5 december 2012
Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant

Audi onthult nieuwe RS6 Avant

5 december 2012 | Audi presenteert de nieuwe RS6 Avant. Hij is lichter, efficiënter en sneller dan zijn voorganger. De 4.0 TFSI V8 twin-turbomotor met een vermogen van 412 kW/560 pk verleent de Audi RS 6 Avant een topsnelheid van 305 km/h. De sprint van 0-100 km/h duurt 3,9 seconden. Het gemiddelde verbruik is 9,8 l/100 km. De Audi RS 6 Avant wordt in het tweede kwartaal van 2013 op de markt verwacht.

De nieuwe Audi RS 6 Avant is alleen al vanwege zijn enorme bagageruimte (maximaal 1.680 liter) praktisch genoeg voor dagelijks gebruik. Hij beschikt over de nieuwe 4.0 TFSI V8-krachtbron met een topvermogen van 412 kW/560 pk (van 5.700-6.700 tpm). Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar in het zeer brede toerengebied van 1.750-5.500 tpm.

Audi RS6 Avant

Mede dankzij de twinturbo-technologie is de vermogensafgifte van de direct ingespoten V8 vrijwel lineair. Ook het speciaal voor dit model ontwikkelde inlaatsysteem draagt daaraan bij. De nieuwe Audi RS 6 Avant sprint in 3,9 seconden van 0-100 km/h. In standaard specificatie is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Met het optionele Dynamic package stijgt de topsnelheid tot 280 km/h en met het Dynamic plus package zelfs tot 305 km/h.

De nieuwe Audi RS 6 Avant is vergeleken met zijn voorganger 100 kg lichter. Dit komt door de "Audi ultra lichtgewicht" bouwwijze. Daarbij is hij uitgevoerd met een groot aantal efficiencyverhogende technologieën. Standaard is bijvoorbeeld Cylinder on Demand (COD). Bij lage motorbelasting schakelt dit systeem vier cilinders uit. Zodra de bestuurder vermogen vraagt, worden de vier cilinders weer ingeschakeld. Dit gebeurt in milliseconden en zonder dat de inzittenden het merken. De viercilinder-modus wordt wel weergeven op het centrale display. COD zorgt alleen al voor een verbruiksdaling van circa 5%. Bij lagere snelheden kan de winst zelfs oplopen tot 10%. Audi RS6 Avant

Actieve motorsteunen voorkomen dat ongewenste trillingen worden doorgegeven. Ook een start-stop-systeem en intelligent warmtemanagement zijn standaard. Door de combinatie van al deze technologieën komt het gemiddelde verbruik uit op 9,8 l/100 km. Ofwel: een daling van 40% vergeleken met de voorganger.

De 4.0 TFSI is gekoppeld aan een automatische achttraps tiptronic-transmissie. Deze biedt keuze uit twee rijprogramma's: D en S (Sport). Indien gewenst kan de bestuurder de versnellingsbak handmatig bedienen door middel van paddles aan het stuur. De overbrenging van de achtste versnelling is extra lang om het verbruik zo veel mogelijk te beperken.

Audi RS6 Avant

Uiteraard beschikt de nieuwe RS6 Avant over Quattro permanente vierwielaandrijving met "torque vectoring" en een oliegekoeld zelfsperrend centraal differentieel. Zo is de aandrijfkracht op elk wiel individueel aan te sturen. Voor nog meer dynamiek is een sportdifferentieel beschikbaar. Het elektronische stabilisatiesysteem ESC heeft een Sport-modus en is volledig uitschakelbaar.

De RS6 Avant is het eerste RS-model van Audi dat is uitgevoerd met een verlaagd (-20 mm) sportonderstel met luchtvering en elektronisch gestuurde demping. Dit systeem functioneert automatisch en houdt rekening met de wegomstandigheden, het rijgedrag en de rijmodus die de bestuurder via Audi drive select heeft gekozen. Optioneel is het Sportonderstel plus met stalen veren en instelbare dempers beschikbaar. Deze dempers zijn via olieleidingen diagonaal met elkaar verbonden. Dit leidt tot meer stabiliteit.

Audi RS6 Avant

Een sportief afgestemde elektromechanische stuurinrichting is standaard. Als optie is Dynamic Steering met variabele overbrenging en dito bekrachtiging leverbaar. Het remsysteem is hoogwaardig met rondom lichtgewicht schijven die inwendig geventileerd zijn en remklauwen vóór met zes zuigers. Als optie zijn carbonfiber-keramische remschijven met een diameter van 420 mm leverbaar. Standaard wordt de RS6 Avant geleverd met 20-inch lichtmetalen wielen (21-inch optioneel).

Al op het eerste gezicht is de RS6 Avant als een Audi RS-model herkenbaar. Specifieke details zijn carrosserieapplicaties van mat-aluminium, de grille in hooglans zwart, de grote dakspoiler, de diffuser en de twee grote ovalen uitlaatpijpen. Klanten kunnen desgewenst kiezen voor het Aluminium- of het Carbon-package. In het laatste geval zijn de splitter vóór en de diffuser achter meer uitgesproken van vorm.

Audi RS6 Avant

Ook het interieur is typisch RS. Sterk geprononceerde RS sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, een aan de onderzijde afgevlakt multifunctioneel sportstuur en een groot aantal aluminium onderdelen (pedalen, bedieningsknoppen) zijn blikvangers. Een nieuwe functie in het RS-menu van het bestuurdersinformatiesysteem is het zogenaamde "shift light". Naarmate het toerental stijgt, neem het aantal groene segmentjes in een lichtbalkje toe. Zodra het maximum toerental in zicht komt, wordt de lichtbalk rood en begint te knipperen om aan te geven dat schakelen noodzakelijk is.

De standaarduitrusting van de RS 6 Avant omvat onder meer LED verlichting, LED-achterlichten, verlichte dorpels, parkeerhulp plus, automatische airconditioning (vier zones), MMI navigatie plus met MMI touch en het Bose Surround sound system met veertien luidsprekers.