vanaf eind dit jaar kan worden besteld voor levering in 2014.

Binnen dit initiële motorenprogramma bedraagt de snelste acceleratie van 0-100 km/h slechts 5,3 seconden, is het brandstofverbruik – afhankelijk van de uitvoering – met tot wel 24 procent gereduceerd, en beginnen de CO2-emissies bij 194 g/km. Alle benzine- en dieselmotoren in de nieuwe Range Rover Sport zijn gecombineerd met de geavanceerde, elektronisch gestuurde ZF 8HP70 8-traps automatische transmissie.

Range Rover Sport

De gewichtsreducerende maatregelen in de nieuwe Range Rover Sport banen de weg voor een mogelijk toekomstige toepassing van een kleinere, lichtere motor, zoals een viercilinder. Een dergelijke uitvoering zou een totaal gewicht van minder dan 2.000 kg kunnen hebben; een reductie van meer dan 500 kg ten opzichte van de lichtste uitvoering van het huidige model.

De Range Rover Sport werd parallel aan de Range Rover ontwikkeld en de lichtgewicht aluminium carrosserie maakt net als bij dat andere model gebruik van een combinatie van geperste panelen met gegoten, geëxtrudeerde en gewalste aluminium componenten, zodat de sterkte precies op die plekken is geconcentreerd waar de belastingen het grootste zijn. Het platform van de auto is daarmee 39 procent lichter dan dat van het vorige model.

De interieurindeling is geoptimaliseerd om meer ruimte achterin de cabine te creëren. Achterpassagiers hebben nu 24 mm meer knieruimte, terwijl ze daarnaast profiteren van het bredere interieur. Als optie kan een derde zitrij worden gespecificeerd voor een 5+2-zits interieur. Deze twee elektrisch gedeeld (50:50) op-/neerklapbare zitplaatsen vormen neergeklapt een vlakke vloer zonder verlies van bagageruimte.

Range Rover Sport

Een kleuren Head-Up Display (HUD) is een nieuwe optie die belangrijke voertuig- en navigatiegegevens op de voorruit projecteert. Dit gebeurt direct in het gezichtsveld van de bestuurder, zodat deze zijn blik op weg en verkeer gericht kan houden.

In de nieuwe Range Rover Sport wordt ook een nieuw digitaal camerasysteem geïntroduceerd. Dit maakt drie bestuurderondersteunende functies mogelijk die de bewustwording van de bestuurder verbeteren: waarschuwing voor verlaten rijstrook (LDW – Lane Departure Warning), verkeersbordherkenning (TSR – Traffic Sign Recognition) en automatische grootlichtassistent (AHBA – Automatic High Beam Assist). Een andere unieke innovatie op de Range Rover Sport is het nieuwe Wade Sensing-systeem dat de waterdiepte aangeeft tijdens waden. Dit systeem is nuttig voor de bestuurder, aangezien de maximum doorwaaddiepte van de Range Rover Sport met 150 mm is vergroot tot 850 mm.