12 februari 2013
Seat Leon SC

Seat Leon SC

Seat onthult Leon SC

12 februari 2013 | De Seat Leon SC (Sports Coupé) is een nieuwe driedeursversie van de Leon. Hij belooft een extra dosis sportiviteit zonder daarbij de bruikbaarheid van alledag te beïnvloeden. Met 380 liter is de bagageruimte al net zo ruim geproportioneerd als die van de vijfdeursversie.

De verhouding tussen de lengte, hoogte, de breedte en de korte overhangen benadrukt de dynamiek van de auto. De compacte driedeurs is geïnspireerd op de designtaal die werd doorontwikkeld op de IBE, IBL en IBX studiemodellen en vormt de nieuwste interpretatie van Seat's hedendaagse styling.

Tegenover die kortere wielbasis staat een opvallende styling van de raampartij, waarvan de onderste hoek aan de achterkant naar beneden is doorgetrokken, waardoor de auto optisch langer lijkt dan zijn lengte van 4,23 meter doet vermoeden. De optionele full-LED-verlichting verleent de Leon een technologische uitstraling, verbruikt minder energie en heeft een enorm lange levensduur.

Seat Leon SC

Het zijprofiel van de Leon SC onderscheidt zich door een mix van metaal- en glasoppervlakken, met nagenoeg eenderde deel glas en tweederde deel koetswerk. De kenmerkende, onderbroken 'Línea Dinámica' loopt over de achterste wielkasten naar achteren door. De brede achterruit met zijn coupéachtige welving ligt 19 graden vlakker ten opzichte van die van de 5-deurs.

Het interieur van de Seat Leon SC oogt strak. De luxere versies krijgen een extra premium uitstraling dankzij de toepassing van chroom en leder. Seat lanceert de Leon SC met een uitgebreide selectie infotainmentsystemen. Ze zijn gebaseerd op het Seat Easy Connect bedieningssysteem, dat voorziet in een gevoelig aanraakscherm voor de bediening van de entertainment-, communicatie- en navigatiefuncties, evenals voor andere uiteenlopende voertuigopties. Het 5,8 inch grote touchscreen is centraal tussen de twee middelste ventilatieopeningen gemonteerd.

De Seat Leon SC wordt leverbaar met een reeks TDI- en TSI-motoren, in cilinderinhoud variërend van 1,2 tot 2,0 liter. Alle motoren hebben directe inspuiting en een turbo en zijn ontworpen voor een snelle opwarming en een lage inwendige wrijving.

Seat Leon SC

De 1.6 TDI levert 77 kW/105 pk en 250 Nm aan koppel. In combinatie met start/stop en terugwinsystemen verbruikt hij gemiddeld 3,8 liter diesel per 100 kilometer, wat gelijk staat aan 99 gram CO2 per kilometer. De 2.0 TDI, die de Leon SC voorziet van 110 kW/150 pk en een koppel van 320 Nm, consumeert 4,1 liter per 100 km.

Kijkend naar de TSI-benzinemotoren is de Leon SC-lijn er ondermeer met een 1.4 TSI. De nieuwe-generatie krachtbron levert 90 kW/122 pk en 200 Nm aan trekkracht. De unit krijgt standaard start/stop en energierecuperatie en verbruikt iedere 100 kilometer 5,2 liter benzine, wat overeenkomt met 120 gram CO2 per km. De 1.2 TSI wordt in Nederland beschikbaar met 77 kW/105 pk. Verder zal de keuze bestaan uit een 1.4 TSI met 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 250 Nm. Met een gemiddelde consumptie van 5,2 l/100 km noteert hij een CO2-uitstoot van 119 g/km. De topversie binnen de benzinereeks wordt de 1.8 TSI met 132 kW/180 pk en 250 Newtonmeter. De dieselserie wordt gecompleteerd door de nieuwe, 135 kW/184 pk sterke 2.0 TDI met 380 Nm aan trekkracht.

Afhankelijk van de motorversie wordt het vermogen doorgegeven aan de wielen via een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of door een compacte, lichtgewicht DSG-transmissie. Die schakelt razendsnel tussen zijn zes of zeven gangen en is bovendien zeer efficiënt.

Seat Leon SC

Het onderstel speelt eveneens een hoofdrol in de verbeterde dynamiek van de Seat Leon SC. Aan de voorzijde heeft de Leon SC een McPherson veerpootconstructie die op een subframe is bevestigd, terwijl motoren tot 110 kW / 150 pk achter een ophanging met een torsieas krijgen. De topversies vertrouwen op een multi-link ophanging die langs- en dwarskrachten onafhankelijk verwerkt.

In de Seat Leon SC FR biedt het nieuwe Seat Drive Profile de mogelijkheid om de instellingen aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren. Daarmee kunnen bestuurders kiezen uit verschillende settings voor de stuurbekrachtiging, de gaspedaalreactie en het motorgeluid. De keuze bestaat uit drie standen: eco, comfort en sport. Bovendien verandert de interieurverlichting in de portieren in de sportstand naar een rode tint voor een meer dynamisch gevoel.