11 december 2012
Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi start verkoop Outlander Plug-in-Hybrid EV

11 december 2012 | Mitsubishi start met het aannemen van klantenorders voor de elektrisch aangedreven Outlander Plug-in-Hybride EV (PHEV). Volgend jaar mei begint de productie voor Europa waarna de auto medio juli in de showrooms verschijnt. De definitieve Europese homologatie moet nog plaatsvinden maar geïnteresseerden kunnen hun Outlander PHEV nu alvast bestellen bij de Nederlandse Mitsubishi dealers.

De vraag wordt in sterke mate beïnvloed doordat de CO2-uitstoot minder dan 49 gram bedraagt. Hierdoor valt de Outlander PHEV in de zakelijk interessante 0%-bijtelling categorie. Ook is de Outlander PHEV vrijgesteld van wegenbelasting en komt het model in aanmerking voor diverse subsidieregelingen. Daarnaast biedt de auto wel gewoon plaats aan 5 personen, heeft deze een gecombineerde actieradius van bijna 900 kilometer, vierwielaandrijving en mag 1.500 kg trekken.

Ondanks de aanwezigheid van een verbrandingsmotor beschouwt en presenteert Mitsubishi de auto als een EV. Met een volgeladen accupakket bedraagt de elektrische actieradius meer dan 60 km. Daarbij is elke Outlander PHEV standaard uitgerust met de mogelijkheid tot snelladen.

Mitsubishi Outlander

De Outlander PHEV is standaard voorzien van vierwielaandrijving (S-AWC) door middel van twee 60kW elektromotoren (één op de vooras, één op de achteras). Daarbij is er de keuze om met de 4WD lock modus de aandrijving 50:50 te verdelen over de voor- en achteras.

De voeding van de elektromotoren komt uit een 300V Lithium-ion accupakket met een capaciteit van 12 kWh. Met de standaard laadkabel kan dit pakket in ongeveer 6 uur worden opgeladen. Daarnaast beschikt de auto over een 2.0 liter benzinemotor die, gekoppeld aan een 70 kW generator, beide elektromotoren van stroom kan voorzien. Dankzij deze benzinemotor is de maximale rijafstand onbeperkt, zolang er brandstof aan boord is. Onder bepaalde omstandigheden zal de brandstofmotor, middels een slimme koppeling, ook een directe verbinding maken met de vooras.

De Outlander PHEV is niet voorzien van een versnellingsbak, conventionele dynamo en startmotor. De brandstofmotor wordt, indien noodzakelijk gestart met de gekoppelde generator. De starttijd is zo kort dat hierdoor het conventionele startgeluid niet hoorbaar is. De aandrijflijn werkt volledig automatisch en de bestuurder hoeft geen drive-mode te selecteren. De Outlander PHEV kent weliswaar drie drive-modes echter is de auto zo ontwikkeld dat altijd de meest efficiënte aandrijfmodus wordt gekozen.