5 maart 2013
Lexus IS

Lexus IS

Lexus geeft specificaties IS 300h vrij

5 maart 2013 | Lexus heeft de specificaties van de IS 300h prijsgegeven:  223 pk, en toch een CO2-uitstoot van slechts 99 gram per kilometer. Dankzij de potente hybride aandrijflijn valt de IS 300h in de voor de zakelijke rijder gunstige bijtellingscategorie van 20%. De Lexus IS 300h beleeft zijn Europese debuut op de Autosalon van Genève en verschijnt in juni bij de Lexus dealer.

De aandrijflijn van de achterwielaangedreven sportsedan bestaat uit een nieuw ontwikkelde 2,5-liter viercilinder benzinemotor met 133 kW/181 pk en de elektromotor met 105 kW/143 pk. Het gezamenlijk vermogen van de aandrijflijn bedraagt 164 kW/223 pk; goed voor een sprint van 0 naar 100 km/uur in 8,3 seconden. De hybride aandrijflijn is standaard gekoppeld aan een automatische transmissie die ook met flippers achter het stuur bediend kan worden. Ondanks die sportieve inborst bedraagt de bijtelling 20%.

Tijdens de ontwikkeling van de Lexus IS 300h hebben de Lexus technici veel aandacht besteed aan een sportieve rijkarakteristiek. De kooiconstructie is lichter maar ook stijver dan die van zijn voorganger. Ook de voorwielophanging en achterwielophanging kregen een nieuwe lay-out voor een betere stabiliteit én directer stuurgedrag.

Lexus IS

Het interieur van de Lexus IS 300h claimt de luxe en de verfijndheid die bij Lexus hoort. Zachte materialen voeren de boventoon. De subtiele kniekussens aan weerszijden van de middenconsole illustreren de aandacht die Lexus aan het comfort heeft besteed. De bestuurder, die dieper kan zitten dan voorheen, kijkt uit op een driespaaks sportstuur dat geïnspireerd is op dat van Lexus' supersportauto; de LFA.

Als F SPORT LINE krijgt het sportieve karakter van de Lexus IS 300h een extra dimensie. Deze meest dynamische uitvoering is direct te herkennen aan onder meer zijn afwijkende grille, voorbumper en donkergekleurde lichtmetalen 18-inch wielen. Het instrumentarium met bewegende centrale ring is geïnspireerd op dat van de LFA. Reken verder op exclusieve sportstoelen, aluminium sportpedalen en een sportstuur en pookknop die zijn afgewerkt met geperforeerd leder. Vanzelfsprekend zal het rijgedrag van de Lexus IS 300h F SPORT LINE een tandje scherper zijn dan dat van de andere uitvoeringen, mede dankzij het adaptieve onderstel (AVS) in combinatie met de extra rijmodus SPORT S+.

Met een lengte van 4.665 mm is de Lexus IS 300h 80 mm langer dan zijn voorganger. De wielbasis is met 70 mm toegenomen tot 2.800 mm. Het overgrote deel hiervan (50 mm) komt ten goede aan de passagiers op de achterbank, die bovendien door een nieuw type voorstoel 85 mm meer knieruimte tot hun beschikking hebben dan voorheen.

Lexus IS

De bagageruimte profiteert met 20 mm van de extra wielbasis. Samen met het gegeven dat de Lexus IS 300h de eerste Lexus Full Hybrid is waarbij het accupakket ónder de bagagevloer is gemonteerd, leidt dit tot een bagageruimte die zou kunnen wedijveren met die van een traditioneel aangedreven auto uit zijn klasse.