14 januari 2013
Audi RS7 Sportback

Audi RS7 Sportback

Audi presenteert RS7 Sportback

14 januari 2013 | Audi presenteert op de autotentoonstelling van Detroit de RS7 Sportback. Het nieuwe model kenmerkt zich behalve door de vormgeving ook door de prestaties van de 412 kW/560 pk sterke 4.0 TFSI V8. De sprint van 0-100 duurt 3,9 s en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (305 km/h als optie). Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,8 l/100 km.

De 4.0 TFSI V8 twin-turbomotor van de RS 7 Sportback levert een vermogen van 412 kW/560 pk (tussen 5.700 en 6.700 tpm). Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar in het toerenbied van 1.750-5.500 tpm. Een sportuitlaat is optioneel. De RS7 Sportback sprint in 3,9 s van 0-100 km/h. Standaard is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Met het optionele dynamic package stijgt dit tot 280 km/h en met het "Dynamic Plus Package" tot 305 km/h.

Audi RS7 Sportback

Een technisch hoogstandje van de 4.0 TFSI V8 is "Cylinder on Demand". Bij lage belasting en toerentallen worden automatisch vier cilinders 'uitgeschakeld'. De V8 functioneert dan als een viercilinder. Dit leidt tot een gemiddelde brandstofbesparing van 5% (10% bij lagere snelheden). Zodra de bestuurder vermogen vraagt, schakelen de vier cilinders weer bij. Ook de standaard achttraps tiptronic-transmissie draagt bij aan de efficiency. De eerste versnellingen zijn 'kort' voor optimale dynamiek, de achtste overbrenging is lang voor een zo gunstig mogelijk verbruik. Het gemiddelde verbruikcijfer van de RS7 Sportback bedraagt 9,8 l/100 km.

Uiteraard beschikt de RS7 Sportback over Quattro permanente vierwielaandrijving met centrale sper. Standaard wordt 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd en 40% naar voren. Afhankelijk van de weg- en rijomstandigheden is deze verdeling variabel. Het "torque vectoring" systeem ondersteunt het centrale differentieel bij hoge bochtsnelheden. Een sportdifferentieel achter is optioneel. Het ESP heeft een Sport-modus en is desgewenst volledig uit te schakelen. Standaard is een remsysteem met lichtgewicht 'wave'-schijven. Carbon-keramische schijven zijn optioneel.

Audi RS7 Sportback

Ook de adaptieve luchtvering (standaard) is een belangrijke dynamiekfactor: de vering past zich automatisch aan de omstandigheden aan en de bestuurder kan een persoonlijke set-up kiezen. Naar wens is een stug afgestemd sportonderstel met dynamic ride control leverbaar. Dit maakt gebruik van stalen veren en instelbare dempers die onderling met elkaar zijn verbonden (diagonaal). Een sportief afgestemde elektromechanische stuurinrichting is standaard. "Dynamic Steering" is als extra leverbaar.

De RS7 Sportback dankt zijn profiel aan de kenmerkende daklijn. Typische RS-stylingdetails zetten daarbij sportieve accenten. Blikvangers zijn specifieke bumpers, de honingraat-grille, mat-aluminium accenten en de diffuser met daarin twee grote ovale uitlaatpijpen en LED-hoofdverlichting. Diverse (carbon) stylingpakketten zijn leverbaar.

Audi RS7 Sportback

Ook het interieur kent talrijke RS-details zoals het afgevlakte sportstuur, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen (bekleed met een combinatie van leder en Alcantara), verlichte dorpels en een RS-menu in het "driver information system". Achterin bevinden zich twee individuele zitplaatsen en de inhoud van bagageruimte kan variëren van 535-1.390 l.

Standaard zijn LED-koplampen, MMI navigatie plus, parkeerhulp plus, automatische vier-zone airconditioning, cruise control en het BOSE-sound system. Een interessante optie is de Bluetooth online autotelefoon. Hiermee komen online diensten onder handbereik. Ook een mobiele hotspot is geïntegreerd. Zo kunnen inzittenden met smartphones, tablets en andere mobiele apparaten tijdens het rijden gebruik maken van het internet. Andere bijzondere features zijn het Advanced Sound System van Bang & Olufsen en het head-up display dat belangrijke gegevens op de vooruit projecteert. Daarnaast is er een uitgebreid aanbod van geavanceerde assistentiesystemen.

Audi RS7 Sportback

De Audi RS 7 Sportback wordt na de zomer op de Nederlandse markt verwacht.