1 maart 2013
Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback

Audi introduceert A3 Sportback g-tron

1 maart 2013 | Op de autotentoonstelling van Genève introduceert Audi de A3 Sportback g-tron, die geschikt is voor aardgas (CNG – Compressed Natural Gas) of voor het CO2-neutrale Audi e-gas. De Audi A3 Sportback g-tron komt eind dit jaar op de markt.

De Audi A3 Sportback g-tron maakt gebruik van een 1.4 TSI-motor die op verschillende punten is aangepast aan het gebruik van aardgas of Audi e-gas, dat dezelfde chemische eigenschappen heeft. De 1.4 TSI is goed voor een vermogen van 81 kW/110 pk en een maximaal koppel van 200 Nm. Daarmee is een sprint van 0-100 km/h in 11,0 s. en een topsnelheid van 190 km/h mogelijk.

Audi A3 Sportback

Het gemiddelde aardgasverbruik bedraagt minder dan 3,5 kg/km. Dat betekent een CO2-uitstoot van minder dan 95 g/km. Bij gebruik van Audi e-gas komt er niet meer CO2 vrij dan er voor de productie ervan benodigd is; er is sprake van een gesloten kringloop. Zelfs als de energie die nodig was voor de bouw van de e-gas-faciliteiten en de bijbehorende windmolens wordt meegerekend, komt de totale CO2-emissie volgens Audi uit op minder dan 30 g/km. De actieradius op aardgas bedraagt circa 400 km en op benzine 900 km. Het totaal komt dus op 1.300 km.

Voor de opslag van aardgas maakt de Audi A3 Sportback g-tron gebruik van twee tanks die onder de bagageruimte zijn geplaatst. Elk kunnen ze 7 kg aardgas bij een druk van maximaal 200 bar opslaan. Deze tanks zijn een  voorbeeld van de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze: door de toepassing van CRFP (carbon-fiber reinforced polymer, ofwel met carbonfiber versterkte kunststof) en GFRP (met glasvezel versterkte kunststof) is elke tank 27 kg lichter dan een conventionele aardgastank.

Audi A3 Sportback

Een andere technologisch kenmerk is de compacte en lichte elektronische gasdrukregulator. Deze zorgt ervoor dat de druk van het gas dat uit de tanks stroomt in twee stappen wordt verminderd tot 5-9 bar. Daardoor heeft het gas op het moment van inspuiting altijd de optimale druk: laag bij een zuinige rijstijl en hoger als de bestuurder prestaties vraagt. Als de druk in de tanks onder 10 bar komt, schakelt het managementsysteem automatisch over op benzinemodus.

Na het tanken en als het zeer koud is, start de Audi A3 Sportback g-tron altijd op benzine. Daarna wordt zo snel mogelijk overgeschakeld op aardgas. De bestuurder wordt via het bestuurdersinformatiesysteem op de hoogte gebracht van het verbruik op basis van de actuele functioneringsmodus.

Audi A3 Sportback

Met zijn e-gas project is Audi de eerste autofabrikant die een complete keten van duurzame energiedragers ontwikkelt. De start ervan is elektriciteit die wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen en de eindproducten zijn waterstof en het synthetische Audi e-gas.  De eerste faciliteit ter wereld waar uit CO2 en hernieuwbare elektriciteit methaan ofwel e-gas wordt gemaakt, is bijna klaar. Deze productiefaciliteit staat in het Duitse Werlte in Niedersachsen

In de Audi e-gas fabriek wordt hernieuwbare elektriciteit in eerste instantie gebruikt voor elektrolyse waarbij water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof (Audi e-hydrogen). Deze waterstof kan in de toekomst worden gebruikt als brandstof voor auto's met brandstofcel. Op dit moment ontbreekt een wijdverbreide waterstofinfrastructuur nog. Daarom wordt de waterstof nu gebruikt voor een chemische reactie met CO2. Hierdoor ontstaat hernieuwbaar synthetisch methaan ofwel Audi e-gas. Omdat dit dezelfde chemische eigenschappen heeft als aardgas, kan Audi e-gas via het reguliere aardgasnetwerk worden gedistribueerd.

Audi A3 Sportback

Door dit proces zijn het elektriciteit- en gasnetwerk nu voor het eerst tweezijdig met elkaar verbonden. Tot nu toe kon gas gebruikt worden om elektriciteit op te wekken; het omgekeerde was niet mogelijk. Door deze tweezijdige verbondenheid ontstaan ook mogelijkheden om de enorme opslag- en distributiecapaciteit van het aardgasnet te gebruiken voor ‘overtollige' elektriciteit.

De CO2 die in de e-gas fabriek wordt gebruikt, is een ‘afvalproduct' van een nabijgelegen biogasinstallatie. Deze CO2 zou normaal gesproken in de atmosfeer terechtkomen. In de Audi e-gas fabriek wordt het echter in de brandstof verwerkt (gebonden). In de e-gas fabriek wordt per jaar naar verwachting circa 1.000 ton e-gas geproduceerd. Daarbij wordt 2.800 ton CO2 gebonden. Dit komt overeen met de hoeveelheid CO2 die 224.000 beukenbomen in een jaar opnemen. De hoeveelheid e-gas die in Werlte wordt opgewekt is voldoende om 1.500 Audi's A3 Sportback g-tron elk jaar 15.000 km te laten rijden.