12 februari 2013
Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C

Alfa Romeo 4C debuteert in Geneve

12 februari 2013 | De definitieve versie van de Alfa Romeo 4C maakt zijn debuut op de 83ste internationale motorshow in Genève. De achterwielaangedreven coupé met middenmotor en twee kuipstoelen belooft: prestaties, Italiaanse stijl, technische uitmuntendheid en maximaal rijplezier in alle veiligheid. De prijs zal rond de 65.000 euro liggen.

De nieuwe compacte sportwagen, ontworpen door Alfa Romeo-engineers en geproduceerd bij Maserati in Modena, is dit jaar te bestellen, wat tegelijkertijd een markeerpunt zal zijn wat betreft de terugkeer van het Italiaanse merk naar de Verenigde Staten en de wereldwijde groeiplannen van Alfa Romeo.

De Alfa Romeo 4C is rechtstreeks afgeleid van het conceptmodel dat bewondering oogstte tijdens de autobeurs van Genève in 2011. Er was zelfs zoveel waardering dat hij destijds al drie prestigieuze prijzen wist te winnen: 'AutoBild Design Award' (2011, Duitsland), 'Design Award for Concept Cars & Prototypes' (2012, Italië) en 'Most Exciting Car of 2013' – 'What Car?' (2012, Groot-Brittannië).

Alfa Romeo 4C

4C refereert naar Alfa Romeo's omvangrijke sportieve traditie: de acroniemen 8C en 6C staan voor onderscheidende auto's uit de jaren '30 en '40, zowel geschikt voor circuit als op de weg en voorzien van krachtige acht- en innovatieve zescilinders. Het design en de bouw van deze sportauto's waren toegespitst op het bereiken van een zo ideaal mogelijke verhouding tussen gewicht en vermogen, uitkomende op minder dan 4 kg/pk. Hierbij werd niet alleen gelet op het maximaal te behalen vermogen, maar vooral ook op het beperken van gewicht om zodoende maximale wendbaarheid en topprestaties te garanderen.

Met dat als doel maakt de Alfa Romeo 4C gebruik van technologieën en materialen afkomstig van de Alfa Romeo 8C Competizione, koolstofvezel, aluminium, achterwielaandrijving, en aangepaste technologieën van de laatste Alfa Romeo-modellen. De nieuwe 1.750 turbobenzinemotor (volledig opgetrokken uit aluminium) met directe inspuiting is gekoppeld aan een TCT transmissie met dubbele koppeling.

Op de nieuwe Alfa Romeo 4C debuteert een nieuw DNA-systeem dat, in aanvulling op de drie reeds bestaande instellingen (Dynamic, Natural en All Weather), bestaat uit een vierde modus: 'Race', dat het uiterste uit de auto haalt op het circuit.

Alfa Romeo 4C

De compacte afmetingen maken deze auto met twee kuipstoelen uniek te midden van zijn concurrenten: hij is net iets minder dan 4 meter lang, 200 cm breed, 118 cm hoog en heeft een wielbasis van minder dan 2,4 meter. Deze afmetingen benadrukken de compacte afmetingen en wendbaarheid van de auto.