5 maart 2013
 

Subaru Viziv

Subaru toont Viziv Concept in Geneve

5 maart 2013 | Subaru heeft op de 83e editie van de autotentoonstelling van Genève de Subaru VIZIV CONCEPT onthuld.  De Subaru VIZIV CONCEPT is een studiemodel en de voorbode van wat het merk in de toekomst in productie zou kunnen nemen. De benaming 'VIZIV' is een samengesteld woord waarvoor de term 'vision for innovation' als inspiratiebron diende, een verwijzing naar Subaru's toekomstvisie op innovatie en de toekomstige richting van het merk.

Dit crossover-concept van de toekomst is vormgegeven volgens een nieuwe designfilosofie van Subaru en staat voor een hoge mate van efficiency. Het ontwerp kenmerkt zich door strakke, heldere oppervlakken en lijnen. De ontwerpers streefden ernaar om de ideale balans te vinden tussen een robuust ogende carrosserie en een gedrongen passagierscompartiment.

Voor de achterzijde zijn dezelfde Subaru-stijlkenmerken gebruikt als voor de voorzijde. De achterlichtunits zijn voorzien van een klassiek Subaru-stijlkenmerk en in het midden van de bumper is een zeshoekig paneel te vinden dat wordt omringd door lampen.

Het instrumentenpaneel informeert de bestuurder over het door Subaru ontwikkelde rijassistentiesysteem ‘EyeSight'. De instelbare informatiedisplays op de rechterzijde van het dashboard en in het achtercompartiment geven de passagiers het gevoel alsof ze zelf achter het stuur zitten.

Doordat de achteras rechtstreeks door een motor wordt aangedreven, kon een cardanas achterwege blijven. Dit zorgt voor een lagere vloer, waardoor de achterpassagiers ondanks de compacte buitenmaten meer dan voldoende beenruimte hebben.

De VIZIV CONCEPT wordt aangedreven door de 'Boxer Diesel Hybrid', een voorstel voor toekomstige Subaru-aandrijflijnen. Dit is een plug-in hybride-concept dat een 2,0-liter Boxer dieselmotor en een voor motoren met veel koppel geschikte Lineartronic (CVT) koppelt aan een voorin geplaatste elektromotor. Deze electromotor drijft de auto aan en wekt stroom op. Twee onafhankelijk van elkaar geplaatste elektromotoren achterin drijven uitsluitend de auto aan.

Subaru Viziv

De aandrijflijn kiest het beste moment om de afzonderlijke motoren in te schakelen, op basis van hun karakteristiek en de rijomstandigheden, met als gevolg een bijzonder laag verbruik. Bij het wegrijden vanuit stilstand en op lage snelheden (bijvoorbeeld stadsverkeer) drijven de elektromotoren de auto aan, de dieselmotor en high-efficiency Lineartronic nemen deze rol over op de snelweg.

Het Hybrid SI-DRIVE-systeem heeft een ‘Eco-Cruise'-stand waarbij de input van het rij-assistentiesysteem 'EyeSight' wordt gebruikt, alsmede een 'Intelligent'- en 'Sports'-stand. De motor en het motorvermogen worden afgestemd op de rijomstandigheden die worden vastgelegd door de stereocamera van EyeSight, een intelligente rijhulp die voor nog meer veiligheid en milieuvriendelijkheid zorgt.

Net als veel andere Subaru's beschikt ook de VIZIV CONCEPT over vierwielaandrijving. Maar dan met een geheel nieuwe opzet: het 'Independent-rear-motor-driven symmetrical AWD' genaamde systeem toont een toekomstige generatie van Subaru's AWD-technologie.

Het vermogen van de twee motoren die specifiek zijn ontwikkeld om de achterwielen aan te drijven wordt continu verdeeld over het linker en het rechter achterwiel. Een besturingssysteem zorgt voor een op de rijsituatie afgestemde verdeling van de aandrijfkrachten over de voor- en achteras, waardoor de actieve veiligheid verbeterd zou worden. Door aan het stuurwiel te draaien wordt er meer vermogen naar de achteras doorgegeven, waardoor de auto snel reageert op de input van de bestuurder.

In stadsverkeer worden alle wielen aangedreven door de motoren bij het wegrijden vanuit stilstand, wat voor een goede grip en een krachtige acceleratie zorgt, alsmede een comfortabel rijgedrag. Door het vermogen situatie-afhankelijk over het linker en rechter achterwiel te verdelen, krijgt het buitenste achterwiel in bochten meer vermogen toebedeeld en het binnenste wiel, waardoor een instuurbeweging wordt gecreëerd. Daarbij is de draaicirkel dankzij dit systeem minimaal, waardoor de auto bijzonder wendbaar is.

Subaru Viziv
 
Websitewww.subaru.nl
Deel via