9 januari 2013
 

Audi

Audi toont elektronica van de toekomst op CES

9 januari 2013 | Onder het motto 'Trends in elektronica voor het komende decennium' neemt Audi deel aan de Consumer Electronics Show (CES), de belangrijkste beurs voor consumentenelektronica ter wereld, die van 8 t/m 11 januari plaatsvindt in Las Vegas. Audi presenteert hier zijn technologieën van vandaag en oplossingen voor morgen, waarbij de nadruk ligt op de verbindingen tussen de auto en zijn omgeving, met name door het toekomstige geleid rijden en mobiele communicatie. Audi toont een groot aantal assistentiesystemen die al beschikbaar zijn en het rijden comfortabeler en veiliger maken. De systemen voor de toekomst zijn nog doordachter: wanneer de bestuurder dat wil, maken ze het rijden eenvoudiger.

Zo wordt deels autonoom rijden nog dit decennium technisch mogelijk. Audi laat met Piloted driving zien hoe filerijden er in de toekomst uitziet: bij snelheden tot 60 km/u helpt het deels autonoom rijden van Audi de bestuurder om de auto binnen bepaalde grenzen te besturen. Ook het optrekken en afremmen verloopt automatisch. Het systeem is gebaseerd op de adaptive cruise control met Stop & Go van Audi, aangevuld met zijwaartse geleiding. Twee radarsensoren houden alles tot 250 meter voor de auto in de gaten, waarbij een groothoekcamera de rijbaanmarkering registreert.

Audi

Met behulp van Audi Piloted driving kan de auto in de toekomst ook automatisch worden in- en uitgeparkeerd, bijvoorbeeld in krappe parkeerplaatsen aan de kant van de weg, in garages of zelfs in parkeergarages. Lastig in- en uitstappen is verleden tijd: de bestuurder kan voor het parkeren uitstappen en via de afstandsbediening of smartphone de auto het commando geven zichzelf te parkeren. Met behulp van sensoren rijdt de auto dan automatisch in de parkeerplek, waarbij hij direct stopt wanneer er een obstakel wordt waargenomen. Zodra de auto op de parkeerplek staat, worden de motor en de ontsteking uitgeschakeld en de portieren gesloten. Het verlaten van de eigen garage of een parkeerplek verloopt net zo gemakkelijk: wanneer de auto uit de garage is gereden, kunnen bestuurder en passagiers eenvoudig instappen en wegrijden.

Onder de noemer 'Audi connect' vallen alle toepassingen en ontwikkelingen die Audi's verbinden met de eigenaar, het internet, de infrastructuur en andere voertuigen. Audi connect levert op maat gemaakte diensten, van navigatie via Google Earth-beelden en Google Maps Street View, via Audi online-verkeersinformatie tot sociale netwerken als Facebook en Twitter.

Audi

Binnen afzienbare tijd ondersteunt de nieuwe draadloze communicatiestandaard Long Term Evolution (LTE) ook internetverkeer, waarmee grote hoeveelheden data, zoals muziek en films in HD-kwaliteit, razendsnel kunnen worden verstuurd. Zo kunnen passagiers in de auto dankzij de ingebouwde WLAN-hotspot tegelijkertijd verschillende mobiele apparaten voor uiteenlopende toepassingen gebruiken. Meer en meer zal de auto zich in de toekomst ontwikkelen van vervoersmiddel tot een mobiel apparaat dat zijn gebruikers in staat stelt om ook onderweg online te zijn. Audi streeft ernaar om de eerste dienstaanbieder in de auto-industrie te worden, die de nieuwe LTE-standaard volledig in auto's integreert. Nog dit jaar zijn de eerste LTE-toepassingen leverbaar.

Een ander belangrijk onderdeel van Audi connect, car-to-X-communicatie, biedt volop nieuwe mogelijkheden om het rijden veiliger, zuiniger en meer ontspannen te maken. Zo kan bijvoorbeeld door de onderlinge verbinding tussen auto's via het door meerdere fabrikanten gebruikte Automotive WLAN sneller worden gewaarschuwd voor gevaarlijke omstandigheden als gladde wegen. Door verbinding met verkeerslichten kan ook beter worden geanticipeerd op groen licht, terwijl ook informatie over files of stremmingen sneller en nauwkeuriger wordt doorgegeven.

Audi

Audi virtual cockpit is het dashboard van de toekomst. Audi werkt hard aan nieuwe concepten voor het bedienen van instrumenten en de weergave van informatie. Een voorbeeld hiervan is het vrij te programmeren dashboard, waarop de bestuurder de virtuele displays naar eigen voorkeur kan rangschikken. Optisch zijn deze nauwelijks van de huidige fysieke instrumenten te onderscheiden, maar ze bieden veel meer flexibiliteit. Zo is informatie over de auto, de omgeving en het infotainment eenvoudig op elk gewenst moment te raadplegen en wordt deze altijd op een optimale wijze weergegeven. Wanneer de bestuurder dat wenst, kan de nadruk bij de informatie bijvoorbeeld liggen op de optimale werking van het systeem, de best mogelijke routegeleiding, de uitleg over de actieve assistentiesystemen, of op een betere afleesbaarheid van de instrumenten.

Laserlicht aan de achterkant komt vanuit een laserdiode en toont achteropkomende bestuurders een helder signaal. Bij goed zicht wordt het laserlicht vanuit de achterlichten, dat enigszins omlaag schijnt, waargenomen als een rode lijn op het wegdek, wat de achteropkomende bestuurder aanspoort om voldoende afstand te houden. Bij mist of opspattend water raakt de laserstraal de waterdruppels in de lucht en maakt deze zichtbaar. Dan wordt de lijn waargenomen als een driehoek, zodat de achterlichten eruit zien als een grote gevarendriehoek.

Audi Audi Audi Audi
 
Websitewww.audi.nl
Deel via