21 januari 2013
 

BMW

BMW levert Emergency Call standaard

21 januari 2013 | Vanaf maart 2013 levert BMW standaard het in 2015 binnen Europa verplichte Emergency Call (eCall). Nederland is voor BMW het eerste land waarin dit veiligheidsverhogende systeem standaard wordt. Het systeem omvat zowel een handmatige als automatische noodoproep. Als eerste worden de nieuwe 3-Serie, 6-Serie, Z4 en X1 voorzien van het systeem, waarna vanaf juni de rest van het modellengamma volgt. Naast eCall omvat het standaard ConnectedDrive pakket ook BMW TeleServices, waarmee de auto zelf contact kan maken met de dealer voor onderhoudsbehoefte.

Emergency Call is een systeem dat bij een ongeval of gevaarlijke situatie snel hulpdiensten inlicht. Via een druk op de knop of via een automatisch uitgaand signaal kan politie, brandweer en/of een ambulance worden opgeroepen. Uniek aan het systeem van BMW is dat de oproep wordt aangenomen door een eigen servicecentrale en dat de auto een dataverbinding met de servicecentrale kan aanleggen.

BMW

Op deze manier kan, na activering van een airbag, de exacte locatie van de auto worden ontvangen. Tevens kan worden geconstateerd hoeveel inzittenden bij het ongeval betrokken zijn en waar de impact in de auto heeft plaatsgevonden. Op deze manier worden de juiste hulpdiensten te allen tijde optimaal geïnformeerd. Bovendien wordt tijd bespaard omdat niet eerst via de landelijke 112 meldkamer gebeld hoeft te worden, maar door de BMW servicecentrale direct contact wordt gezocht met de meldkamer van de lokale hulpdienst die benodigd is. Het systeem maakt gebruik van een in de auto ingebouwde SIM-kaart waarmee alle diensten in de gehele EU zonder additionele kosten gebruikt kunnen worden.

De noodoproep eCall maakt deel uit van BMW ConnectedDrive, een netwerk van te personaliseren diensten voor meer veiligheid, infotainment en gemak in de auto. Via innovatieve en deels online systemen verbindt het de bestuurder met de auto en de omgeving.

BMW

ConnectedDrive biedt de inzittenden naast eCall vanaf dit voorjaar ook standaard TeleServices. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto zelf, afhankelijk van het rijgedrag, de servicebehoefte door kan geven aan de BMW dealer. Zo is de dealer bijvoorbeeld bij een servicebeurt vooraf al beter geïnformeerd over wat er moet gebeuren en dat bespaart de klant tijd. Bij een storing kan de dealer ook op afstand zien wat er met de auto mankeert en kan de klant telefonisch worden geïnformeerd en mogelijk zelfs geholpen worden. Uiteraard is het altijd aan de klant om ervoor te kiezen de verbinding met de dealer tot stand te brengen.

Een van de onderdelen van TeleServices is Battery Guard. Battery Guard houdt de accuspanning van de BMW in de gaten. Zakt deze onder een bepaald niveau, wordt de eigenaar van de BMW via een SMS hierover geïnformeerd. Andere en aanvullende toepassingen van ConnectedDrive zoals de Personal Assistant, internet, BMW Online en diverse Office functies zijn optioneel bij te bestellen.

BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via