22 februari 2013
Fiat 500L

Fiat 500L

Nieuwe motoren voor Fiat 500L

22 februari 2013 | De Fiat 500L is leverbaar met twee nieuwe motoren. Het zijn de 1.6 MultiJet II 105 pk turbo dieselmotor en van de TwinAir Turbo 105 pk benzinemotor. Beide geven op twee verschillende manieren uitdrukking aan een motorkarakteristiek, maar leveren hetzelfde vermogen. De TwinAir Turbo met 105 pk is nu al te koop en de 105 pk 1.6 MultiJet, die in de tweede helft van maart al in de showrooms van Fiat staat, kan in de belangrijkste Europese markten nu al besteld worden.

De Fiat 500L behaalt met zijn nieuwe 1.6 MultiJet II, Euro 5+ typegoedkeuring een topsnelheid van 181 km/u en hij legt de sprint van 0 tot 100 km/u af in 11.3 seconden. De auto met deze motorisering verbruikt 4.5 liter/100 km in de typegoedgekeurde gecombineerde cyclus en stoot 117 g/km CO2 uit. Bovendien heeft de 1.6 MultiJet II net als de andere diesels van Fiat maar één keer per 35.000 km (of twee jaar) een servicebeurt nodig om zijn werk te kunnen blijven doen.

De motor maakt gebruik van een kleine turbolader met vaste geometrie, die zorgt voor een hoog koppel bij laag toerental (320 Nm bij 1.750 tpm) en maximale soepelheid. Het hart van de Fiat 500L met de 1.6 MultiJet II motor wordt gevormd door het Common Rail injectiesysteem van de derde generatie met injectoren die de hoeveelheid diesel die in de compressieruimte gespoten wordt met uiterste precisie gecontroleerd in een razendsnelle maar flexibele reeks inspuitingen, dankzij een gebalanceerde hydraulisch bekrachtigde klep.

Deze injectoren kunnen tot acht injecties per arbeidslag verzorgen, maar dragen ook bij aan andere maatregelen, die de compressie vervolmaken. Zoals het Injection Rate Shaping (IRS) systeem, dat verantwoordelijk is voor twee achtereenvolgende injecties die zo dicht op elkaar zitten dat een continu gemoduleerde brandstofvoorziening in de cilinders verzekerd is. Met deze methode wordt het verbrandingsproces verbeterd, en dat leidt weer tot een stillere motorloop en minder uitstoot van roetdeeltjes stikstofoxide (NOx). Daar bovenop werkt het nieuwe injectiesysteem eenvoudiger en betrouwbaarder, omdat de injectoren simpeler van structuur zijn en uit 40% minder onderdelen bestaan.

Fiat 500L

Een slimme dynamo wint energie terug en slaat dit op in de accu. Het verbruik wordt ook verlaagd door een een geoptimaliseerd koelsysteem, dat de opwarmtijd reduceert en een oliepomp met variabele opbrengst, die de oliedruk opvoert of beperkt, zodat de pomp over de hele linie minder energie nodig heeft. Natuurlijk is ook het Start/Stop systeem een must, terwijl motor en transmissie gebruikmaken van olie met lage viscositeit om zo wrijving tot een minimum terug te brengen.

De uitlaatgassen worden met DPF-technologie via een geïntegreerde oxydatiekatalysator en een partikelfilter (CCDPF) geleid. Dat is een heel compact geheel, hetgeen helpt om de tegendruk in het uitlaatsysteem te beperken en dat heeft weer een gunstige invloed op brandstofverbruik en emissie van CO2. Het partikelfilter is dichtbij de turbolader gemonteerd om zo te zorgen voor hogere gastemperaturen dichtbij het filter. Dat zorgt weer dat er bij de regeneratie van het filter minder brandstof nodig is.

Bovendien zorgt de integratie van de twee onderdelen voor minder gewicht van het totale uitlaatsysteem en dat verbetert het de algehele efficiency. Het CCDPF is gecombineerd met een gemoderniseerd uitlaatgas recirculatiesysteem (EGR), waarin alle sub-componenten samengebald zitten in één klein onderdeel (de EGR-module).

De 105 pk TwinAir benzinemotor heeft een verbruik van4.8 liter/100 km en een CO2 uitstoot van 112 g/km in de typegoedgekeurde gecombineerde cyclus. Bovendien zijn de emissies zo gering, dat ze vandaag al beantwoorden aan de Europese standaard van het jaar 2020. Bovendien is de Eco-versie van de 500L vrijgesteld van wegenbelasting tot 2014 in Nederland. De 500L TwinAir bereikt een topsnelheid van 180 km/u en acceleratie van 0 tot 100 km/u in 12.3 seconden.

Fiat 500L

De nieuwe TwinAir motorfamilie combineert het concept van downsizing (minder motorinhoud en minder gewicht) met moderne technologie, zoals een uiterst efficiënte turbocharger, integratie van het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop en een totaal nieuw MultiAir 2 inlaatklep controlesysteem. Met zijn unieke inlaatnokkenas optimaliseert de MultiAir van de tweede generatie de thermodynamische efficiency van de motor door de hoeveelheid uitlaatgas die in de verbrandingsruimte teruggevoerd wordt te moduleren (interne EGR).

Het uitlaatspruitstuk in de cilinderkop beperkt daarentegen de temperatuur van de uitlaatgassen (die direct gekoeld worden door het koelsysteem van de motor). Dat heeft weer een gunstige invloed op het brandstofverbruik, vooral in veeleisende omstandigheden, omdat het brandstofmengsel nu niet rijker hoeft te worden om de maximum temperatuur in de verbrandingskamer laag te houden en de turbo toch optimaal te laten werken.

Verder kan een deel van het uitlaatgas, dat anders verloren zou gaan nu gebruikt worden om de motor sneller op te laten warmen. Op die manier wordt de tijd waarin de motor op ideale bedrijfstemperatuur gebracht wordt aanzienlijk bekort. Dat resulteert in een bijzonder gunstig brandstofverbruik en lage CO2 emissies in de typegoedgekeurde cyclus.

De TwinAir Turbo benzinemotor met handgeschakelde C514 zesversnellingsbak ontwikkelt 105 pk bij 5.500 tpm met een maximum koppel van 145 Nm bij 2.000 tpm (80% van het maximale koppel is al beschikbaar bij 1.700 tpm).

Fiat 500L

Net als bij de vorige TwinAir Turbo met 85 pk is de ECO mode opnieuw beschikbaar voor de nieuwe Fiat 500L: in dat geval wordt het maximale koppel beperkt tot 120 Nm en het motorvermogen tot 98 pk, hetgeen de krachtbron laat opereren met maximale zuinigheid en minimale emissies. Bovendien is daar ook nog standaard het Start&Stop systeem.

De Fiat 500L TwinAir Turbo staat vanaf € 18.695,- in de prijslijst, de versie met 1.6 MultiJet is er vanaf € 26.495,-.