18 februari 2013
Peugeot 2008

Peugeot 2008

Peugeot introduceert 2008

18 februari 2013 | Naar aanleiding van het succes van de 3008 cross-over komt Peugeot nu met een nieuw model in het B-segment: de 2008. Deze auto zal komend voorjaar op de markt gebracht worden en moet het verkoopsucces van de 208  versterken. De 2008 voor de Europese landen wordt gebouwd in de fabriek in Mulhouse (Frankrijk).

De 2008 heeft een lengte van 4,16 m en een breedte van 1,74 m.  De 2008 staat hoog op zijn poten en valt op door zijn 17 inch matglanzende lichtmetalen velgen met M&S-banden. De speciale vorm van de wielkasten geeft de auto een stoere en dynamische uitstraling. De bumpers en de onderzijde van de carrosserie zijn zwart en de roestvrijstalen schelpen op de bumperhoeken en stootstrips op de flanken versterken het karakter van de 2008.

De voorwielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten en de achterwielophanging uit een flexibele traverse met speciale veren en schokdempers en ook de stuurbekrachtiging werd aangepast.

Peugeot 2008

Grip Control, waar de PSA-groep patent op heeft, vergroot de gebruiksmogelijkheden van de 2008 door extra aandrijfkracht te bieden in situaties waar er weinig grip is. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van elektronische componenten die toch al in de auto aanwezig zijn. Grip Control is gekoppeld aan een bodemvrijheid van 16 cm en M&S-banden. Het systeem past zich aan aan het terrein waarin gereden wordt en grijpt in via de voorwielen. De bestuurder kan op elk moment beslissen om de elektronica zijn werk te laten doen (standaard) of, met behulp van de draaiknop op het dashboard, kiezen voor een andere modus: Sneeuw, All-road, Zand, ESP Off.

ESP is standaard op alle uitvoeringen (bij snelheden tot 50 km/h uit te schakelen) en combineert een aantal functies: ASR (antislipregeling), CDS (stabiliteitscontrole), BAS (noodremassistent) en EBD (elektronische remkrachtverdeling). Het systeem is aangepast aan de verschillende motorvarianten en grijpt in door de 4 schijfremmen te bedienen. De 2008 heeft aan de voorzijde geventileerde schijfremmen in twee verschillende maten: 266 x 22 m of 283 x 26 mm voor de versies met grotere vermogens. Alle modellen hebben massieve schijven achter in de maat 249 x 9 mm.

Bij een aanrijding worden de inzittenden beschermd door in totaal zes airbags:  twee frontairbags, twee zijairbags en twee windowbags. De zijairbags bevinden zich in de rugleuningen van de voorstoelen en bieden een effectieve bescherming ongeacht de stand van de stoel. Voor wat betreft de veiligheid van kinderen; de frontairbag aan passagierszijde kan uitgeschakeld worden en de buitenste twee zitplaatsen achterin zijn voorzien van 3 Isofix-bevestigingspunten.

Peugeot 2008

Met de losse datacommunicatiemodule biedt deze cross-over de mogelijkheid om gratis en voor onbepaalde tijd gebruik te maken van diensten zoals Peugeot Connect SOS en Peugeot Connect Assistance. Bij een aanrijding wordt de auto automatisch gelokaliseerd en worden de hulpdiensten gewaarschuwd. Sinds Peugeot Urgence in 2003 van start is gegaan, werden al meer dan 2.100 gebruikers bijgestaan. In meer de 6.500 noodsituaties bood de snelle inzet van de hulpdiensten redding.

Het laden van bagage is gemakkelijk dankzij de grote, rechte opening van de bagageruimte en de lage laaddrempel (60 cm) met een RVS-beschermstrip. Door de 1/3-2/3 neerklapbare achterbank neer te klappen kan de inhoud van de bagageruimte van 360 tot 1.194 liter vergroot worden (extra bergruimte van 22 liter onder de vloer). Een druk op de knop aan de bovenzijde van de rugleuning is voldoende om de rugleuning neer te klappen, de zitting kantelt automatisch naar voren. De vloer van de bagageruimte is voorzien van 5 rails die over de volle lengte tot aan de voorstoelen doorlopen. Met behulp van 6 verchroomde ogen kan de lading veilig worden vastgezet.

Vanwege het lage gewicht en de lage luchtweerstand is er een ruime keuze relatief lichte motoren. De nieuwe generatie 3-cilindermotoren is in eigen huis ontwikkeld en wordt gekenmerkt door het lage verbruik en de geringe uitstoot van CO2. Ze zijn bovendien compact en licht, zo is de 1.2 VTi bijvoorbeeld 21 kg lichter dan een 4-cilinder met een gelijk vermogen. De prestaties van deze nieuwe motoren worden nog beter door het gebruik van Stop&Start-systemen enerzijds en directe injectie en een turbo anderzijds

Peugeot 2008

Het motorenaanbod zal later nog worden uitgebreid met 3-cilinder turbobenzinemotoren. Deze beide motoren, de 1.2 e-THP 110 en de 1.2 e-THP 130 leveren een koppel van respectievelijk 205 en 230 Nm. De 1.2 e-THP heeft een gewicht dat 12 kg lager is dan dat van een 4-cilindermotor met hetzelfde vermogen, ondanks de aanwezigheid van een turbo, een groter koelsysteem en het feit dat deze motor 45% meer koppel levert. Het brandstofverbruik is 15 tot 20% lager, afhankelijk van de uitvoering.

Er is een breed aanbod van mogelijkheden om de 2008 zowel van buiten als van binnen een persoonlijk karakter te geven. Het aanbod, met de naam "Downtown", is helemaal rond het concept 2008 opgebouwd: stickers met flitsende kleuren (geel, roze, oranje) en contrasterende zwarte randen. Verder zijn er talrijke mogelijkheden om het uiterlijk aan te passen van dorpels, dakrails, grille, spiegelkappen, decorstrips op de achterportieren, de ventilatieroosters, de middenconsole, het instrumentenpaneel, de portiergrepen enz., etc. Verder zijn er glanzende 17 inch  lichtmetalen velgen en naafdoppen met een kleur.