7 maart 2013
Skoda Octavia

Skoda Octavia

Vijf EuroNCAP sterren voor nieuwe Skoda Octavia

7 maart 2013 | De nieuwe Skoda Octavia heeft vijf sterren behaald in de Euro NCAP-crashtest. Zeer goede cijfers gaf Euro NCAP voor de omvangrijke inzittendenbescherming voor de voorinzittenden. De nieuwe Octavia heeft daarvoor 93 procent van de maximale score behaald. Het inzittendengedeelte blijft stabiel. De dummy's waren na de botsproef vrijwel onbeschadigd. De bescherming van voorin zittende volwassenen van verschillende lengtes, ook in diverse zithoudingen, is steeds even goed.

Ook kinderen zijn in de nieuwe Skoda Octavia goed beschermd. Verder beoordeelden de testers van Euro NCAP de voetgangersbescherming van de nieuwe Octavia als goed. Bovendien wisten de innovatieve assistentiesystemen op veiligheidsgebied de testers te overtuigen. Voorbeelden hiervan zijn de standaard elektronische stabiliteitscontrole ESC en de gordelverklikkers voor bestuurder en voorpassagier.

In de nieuwe Octavia zijn ook actieve veiligheidssystemen aanwezig.Hiertoe behoren de Front Assistant met noodremfunctie (leverbaar vanaf mei 2013), de Lane Assistant die de auto op de eigen rijstrook houdt, de Multi-Collision Brake die een vervolgongeval voorkomt, de Crew Protect Assistant die preventieve maatregelen neemt bij een dreigende botsing en de Driver Activity Assistant die de bestuurder op mogelijke vermoeidheid attendeert. Al deze systemen helpen om ongevallen te voorkomen of om de gevolgen ervan voor inzittenden en andere weggebruikers te beperken.

Skoda Octavia

Daarnaast is voorzien in veelomvattende ongevallenbescherming in de vorm van passieve veiligheidsvoorzieningen voor de bestuurder en andere inzittenden. Het interieur telt maximaal negen airbags, waarvan de werking nauw is afgestemd op die van de driepunts veiligheidsgordels. De standaard knieairbag en optionele zijairbags achter zijn voor het eerst in de Octavia te vinden.

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) is een onafhankelijk consortium van Europese verkeersministeries, automobielclubs, verzekeraars en consumentenorganisaties. Euro NCAP voert botsproeven uit met nieuwe automodellen en beoordeelt de resultaten per model.