8 februari 2013
 

Nissan 370Z

Nissan 370Z is tweede Nismo model in Europa

8 februari 2013 | Met de 370Z presenteert Nissan de tweede Nismo-versie voor de Europese markt. Eerder bracht Nissan al de Juke Nismo uit. De 370Z Nismo is tijdens een Nissan Live Event onthuld aan de internationale pers. Op de 83ste Autosalon van Genève, begin maart, beleeft deze ultieme Z zijn publieksdebuut.

Bij de onthulling van de Nissan 370Z Nismo hadden de aanwezigen direct veel aandacht voor de agressieve styling, de Nismo-designelementen en de verbeterde aerodynamica. De Nismo-versie komt louter als coupé en met een handgeschakelde zesversnellingsbak op de markt. In de Verenigde Staten en Japan is de Nissan 370Z Nismo al eerder uitgebracht. De verkopen in Nederland starten naar verwachting in juni 2013.

Nissan 370Z

In de berichtgeving over de onthulling komt vooral het imponerende design aan bod. Dat lijkt dan ook een centrale factor te zijn in de aantrekkingskracht van deze ultieme Z-versie. Net als bij de Juke Nismo is elke aanpassing het resultaat van de ervaringen van Nismo in de racerij. Designmodificaties zijn vooral gedaan voor het bereiken van een betere aerodynamica.

De voorzijde oogt agressiever en dankzij het gewijzigde front is ook de luchtstroom onder de auto geoptimaliseerd, wat zorgt voor meer neerwaartse druk en daarmee voor meer stabiliteit en meer grip in bochten. Daarnaast zijn de wielophanging en het onderstel aangescherpt om de stabiliteit maar ook de wegligging zowel op de weg als op het circuit naar een nog hoger plan te tillen.

Nissan 370Z

Het design wordt verder gekenmerkt door gedistingeerde rode Nismo-lijnen aan de voorzijde, de achterzijde en op de buitenspiegelkappen. Uniek zijn ook de donkergrijze, gesmede en daarmee zeer lichte 19-inch aluminium wielen. De door de spaken zichtbare rode remklauwen stammen uit de racerij en de wielen zijn voorzien van ultralage high performance banden. Een achterspoiler vormt de finishing touch in het uiterlijk en draagt verder bij aan de neerwaartse druk.

Het interieur valt op doordat de toch al sportief georiënteerde opzet van de 370Z nog meer op de bestuurder is gericht. Het stuurwiel is afgewerkt met alcantara en leder en op het stuur zit een centreermarkering, zoals bij raceauto's en ook bij de Nissan Juke Nismo. De sportstoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar en voorzien van een Nismo-logo en rood stiksel. Tot slot bevinden zich in het interieur diverse Nismo-vermeldingen, om het exclusieve karakter van deze 370Z te onderstrepen.

Nissan 370Z

Door de tuning van Nismo is het vermogen van de 3,7-liter V6-motor van 241 kW naar 253 kW getild. Het maximumkoppel steeg van 263 Nm naar 371 Nm. Daardoor reageert de motor sneller op het gas en pakt hij bij lagere toerentallen heel energiek op. De acceleratie van 0-100 km/uur verloopt dan ook in 5,2 seconden.

Bij het ontwikkelen van elke Z staan krachtig aangrijpende remmen centraal. De ingenieurs van Nismo passen versterkte en daarmee stijvere remslangen toe en het remsysteem is gevuld met de high performance remvloeistof zoals die ook wordt gebruikt in de R35 GT-R. Het uitlaatsysteem met dubbele uitlaatuiteinden is exclusief van Nismo. Het zorgt voor een imposant geluid van de 3,7-liter V6.