27 februari 2013
Nissan Leaf

Nissan Leaf

Nissan introduceert nieuwe Leaf in Geneve

27 februari 2013 | Met wereldwijd meer dan 50.000 verkochte exemplaren en twee jaar praktijkervaring op het gebied van zero emissie is de Nissan Leaf klaar voor een nieuw hoofdstuk. Op de Autosalon van Geneve (7 t/m 17 maart) maakt Nissans nieuwste volledig elektrisch aangedreven auto zijn debuut in Europa. Medio 2013 staat hij bij de dealers.

Hij lijkt misschien veel op de huidige Nissan Leaf, maar onder zijn kenmerkende carrosserie is de techniek van de nieuwe Leaf ingrijpend vernieuwd.  Daardoor biedt hij onder meer een grotere actieradius, vooral bij lagere temperaturen, en levert hij betere prestaties op het gebied van opladen van de accu's. Verder is de nieuwe Leaf gemakkelijker te recyclen, biedt hij meer bagageruimte en meer beenruimte achterin.

Nissan Leaf

Een van de verbeteringen is het vernieuwde verwarmings- en ventilatiesysteem. Een nieuwe warmtepomp vervangt de originele keramische PTC-verwarming. Het systeem verlaagt het energieverbruik en maakt een grotere actieradius mogelijk.

Nissan heeft de Leaf voorzien van een volledig nieuw ontworpen elektrische aandrijflijn, waarin de oplaadtechniek, de omvormer en de elektromotor voor het eerst in één geheel zijn samengebracht. De 80 kW AC-elektromotor krijgt stroom van 48 compacte lithium-ion-accumodules die onder de cabine zijn gemonteerd. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt en een gunstig weggedrag. De actieradius van de nieuwe Nissan Leaf bedraagt volgens de New European Driving Cycle (NEDC) 199 kilometer. Dat is 24 kilometer meer dan zijn voorganger in dezelfde testcyclus realiseerde.

Nissan Leaf

Een nieuwe, optionele, geïntegreerde 6,6 kW oplaadunit maakt het mogelijk om de accu's van de Nissan Leaf met een vermogen van 32 ampère op te laden. Daarmee is de oplaadtijd gehalveerd tot vier uur. Door de oplaadunit te verplaatsen van de achterzijde naar de voorzijde van de auto, is de bagageruimte met 370 liter nu 40 liter groter. Ook is het nu mogelijk om een praktische, vlakke laadvloer te creëren door de achterbank neer te klappen.

Nissan voorziet de nieuwe Leaf van een scala nieuwe technologieen. Een van de opvallendste is de Around View Monitor (AVM). Deze parkeerhulp werkt met een netwerk van camera's die rondom de auto zijn gemonteerd en een 360 graden overzicht bieden op een centraal in het dashboard geïntegreerd lcd-scherm. Een andere innovatie is de interieurbekleding die in de standaarduitvoering volledig uit milieuvriendelijk suikerriet is vervaardigd

Nissan Leaf

Nissan gaat de nieuwe Leaf aanbieden in zijn drie bekende uitrustingsniveaus: Visia, Acenta en Tekna. De Visia-uitvoering wordt geleverd met stalen 16-inchwielen met wieldoppen, zwarte spiegelkappen en halogeenkoplampen. De Acenta-uitvoering is voorzien van onder meer lichtmetalen 16-inchwielen, stoelen met suède bekleding, getinte zijruiten achter en in de carrosseriekleur gespoten spiegelkappen. De meest complete versie, Tekna, is voorzien van met leder beklede stoelen, lichtmetalen 17-inchwielen, led-koplampen, een energie-efficiënt Bose-geluidssysteem en de Around View Monitor (AVM). Nissan biedt keuze uit zeven kleuren, ook in metallic- en parelmoerafwerking.

Nieuw is ook het feit dat de Leaf vanaf dit jaar in drie productiefaciliteiten wordt geproduceerd, in Noord- Amerika, Europa en Japan. De productie in Europa start binnenkort in de fabriek in het Engelse Sunderland.