22 februari 2013
Citroen C3 (2010 - 2016)

Citroen C3 (2010 - 2016)

Citroen C3 ondergaat facelift

22 februari 2013 | De vernieuwde Citroën C3 maakt zijn opwachting in Genève. Het gefacelifte model zal vanaf april op de markt verschijnen. Nieuwe motoren worden leverbaar die zuiniger en schoner zijn zoals de nieuwe benzinemotor PureTech, met 15% meer vermogen en 25% minder verbruik en uitstoot en de dieselmotoren met 87 gram CO2/km [e-HDi 70] en 88 gram [e-HDi 90]. De Neus en achterlampunits zijn gewijzigd De nieuwe Citroën C3 wordt leverbaar met achteruitrijdcamera in combinatie met het eMyWay navigatiesysteem.

De nieuwe Citroën C3 heeft een uniek en karakteristiek silhouet met ronde en zachte vormen in combinatie met vloeiende, strakke lijnen voor dynamiek. In de nieuwe neus zijn LED-units in de bumper opgenomen. De vorm van de achterlampunits is gewijzigd. Voor de nieuwe Citroën C3 zijn negen carrosseriekleuren leverbaar, waaronder de nieuwe Bleu Encre.

Citroen C3 (2010 - 2016)

In het interieur zijn kwalitatief hoogwaardigere materialen toegepast. Zo is gebruikgemaakt van chroomaccenten en het dashboarddeel is in matzwart, donkerbruin of in grijs Moondust uitgevoerd. De tellers hebben witte verlichting voor een optimale afleesbaarheid.

De grote Zenith-voorruit is deels verantwoordelijk voor het unieke karakter van de Citroën C3. De voorpassagiers kunnen in een hoek van 80 graden naar boven kijken en door de enorme lengte hebben alle passagiers een gevoel van vrijheid dat ze buiten zijn terwijl ze in de auto zitten. Bovenin de ruit zit een strook donkerder gekleurd glas om de zon te weren. In het dashboard is een parfumeur opgenomen. De vernieuwde C3 kan worden uitgerust met een achteruitrijcamera. Het audiosysteem is voorzien van de Connecting Box (bluetooth en aansluitingen voor MP3 en iPod).

Citroen C3 (2010 - 2016)

De stroomlijn is verbeterd (Cx van 0,30) om het verbruik te verlagen. De nieuwe generatie PureTech-benzinemotoren bestaat uit driecilinders met een inhoud van 1 of 1,2 liter. Er zijn 52 patenten aangevraagd om deze nieuwe generatie motoren tot stand te brengen: het gewicht werd verminderd, het blok werd compacter gemaakt, de verbranding werd geoptimaliseerd en de wrijvingen werden gereduceerd om verbruik en uitstoot met 25% te verlagen zonder aan prestaties in te boeten. De motoren VTi 68 en VTi 82 bereiken verbruikswaarden tussen de 4,3 en 4,5 l/100 km en een uitstoot van tussen de 99 en 104 gr/km CO2. De VTi 120 completeert het gamma benzinemotoren.

Er zijn in Nederland drie dieselmotoren leverbaar met micro-hybride technologie e-HDi en Stop&Start: e-HDi 70, e-HDi 90 en e-HDi 115. Met een uitstoot vanaf 87 gr/km CO2 voor zowel de e-HDi 70 als e-HDi 90 komt de C3 in aanmerking voor 14% bijtelling.