15 maart 2013
Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz G-Klasse

Mercedes-Benz toont G63 AMG 6x6

15 maart 2013 | De nagenoeg productierijpe Mercedes-Benz G 63 AMG 6x6 showauto is een off-roader die de gebaande paden ver achter zich laat. De 400 kW (544 pk), 6x6-aandrijving, een lage gearing, vijf spersloten voor het differentieel, portaalassen, een bandenspanning controlesysteem en een speciaal chassis zorgen ervoor dat deze pick-up vervoer biedt in gebieden waar die mogelijkheden normaliter uitgeput raken.

Voor de showauto van de G 63 AMG 6x6 is voornamelijk gebruik gemaakt van serieproductiecomponenten. Voorbeelden daarvan zijn de AMG 5.5-liter V8 biturbomotor met een vermogen van 400 kW (544 pk) en 760 Nm koppel, AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automaat en een dubbele aandrijflijn achter die afkomstig is van een versie die zijn betrouwbaarheid al heeft bewezen bij gebruikers als het Australische leger. De bodemvrijheid creërende  portaalassen hebben eveneens militaire 'roots' en debuteren nu in een civiele toepassing.

Mercedes-Benz G-Klasse

De nieuw ontwikkelde portaalassen vormen één van de bijzonderheden van de G 63 AMG 6x6 showauto. In tegenstelling tot conventionele starre assen, waarbij de wielen centraal op de as worden gemonteerd, staan de wielen bij de portaal aandrijfassen aanzienlijk lager dankzij de portaaloverbrengingen op de aseinden. Als gevolg daarvan is de bodemvrijheid van de G 63 AMG 6x6 vergroot tot 460 millimeter (serieproductie G-Klasse: 210 millimeter) en bedraagt de doorwaaddiepte 1.000 millimeter (serieproductie: 600 millimeter).

Het onderstel van G 63 AMG 6x6 showauto zelf is overigens grotendeels gebaseerd op dat van de huidige productieversie, met als enige uitzondering dat de schroefveren en dempers zijn aangepast aan de gewijzigde karakteristieken van het drie-assige model. Zo heeft de vooras alsook de eerste achteras de versterkte veren van een gepantserde versie van de G-Klasse gekregen en heeft de achterste as juist een zachtere set-up gekregen.

Mercedes-Benz G-Klasse

De drie assen van de G 63 AMG 6x6, met een aandrijfverhouding van 30% (voor), 40% (midden) en 30% (achter), zijn onafhankelijk van elkaar opgehangen, in tegenstelling tot een constructie met onafhankelijk opgehangen wielen. Door deze benadering garanderen de assen onafhankelijk van elkaar altijd maximale tractie voor de wielen onder alle omstandigheden.

Qua formaat zijn die wielen bijzonder, met banden die 37 inch in diameter meten. Via een bandenspanning controlesysteem en met behulp van een compressor en vier 20-liter luchtreservoirs is de spanning van die banden vanuit het interieur in een mum van tijd (20 seconden) om te zetten van een duinvriendelijke 0,5 bar tot 1,8 bar voor gebruik op de openbare weg.

Mercedes-Benz G-Klasse

Uiterlijk laat de G 63 AMG 6x6 pick-up geen enkele twijfel bestaan over zijn capaciteiten. De grote wielen, de enorme bodemvrijheid, de hoogte van bijna 2,30 meter, de breedte van ongeveer 2,10 meter en de robuuste lijnen van de pick-up dwingen direct respect af. De 5,87 meter lange G 63 AMG 6x6 heeft hetzelfde kenmerkende AMG-front met de 'twin blade' radiatorgrille als de G63 AMG en G65 AMG. Andere visuele eigenschappen zijn het gebruik van koolstofvezel voor de geïntegreerde LED-lichten boven de voorruit, voor de forse wielkasten en de opvallende roestvrijstalen roll-over stang over de laadbak van de pick-up.

Het dashboard beschikt over het nieuwe AMG instrumentarium met het TFT kleurenscherm, het AMG hoofdmenu en de aparte versnellingsindicator. De E-SELECT versnellingspook met AMG-embleem is een bekend element van modellen als de SLS AMG.

Mercedes-Benz G-Klasse

De vier individueel elektrisch verstelbare stoelen zijn verwarmd en ventilerend. Achterin beschikt deze showauto over een speciale middenconsole. Voor de achterpassagiers heeft Mercedes-Benz bovendien het Rear Seat Entertainment System gemonteerd, in combinatie met twee kleurenschermen in de achterkant van de hoofsteunen op de voorstoelen.

Het ontwikkelingscentrum van Mercedes-Benz in het Oostenrijkse Graz, dat verantwoordelijk is voor de ontwikkeling en serieproductie van het cross-country model, tekende voor het ontwerp van de G63 AMG 6x6 showauto. Afhankelijk van de reacties en interesse van potentiële kopers zal Mercedes-Benz besluiten of en wanneer de G63 AMG 6x6 daadwerkelijk in een kleine serieproductie gebouwd gaat worden.