10 december 2012
Audi RS5 Cabrio

Audi RS5 Cabrio

Audi introduceert nieuwe RS5 Cabrio

10 december 2012 | Audi presenteert de RS5 Cabriolet, een vierzitter met softtop die twee sensaties combineert: open rijden en de kracht van een V8 met 331 kW/450 pk. De RS5 Cabriolet wordt gebouwd door quattro GmbH dat in 2013 zijn 30-jarige jubileum viert. Komend voorjaar wordt de auto in Nederland verwacht.

De Audi RS 5 Cabriolet heeft een softtop met elektro-hydraulische bediening. Het dak is licht en extra geïsoleerd. Na een druk op de knop duurt het openen 15 seconden en het sluiten 17 seconden. Openen en sluiten kan rijdend tot 50 km/h. Met de kap open bedraagt de bagageruimte 320 liter, met gesloten kap 380 liter.

Audi RS5 Cabrio

De atmosferische, direct ingespoten 4,2-liter V8 van de RS5 Cabriolet levert een vermogen van 331 kW/450 pk (bij 8.250 tpm) en een koppel van 430 Nm (tussen 4.000-6.000 tpm). Het specifieke vermogen bedraagt 4,27 kg/pk. De motor is met de hand geassembleerd. Hij klimt snel in de toeren en is standaard gekoppeld aan een zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. De sprint van 0-100 km/h duurt 4,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 250 km/h (optie: 280 km/h).

Door diverse efficiencyverhogende maatregelen ('lange' zevende versnelling, minimale interne weerstand, nevenaggregaten die 'on demand' werken etc.) komt het gemiddelde verbruik uit op 10,7 l/100 km.

Audi RS5 Cabrio

De RS5 Cabrio heeft een sportonderstel en de nieuwste generatie quattro vierwielaandrijving met het zelfsperrende kroonwieldifferentieel. Normaal gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40% naar voren. Bij verminderde grip kan maximaal 85% van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan of maximaal 70% naar de voorwielen. De voordelen van Torque vectoring komen vooral bij een dynamische rijstijl op bochtige routes naar voren. Dit systeem reguleert de aandrijfkracht op elk individueel wiel.

Dynamic Steering met variabele overbrenging is beschikbaar als optie. Audi drive select is standaard. Hiermee is de respons van stuurinrichting, de transmissie en gaspedaal naar eigen voorkeur in te stellen. Er is keuze uit 'comfort', 'auto' en 'dynamic'. Het optionele Dynamic Ride, met schokdempers die diagonaal met elkaar verbonden zijn, wordt ook door Audi drive select aangestuurd.

Audi RS5 Cabrio

De RS5 heeft standaard een ESC-stabiliteitssysteem met een sportmodus die een zeer dynamische rijstijl toestaat. Het systeem is ook volledig uitschakelbaar (bijvoorbeeld voor circuitgebruik). Achter de standaard 19-inch lichtmetalen wielen met 265/35-banden gaan krachtige schijfremmen schuil. De remschijven zijn uitgevoerd in het zogenaamde wave-design. Hierdoor zijn ze 2,5 kg lichter dan reguliere schijven. De voorste schijven (365 mm) zijn inwendig geventileerd en radiaal doorboord. Standaard zijn 19-inch lichtmetalen wielen met 265/35-banden; 20-inch wielen zijn optioneel.

Zowel in het in- en exterieur komt de sportiviteit duidelijk tot uiting dankzij een groot aantal specifieke RS-details. Daarbij is de standaarduitrusting zeer compleet. Zo is de RS5 Cabriolet uitgerust met Xenon plus koplampen met LED-dagrijverlichting, LED-achterlichten, parkeerhulp plus, verwarmde voorstoelen, een windscherm, lichtpakket en een bestuurdersinformatiesysteem. Interessante opties zijn hoofdruimteverwarming, een volautomatische airconditioning met drie klimaatzones en adaptieve verlichting.

Audi RS5 Cabrio

Daarnaast is een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen beschikbaar zoals de adaptieve cruise control, Audi side assist en Audi active lane assist. De top op het gebied van multimedia is MMI navigatie plus met harddisk, DVD-speler en 7-inch kleurenscherm. Dit kan worden aangevuld met de connectiviteitsmogelijkheden van Audi connect met geïntegreerde WLAN-hotspot.

De Audi RS5 Cabriolet wordt in het voorjaar van 2013 in Nederland verwacht. De vanafprijs bedraagt € 134.590.