20 februari 2013
Volvo V60

Volvo V60

Facelift voor Volvo S60 en V60

20 februari 2013 | De Volvo S60 en V60 zijn geheel vernieuwd voor modeljaar 2013. Het uiterlijk en de uitrusting zijn verbeterd. De nieuwe S60, V60 en XC60 bieden keus uit een uitgebreide reeks wielen in allerlei designs, waarmee de personalisatiemogelijkheden verder worden uitgebreid.

Kopers van een nieuwe S60, V60 of XC60 hebben de keuze uit nieuw ontworpen sportstoelen die dit traditionele gevoel van comfort combineren met extra steun wat volledig past bij een dynamisch rijdende auto.

Andere voorbeelden op het gebied van detailwijzigingen zijn de sproeikoppen voor de ruitenwisservloeistof, die nu onder de motorkap zijn geplaatst en dus uit het zicht zijn verdwenen. Het in de grille gemonteerde radarsysteem is nu afgewerkt in glanzend zwart, zodat dat nu veel minder zichtbaar is. Verder is de chromen rand rondom de grille verwijderd en versterkt het nieuwe, grotere Volvo-logo de uitstraling van de vernieuwde Volvo 60-reeks.

Volvo V60

De nieuwe, geïntegreerde uitlaateindstukken, die zijn te combineren met enkele motorvarianten, zijn een technische en visuele link naar de motoren. Het gaat hier echter niet alleen om het design, want het was voor de ontwerpers ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat het uitlaatsysteem, dat tot 25 millimeter kan uitzetten op bedrijfstemperatuur, tijdens de rit wel perfect blijven passen.

In het interieur zijn diverse updates doorgevoerd, zoals nieuwe kleuren voor de bekleding, nieuw houtinleg, nieuwe hemelbekleding en in metaal afgewerkte randen rondom de ventilatieopeningen en de bedieningselementen voor het licht.

Klanten hebben de keuze uit vier typen onderstel om het karakter van de S60 aan de persoonlijke voorkeuren aan te passen: Touring, Dynamic, FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept)en een verlaagd sportonderstel dat voorheen alleen beschikbaar was voor de R-Design-uitvoering.

Volvo V60

Na de introductie van de zeer omvangrijke Pure Limited-uitvoering is de Volvo V60 Plug-in Hybrid nu ook verkrijgbaar met keuze uit een uitgebreide reeks exterieurkleuren en uitrustingsniveaus, inclusief de voor de S60 en V60 doorgevoerde verbeterpunten en de lage CO2-emissie van 48 g/km.

De voorwielen worden aangedreven door een vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotor met een vermogen van 158 kW (215 pk) en een koppel van 440 Nm, gekoppeld aan een automatische zestraptransmissie. De achterwielen worden aangedreven door een elektromotor met 51 kW (70 pk) vermogen en 200 Nm trekkracht. De elektromotor wordt gevoed door een 11,2 kWh lithium-ion-accupakket dat onder de laadvloer van de bagageruimte is geplaatst.

Het gecombineerde brandstofverbruik van de Volvo S60 met de 84 kW (115 pk) sterke viercilinder D2-dieselmotor met handgeschakelde versnellingsbak bedraagt 4,0 l/100 km met een CO2-emissie van 106 g/km. De D2 met automatische transmissie verbruikt gemiddeld 4,1 l/100 km met een bijbehorende CO2-emissie van 107 g/km. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) is ook de handgeschakelde versie van de V60 D2 zer zuinig. De versie met automatische transmissie neemt genoegen met 4,2 l/100 km en een CO2-emissie van 110 g/km (voorlopige cijfers). De D4-dieselmotor met 120 kW (163 pk) noteert in de S60 en V60 een CO2-emissie van 129 g/km (4,9 l/100 km).