6 maart 2013
Renault Zoe

Renault Zoe

5 EuroNCAP sterren voor Renault Zoe

6 maart 2013 | De Renault Zoe heeft 5 sterren behaald bij de passieve veiligheid-tests die worden uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie EuroNCAP. Met een totale score van 82% is de Renault Zoe één van de koplopers in zijn segment, met overigens de beste score op het gebied van voetgangersveiligheid.

Om ontspannen en veilig te rijden in stedelijk gebied is de Renault Zoe standaard voorzien van de Z.E. Voice: een geluid buiten de auto dat overige weggebruikers voor de naderende auto waarschuwt. De frequentie van het geluid is afhankelijk van de snelheid van de auto, is actief tot een snelheid van 30 km/h en er kan gekozen worden uit 3 verschillende soorten geluiden.

Bij een frontale aanrijding worden de bestuurder en passagier vóór beschermd door twee, grote airbags, gecombineerde zij- en gordijnairbags in de stoelen en veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzers op 400 daN.
Achterin zijn alle zitplaatsen voorzien van 3-puntsgordels en hebben de buitenste zitplaatsen bovendien een spankrachtbegrenzer.

Fix4sure is een Renault-innovatie die is ontwikkeld om te voorkomen dat het lichaam bij een frontale aanrijding onder de gordel door schuift. Deze technologie beschermt alle inzittenden van de Zoe door middel van een speciale welving in de zitting van alle stoelen, in combinatie met een lage plaatsing van de bevestigingspunten van de veiligheidsgordels en twee airbags in de stoelzittingen voorin.

Renault Zoe

Bij een zijdelingse aanrijding vallen vaak dodelijke slachtoffers omdat dit een slecht beschermd gebied is. Om in geval van een aanrijding twee keer zo snel te kunnen reageren, is de Zoe voorzien van twee sensoren waarvan één in het voorportier en één in de middenstijl. Een speciaal algoritme past de reactiesnelheid aan de intensiteit van de aanrijding aan en activeert de  airbags ter bescherming van de borstkas en het bekken.

In combinatie met de pole test en de aanrijding van achteren zorgen deze resultaten ervoor dat de Zoe een score van 32 van de 36 punten heeft behaald voor het criterium Aanrijding volwassene en dat is één van de beste resultaten in het segment van de kleine auto's.

Dankzij het ontwerp van de constructie en de drie Isofix-bevestigingen die zowel op de passagiersstoel stoel vóór als op de achterste zijzitplaatsen aanwezig zijn, behoort de bescherming van kinderen in de Zoe tot de beste van het B-segment met 39 van de 49 punten, ondanks de strengere beoordeling.

Het front van de Zoe is zo ontworpen dat verwondingen ten gevolge van een aanrijding met een voetganger worden beperkt. De bumper heeft geen uitstekende delen en het gedeelte onder de voorruit, dat normaal gesproken zeer stijf is, is zo ontworpen dat het vervormd waardoor letsel op dit deel ook wordt beperkt. De motorkap is 20 mm hoger geplaatst om een kreukelzone te behouden tussen de carrosserie en het bovenste gedeelte van de motor. Met een score van 24 van de 36 punten is de Zoe ook de beste in zijn klasse voor wat betreft Aanrijding voetganger.

Renault Zoe

De Renault Zoe heeft standaard een snelheidsregelaar/-begrenzer met waarschuwing via een geluidsignaal, waarschuwt via een lampje en met een geluidsignaal als ergens een gordel niet is vastgemaakt en kan ook standaard rekenen op ESC met Hill Start Assist. Hij behaalde dan ook een score van 8 punten bij de strengere versie van het protocol.

De Z.E. Voice is actief bij snelheden van 1 tot 30km/h. Staat de auto stil, dan produceert deze ook geen geluid. De klank is afgestemd op de persoonlijkheid van de Zoe. Het is ontwikkeld in samenwerking met het team Perceptie en Design van geluid van IRCAM (een onderzoeksinstituut voor klank en muziek).

De bestuurder kan kiezen uit drie verschillende geluiden: ‘Pure', ‘Glam' en ‘Sport' en dit weer uitzetten met de schakelaar. Het geluid wordt automatisch weer geactiveerd zodra de bestuurder het contact aanzet.