7 februari 2013
BMW 3-Serie Gran Turismo

BMW 3-Serie Gran Turismo

BMW 3-Serie Gran Turismo debuteert in Geneve

7 februari 2013 | BMW onthult de 3-Serie Gran Turismo op de 83ste Autosalon van Genève. Het is het debuut van de derde carrosserievariant in de 3-Serie. Achter een uiterlijk met coupé-achtige elementen, zoals de dynamisch aflopende daklijn en zijruiten zonder raamstijlen, gaat een zeer veelzijdig en vooral ruim interieur schuil. De binnenruimte is groter dan bij de 3-Serie Touring, dankzij meer lengte en een langere wielbasis. Vanaf 15 juni staat de 3-Serie Gran Turismo in Nederland in de showroom. De Gran Turismo is leverbaar met een keuze uit vijf motoren, variërend in vermogen van 105 kW (143 pk) tot 225kW (306 pk), waaronder ook zeer zuinige dieselversies als de BMW 318d en BMW 320d.

De Gran Turismo heeft een grote, elektrisch openende en sluitende achterklep die toegang biedt tot een bagageruimte van 520 liter, die een unieke verlichting heeft met LED-strips. Dankzij de in drie delen (40:20:40) neerklapbare achterbank, verstelbare rugleuningen en een uit twee delen bestaande hoedenplank, zijn er oneindig veel laadmogelijkheden. De maximale laadcapaciteit met achterbank plat bedraagt 1.600 liter.

BMW 3-Serie Gran Turismo

De 3-Serie Gran Turismo heeft een lengte van 4.824 millimeter. Dat is 200 millimeter meer dan de 3-Serie Touring. Ook de wielbasis is 110 millimeter langer (2.920 mm) en de dakhoogte bedraagt 81 millimeter meer dan bij de Touring. De voordelen zijn evident. De zitpositie is 59 millimeter hoger, wat het zicht op de weg en het zitcomfort ten goede komt. Ook is er veel hoofdruimte. Achterin is er 70 millimeter meer beenruimte dan bij de sedan en de Touring.

De BMW 3 Serie Gran Turismo is bij zijn introductie leverbaar met keuze uit vijf TwinPower Turbo-motoren, met vermogens variërend van 105 kW (143 pk) tot 225kW (306 pk). De topversie is de BMW 335i Gran Turismo met zescilinder benzinemotor. De viercilinder benzineversies zijn de 328i Gran Turismo en de 320i Gran Turismo. De dieselversies 320d Gran Turismo en 318d Gran Turismo hebben een 2,0-liter dieselmotor, maar dan met een voor beide versies verschillend vermogen. De motoren drijven de achterwielen aan via een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is een achttrapsautomaat leverbaar. Beide transmissies zijn voorzien van het brandstof besparende Auto Start Stop-systeem.

BMW 3-Serie Gran Turismo

Bij de Gran Turismo zijn lichtgewicht materialen en luchtweerstand verlagende constructies, zoals Air Curtains en Air Cushions, toegepast. De actieve achterspoiler levert een extra bijdrage aan vermindering van de luchtweerstand.

Ook de BMW EfficientDynamics-elementen Auto Start Stop, Brake Energy Regeneration, een schakelindicator en automatische uitschakeling van bijvoorbeeld dynamo en airco-aandrijving, als die niet nodig zijn, dragen bij aan de lage verbruiks- en emissiecijfers. De Gran Turismo heeft net als andere BMW 3 Serie modellen een ECO PRO-modus voor zo zuinig mogelijk rijden. Een nieuwe ECO PRO Route-functie in het navigatiesysteem kiest daarbij de meest economische route. Met deze voorzieningen is het brandstofverbruik nog tot 20% te verlagen.

BMW 3-Serie Gran Turismo

Ook in de BMW 3 Serie Gran Turismo zijn onder de noemer BMW ConnectedDrive diverse assistentiesystemen en mobiliteitsservices beschikbaar. Een van de highlights is de nieuwste generatie full color Head-Up Display, die voertuig-, rit- en route-informatie in hoge resolutie op de voorruit projecteert. Voor zakelijk gebruik is de standaard Bluetooth-interface een pre, door de eenvoudige koppeling met de mobiele telefoon.

Tevens is de BMW 3 Serie Gran Turismo standaard voorbereidt op het gebruik van internet en online diensten. Met de Apps-optie en de gratis BMW Connected applicatie zijn sociale netwerksites, internetradio en de iPhone-kalender binnen bereik. Met Google Maps en de Google-fotoservice Panoramio zijn tal van zaken te regelen, te plannen en eindbestemmingen in beeld te brengen. BMW levert ook op de BMW 3 Serie Gran Turismo standaard het pas in 2015 binnen Europa verplichte Emergency Call (eCall). Nederland is voor BMW het eerste land ter wereld waarin dit veiligheidsverhogende systeem standaard wordt op alle modellen. Het systeem omvat zowel een handmatige als automatische noodoproep.